مریم بصیری؛ راوی دنیای زنانه

متولد ۱۳۴۸ در ارومیه است و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنور سوره را دارد. او با نویسندگی و روزنامه نگاری فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرده، مدرس رشته‌های فیلمنامه نویسی، داستان نویسی، کارگردانی فیلم، عکاسی، عناصر درام و … است و سردبیری ده ماهنامه و گاهنامه استانی و ملی را در کارنامه ادبی خود دارد. تا کنون بیش از ۴۵ اثر داستانی در کنار آثار تخصصی و پژوهشی و مقالات مختلف از او منتشر شده است.

🔻برخی از آثار داستانی او بدین شرح است:

🔹عروس قریش؛ نشر اسم
رمان مستندی بر اساس زندگی حضرت آمنه (س) است که نویسنده برای نگارش کتاب به دلیل فقدان منابع تاریخی کافی، از نظر کارشناسان و متخصصان تاریخ اسلام در جهت بررسی محتوای داستان بهره برده است.

🔹و تن دادم وطن؛ انتشارات شهید کاظمی
در این رمان اپیزودیک، خواننده با ده مرد و ده زن ساکن در سوریه از ملیت و مذاهب گوناگون آشنا می‌شود که برخی از آن‌ها مخالف و برخی موافق داعش هستند.
نویسنده برای نگارش این داستان، مستندهای بسیاری از فعالیت داعش و هفتاد کتاب درباره خاطرات مدافعان حرم، وضعیت سوریه در زمان داعش و شکل گیری آن را مورد مطالعه قرار داده است.

🔹«من زن هستم» و «مسافر باغ سیب» ؛ انتشارات سروش
دو مجموعه داستان با محوریت زندگی و آسیب‌های اجتماعی زنان است که نسبت به اغلب کارهای مریم بصیری که سوژه ای تاریخی و دینی دارد، فضای متفاوتی را برای خواننده شکل می‌دهند.

🔹پشت صحنه یک رویا؛ انتشارات سروش
روایت رها دختر جوانی است که طی بازی کردن نقشی در یک نمایش، توجهش به سبک زندگی مادر امام زمان معطوف می‌شود و زندگی‌ شخصی‌اش دست‌خوش تغییر می‌شود.

🔹دخیل عشق؛ انتشارات کتاب جمکران
روایت دخیل بستن صبوره‌ی چهل و چهار ساله در کنار ضریح امام رضا برای ازدواج با یکی از جانبازان آسایشگاهی است که او در آن مشغول به خدمت است، صبوره در دوران جنگ به عنوان بهیار نیز در جبهه‌ها فعال بوده است.
نویسنده در این رمان با قلمی روان و شخصیت‌پردازی ای خوب به بررسی آسیب‌های ناشی از جنگ پرداخته است.

🔹ماهی‌ها پرواز می‌کنند؛ انتشارات کتاب جمکران
داستانی دینی با رگه‌های طنز درباره سفر دختری معمار است که برای تکمیل پایان‌نامه‌اش به سفر حج می‌رود، خواننده در این داستان ده روز همراه با دانشجویی است که دغدغه‌اش تنها ویژگی‌های ظاهری معماری اسلامی است و سپس به حقیقت این مکان سفر می‌کند.

🔹معرکه عشق و خون؛ انتشارات شهید کاظمی
مجموعه داستان کوتاه با موضوع ادبیات پایداری است. روایت افرادی که چه در زمان جنگ و چه پس از آن، پاسدار ارزش‌ها هستند.

🔹فانوس دریایی؛ نشر آرما
رمانی با محوریت شهدای نیروی دریایی ارتش است. روایت زندگی یاشار که شاعری آذری است و برای یافتن پدر شهیدش و ادامه تحصیل در رشته کشتی سازی از ساحل دریاچه ارومیه تا ساحل دریای عمان سفر می‌کند.

🔹شب‌های حرم‌خانه؛ نشر اسم
داستانی تاریخی اجتماعی درباره فضای رازآلود و مسموم حاکم بر حرمسراهای دوران قاجار است. ملاباجی و دخترش مسئول راه اندازی تعزیه برای زنان دربار ناصری هستند و نویسنده در این داستان علاوه بر نشان دادن تبحر و تخصصش در رشته نمایش، روایت ظلم دربار به زنان را با روایت حماسه عاشورا در هم می‌آمیزد و داستانی پرکشش و خواندنی خلق می‌کند.

🔹زنی که پشت خزر خواب بود؛ انتشارات کتاب جمکران
داستان بانویی از کشور آذربایجان است که برای یافتن ریشه‌های معنوی و خونی خود به ایران بازمی‌گردد، در این سفر با زنان دیگری آشنا می‌شود که نقطه تلاقی زندگي‌‌شان مسجد مقدس جمکران است.

🔸مریم بصیری درباره‌ی سبک نوشتاری خود چنین گفته است: “در مورد خانم ها نوشتن هم و غم اول و آخرم است و پرداختن به دنیای زنانه همیشه هدفم بوده است. ۷۰_۸۰ درصد شخصیت داستان ها، فیلمنامه ها، نمایشنامه ها و رمان هایم همه زن هستند، هرچند بحث خط کشی بین زن و مرد مطرح نیست اما باید بگویم در مورد زنان و مشکلات آنها کمتر نوشته شده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا