شما شنونده آلبوم «باقرخان» هستید/ نوازندگی با شیوهای متفاوت
«نوراهان» منتشر شد؛
آلبوم «نوراهان» اثری مشتمل بر بداهه نوازی های آریا طبیبزاده با کمانچه شش سیم باقرخانی است که طی روزهای گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
«نوراهان» عنوان مجموعه ای جدید با نوازندگی آریا طبیب زاده در کمانچه شش سیم باقرخانی است که به تازگی توسط نشر ماهور در اختیار مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار داده شده است.
درآمد (دستگاه سهگاه)، پیش درآمد دستگاه سه گاه، زابل، مویه، اشاره به قرچه و رضوی، چهارمضراب و فرود (دستگاه سهگاه)، ادامه قرچه، ابوعطا و فرود به سهگاه (دستگاه سهگاه)، مخالف و ضربی مخالف «حیلت رها کن عاشقا» (دستگاه سهگاه)، ادامه مخالف با حاجیحسنی (دستگاه سهگاه)، چهارمضراب مخالف (دستگاه سهگاه)، مغلوب و فرود (دستگاه سهگاه)، درآمد (آواز افشاری)، جامهدران، ضربی و چهارمضراب (آواز افشاری)، بسط افشاری و بیات راجع (آواز افشاری)، ضربی بیات راجع (آواز افشاری)، حصار (آواز افشاری)، ضربی حصار (آواز افشاری)، عراق، ضربی و نهیب (آواز افشاری)، حزین و فرود (آواز افشاری)، ادامه در عراق و اشاره به بیات ترک (آواز افشاری)، صفیر راک، ضربی و فرود (آواز افشاری)، شور (آواز افشاری)، ضربی شور (آواز افشاری)، درآمد (دستگاه شور)، ضربی شور (دستگاه شور)، رهاب، سلمک ــ شهناز، قرچه و فرود (دستگاه شور)، پنجضربی شهناز، قرچه، رضوی، حسینی و فرود به شور (دستگاه شور)، حسینی با چهارمضراب، ادامه در دشتی (دستگاه شور)، بیات کرد، دشتستانی (کاشانی) و فرود به شور (دستگاه شور)، رنگ نستاری (دستگاه شور) قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
آریا طبیب زاده در توضیح این آلبوم نوشته است:
«نوراهان نخستین آلبوم تک نوازی کمانچه ششسیم (باقرخانی) است. اولین آثار ضبط شده این نوع کمانچه نواختههای باقرخان رامشگر در اواخر دوره قاجار طی همراهی با خوانندگانی چون اقبال آذر، سیداحمدخان، آقاغفار، علیخان نایبالسلطنه، رضاقلیخان نوروزی و نوازندگانی همچون میرزا حسینقلی بوده است.
مشهور است که باقرخان کمانچه شش سیم را از استادش موسیخان کاشی گرفته بوده و ظاهراً موسیخان هم آن را از استاد خود گرفته بوده است.
پس از باقرخان رامشگر، این ساز هرگز در موسیقی سنتی (کلاسیک) ایرانی مگر در بعضی اجراهای پژوهشی برای بازسازی شیوه باقرخان به کار گرفته نشد. در آلبوم حاضر، کوشیده شده است تا توانمندی و امکانات این ساز در بیان لحن امروزی موسیقی سنتی ایرانی نشان دادهشود.
از اینرو، بنده، ضمن تأثیرپذیری از باقرخان، سعی کردهام تا شیوهای متفاوت و متناسب با وضعیت امروز موسیقیِ سنتیِ ایرانی در طرز نوازندگی و شیوه کوک این ساز به کار گیرم.»
منبع: مهر