«خوره» در تلاش برای آگاهی‌بخشی/ جذام هنوز تمام نشده است!

کارگردان مستند «خوره» هدف از ساخت این مستند را آگاهی دادن به مردم درباره بیماره جذام دانست.

شهرام میراب اقدم کارگردان مستند «خوره» که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور درحال اکران است، در گفت‌وگو با خبرنگار درباره علت پرداختن به موضوع جذام و وضعیت بیماران آن گفت: روزی خبری درباره مجذومان مشهد در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که خیلی برایم جالب بود و باعث شد به تحقیق درباره آن بپردازم تا اینکه به تاریخچه مهراب‌خان، اولین بیمارستان مجذومان رسیدیم. سپس سفری به مشهد داشتم و درنهایت کار را با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی جلو بردیم. هدف‌مان این بود که مشکلات این بیماران دیده شود و بتوان برای آن‌ها کاری کرد، در کنار آن تاریخچه آسایشگاه مهراب‌خان نیز گفته شود چون برای اطلاع‌ عمومی مردم مفید و جذاب است.

وی درباره ریشه‌کن شدن جذام در ایران تاکید کرد: می‌گویند جذام ریشه‌کن شده است و دیگر در ایران وجود ندارد اما هنوز هم کسانی هستند که به این مریضی دچار می‌شوند. این بیماران در تهران و شهرهای دیگر حضور دارند اما خوشبختانه به دلیل پیشرفت علم، دیگر همچون گذشته نیست و سریع جلوی پیشرفت آن گرفته می‌شود. آگاهی دادن به مردم درباره هر بیماری، به جلوگیری از گسترش آن کمک می‌کند، فکر می‌کنم مستند «خوره» حداقل تلاش خود را کرد که آگاهی لازم را به مردم دهد و این مساله را یک قدم به جلو ببرد.

کارگردان «آرامستان» در پاسخ به این پرسش که آیا برای فیلمبرداری از مجذومان مجبور به رعایت پروتکل بهداشتی بودند، عنوان کرد: تا جایی که ما جلو رفتیم، متوجه شدیم که ویروس جذام دیگر در تن بیمار وجود ندارد و هیچ انتقالی انجام نمی‌شود به همین دلیل در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل همزمانی فیلمبرداری با شیوع ویروس کرونا، فاصله‌ای از آن‌ها نگرفتیم و تقریبا مدتی را با یکدیگر زندگی می‌کردیم.

«خوره» در تلاش برای آگاهی‌بخشی/ جذام هنوز تمام نشده است!

میراب اقدم درباره تاثیر ساخت «خوره» بر مسؤولان و بهتر شدن وضعیت بیماران تصریح کرد: این مستند آگاهی لازم را به مسؤولان داد چراکه بعد از ساخت و پخش «خوره»، مطلع شدم که بسیاری از آن‌ها به دیدار مجذومان رفته، از مشکلات‌شان آگاهی یافته‌ و سعی کرده بودند مشکلاتی از جمله مسکن و درمان را حل کنند. البته باید گفت خیلی از مجذومان حاضر در فیلم، به دلیل کهولت سن الان فوت کرده‌اند.

وی درباره واکنش مخاطبان پس از تماشای مستند بیان کرد: واکنش مخاطبان خوب اما تا حدودی ناراحت‌کننده بود چراکه «خوره» مستند تلخی‌ است. به‌طور کلی مستند کار خود را انجام داد، استقبال خوبی از آن شد، مخاطب خود را به دست آورد و مردم را به سالن‌های سینما آورد یا پای پلتفرم‌ نشاند.

کارگردان «بارگاه» در پایان درباره اکران آنلاین مستند مطرح کرد: مستند به هر شکلی که پخش شود، بسیار می‌تواند به این سینما کمک کند. این اکران نوروزی و پکیج آن هم خیلی مهم بود. تا جایی که مطلع هستم خیلی‌ها مستندها را دیدند که این دیده شدن، بسیار کمک‌کننده بود. امیدارم این روند پخش مستند همیشه، به هر طریقی ادامه داشته باشد، مخاطبان خود را سیراب کند و بتواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا