تفنگداران ایران حقوق نجومی نمی‌گیرند!

آیین اختتامیه جشنواره مردمی عمار با حاشیه‌هایی به پایان رسید. از چفیه‌ای که از سوی مادر شهیدان خالقی پور به ابوالقاسم طالبی رسید تا صحبت‌های محمدمهدی عبدخدایی درباره کشته شدن مادرش در جریان کشف حجاب رضاخان.

به گزارش فارس، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته (18 دی ماه) در حالی در فرهنگسرای بهمن برگزار کرد که از گوشه و کنار ایران خیل عظیمی از خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی تا شهدای مدافع حرم، مردم علاقه مند و مستند سازان و فیلم سازان جشنواره فیلم عمار حضور داشتند.

آنچه این جشنواره را متمایز از سایر جشنواره‌های فیلم می‌کند ،‌ جوشش مردمی برای حمایت از منتخبان مستندسازی است طوریکه انگار حرف‌های دل مردم را این هنرمندان به زبان هنری بیان می‌کنند.

بخشی از سالن اجرای مراسم اختتامیه اختصاص یافته به میزگردی بود که با هدایای مردمی آذین شده بود و این هدایا قرار بود از سوی مردم به برخی از برگزیدگان تقدیم شود. یکی از این هدایا چفیه شهید رسول خالقی پور است که مادر وی در روز افتتاحیه عنوان کرده بود قرار است آن را به یکی از برگزیدگان تقدیم کند و دراین مراسم این چفیه تقدیم به ابوالقاسم طالبی شد.

وی درباره این چفیه همانطور که در افتتاحیه نیز توضیح داده بود،‌ عنوان کرد: این چفیه شصت روز به گردن پسرم بوده و با خون آغشته بود که برای من آوردند من آن را با اشک چشم خود شست و شو دادم و الان احساس کنم بهترین حالت این است که آن را در اختیار یکی از بزرگان این جشنواره قرار دهم.

مادر شهیدان خالقی پور عنوان می‌کند که جشنواره مردمی عمار و مستندسازان آن عمارگونه هستند نیاز به مال دنیا ندارند فقط یک چفیه ناقابل است شاید اگر از نظر ظاهری آن را در خیابان بیاندازیم کسی بر ندارد اما برای من که سه فرزندم بی غسل و کفن در خاک رفته‌اند، با ارزش است.

*«یتیم خانه برای فرزندان» ایران درس خوبی است

برگزیدگان جشنواره در ادامه می‌شوند و نوبت به ابوالقاسم طالبی می‌رسد. طالبی با روی گذاشته در حالی پا بر سن جشنواره می‌گذارد که همه شعار مرگ بر انگلیس سر می‌دهند. وی در بخشی از سخنان خود می‌گوید در یک جایی آقایی گفته بودند من فیلم یتیم خانه ایران را دیدم، نوش جان آقای طالبی. من باید بگویم که پول یتیم خانه در جیب من نمی‌رود اما این را می توانم بگویم که من صد کتاب برای یتیم خانه خواندم این برای فرزندان شما درسی می‌شود که بادیدن این فیلم تاریخ را آموزش می‌بینند.

مادر شهیدان نیکوفر در حاشیه تقدیر از برگزیدگان می‌گوید که افراد زیادی با خون خود برای این مملکت جان دادند باید قدر این راحت نشستن بر این صندلی‌ها را امروز بدانیم.

یکی از حاشیه‌های جالب این مراسم پذیرایی از مردم با کلوچه‌ها و نان‌هایی بود که مردم از شهرستان های مختلف تهیه کرده بودند برخی از این نان‌ها از صفادشت از سوی زنان زحمت کش تهیه شده بود.

*پدر شهیدی که رکوردزن وزنه برداری دنیا است

پدر شهید جعفری در این مراسم با وجود کهولت سن حضور داشت وی که نود سال سن دارد رکورد زن قهرمانی وزنه برداری دنیا است وی هم فرزندش به شهادت رسیده ، هم پدر و هم نوه‌اش ، از مشهد آمده و دغدغه بازگشت سریع دارد اما در مراسم تقدیر از برگزیدگان شرکت می‌کند و کلیپی نیز از زندگی او پخش می‌شود.

همچنین در این مراسم که به مناسبت فاجعه گوهرشاد نیز برنامه‌ای تدارک دیده شده است، محمدمهدی عبدخدایی پای تریبون می‌آید و از جنایت‌های رضاخان در زمان کشف حجاب می‌گوید، وی تعریف می‌کند که چگونه مادرش در این شرایط کشته شده است.

عبدخدایی می‌گوید که قدیمی ترین زندانی سیاسی مذهبی ایران است. درباره پیمان نظامی سنتو به زندان رفته و پدرش یکی از کسانی بوده که با متحدالشکل شدن مخالف بوده و نشریه‌ای هم دراین باره کار کرده است. وی همدوره شیخ محمد خیابانی بوده است. رضاخان یک مرتبه از همه خواست یک شکل بپوشند.وی مثل اتاتورک به مردم تحمیل کرد که یک دست شوند. بنابراین پدر او نیز به مشهد تبعید شد و مادرش ترجیح داد به مشهد کنار پدرش برود.

پاسبانها به قدری بی رحم بودند که در جایی هم که پستشان نبود چادر ازسر می‌کشیدند مادرش یک روز به حمام میرود و پاسبان حمله میکند که چادر او را بردارد و پای مادرش به پاشنه درب همسایه گیر می‌کند و بااینکه باردار بوده فرزند سقط می‌کند و بعد از چندروز از دنیا میرود.

عبدخدایی می‌گوید رضاخان جنایت‌های زیادی مرتکب شده است متأسفانه به علت بی سوادی و نادانی با چکمه وارد حوزه فرهنگ و اقتصاد شد، قرارداد نفتی زمان او بسیار ننگین بود وی آگاهی از شرایط جنگ‌های جهانی نداشت و باعث شد که ایران به اشغال برود. زمانی که از ایران خارج می‌شد با خود شصت صندوق عتیقه از ایران خارج کرد همان صندوق‌ها مستقیم به انگلستان رفت.

وی در ادامه می‌گوید که در تشویق فیلم یتیم خانه باید بگویم که پول و دارای ما به انگلستان رفت انگلیس‌ها همیشه ما را غارت کرده‌اند از خداوند می‌خواهم به عزتش خون به ناحق ریخته شهدا زورگویان از آل سعود تا دیگر کشورهای استکباری را نابود کند.

در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره عمار برخی از برگزیده شده‌ها صحبت‌هایی کوتاهی داشتند از جمله اینکه محمدمهدی کرباسی برگزیده مستند شب نامه راه خود را آغاز یک مسیر می‌داند و معتقد است که باید تلاش بیشتری داشته باشد و از مردم می‌خواهد که کماکان هر چه فریاد دارند سر آمریکا بکشند.

صدری نیا کارگردان مستند جزیره فارسی نیز می‌گوید که سال گذشته تفنگداران فارسی کاراصلی این جزیره را با دستگیری آمریکایی‌ها انجام دادند این کار بزرگ بود من فانوس خود را به بچه‌هایی تقدیم می‌کنم که حقوق نجومی نمی‌گیرند اما پرچم ایران را برافراشته نگه می‌دارند.

همچنین پدر محسن نقی زاده نیز پس از دریافت جایزه پسرش با خوشحالی می‌گوید که احساس افتخار می‌کند که فرزندش روحانی است و راه روحانیون را می‌پیماید.

هفتمین جشنواره مردمی عمار شب گذشته به کار خود پایان داد اما فانوس‌های جشنواره عمار دوباره تا سال آینده روشن باقی خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا