برندگان اسکار ۲۰۱۷ از نگاه هالیوود ریپورتر

در فاصله‌ای کوتاه تا مراسم اعلام برندگان هشتادونهمین دوره جوایز اسکار نگاهی خواهیم داشت به فیلم‌ها و سینماگرانی که بیشترین شانس را برای تصاحب مجسمه‌های طلایی دارند.

به گزارش ایسنا، «اسکات فینبرگ» تحلیلگر جوایز سینمایی و «تاد مک‌کارتی» منتقد ارشد نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر طبق روال هر سال اقدام به پیش‌بینی برندگان و همچنین معرفی فیلم‌ها و سینماگرانی کردند که سزاوار دریافت اسکار هستند.

لالا لند

بهترین فیلم: لالا لند

این موزیکال که نامه‌ای عاشقانه به هالیوود محسوب می‌شود با کسب نامزدی در ۱۴ بخش در واقع از حمایت اغلب شاخه‌های اسکار همراه است. دو فیلم «همه چیز درباره ایو» و «تایتانیک» که پیش از این ۱۴ نامزدی اسکار داشتند در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم را کسب کردند. «لالا لند» به غیر از نامزد نشدن در بخش بهترین تیم بازیگری جوایز انجمن بازیگران آمریکا تقریبا در سایر جوایز شامل گلدن گلوب، بقتا، انتخاب منتقدین و جوایز انجمن‌های سینمایی را از آن خود کرده است. این فیلم موجب شده روح جدیدی در ژانر فیلم‌های موزیکال در هالیوود دمیده شود و همانند چند سال اخیر برنده جایزه بهترین فیلم اسکار محصول استودیوهای بزرگ هالیوودی نخواهد بود.

دیمین شزل

بهترین کارگردنی: دیمین شزل

«بری جنکینز» کارگردان فیلم «مهتاب» می‌تواند امسال به اولین سیاهپوست برنده اسکار کارگردانی تبدیل شود اما همه نشانه‌ها شامل جوایز گلدن‌گلوب، بفتا و بویژه انجمن کارگردانان امریکا که در ۶۸ درصد موارد برنده‌ای یکسان با جوایز اسکار دارد، حاکی از آن است که «دیمین شزل» برنده این شاخه از اسکار ۲۰۱۷ خواهد بود. ۸۵ سال است که «نورمن تاروگ» به عنوان جوان‌ترین برنده این شاخه اسکار شناخته می‌شود و در صورتی که «دیمین زل» بتواند اسکار کارگردانی ۲۰۱۷ را کسب کند، در سن ۳۲ سالگی و در حالی که ۲۲۱ روز از «نورمن تاروگ» کوچکتر است رکوردار جوان‌ترین برنده اسکار کارگردانی نام خواهد گرفت. در این صورت کارگردان «لالا لند» دومین سینماگری پس از «وینسنت مینیلی» (کارگردان فیلم گیگی) خواهد بود که با فیلمی موزیکال اسکار کارگردانی می‌گیرد.

دنزل واشنگتن

بهترین بازیگر مرد: دنزل واشنگتن

«کیسی افلک» برای نقش‌آفرینی درخشان در فیلم «منچستر کنار دریا» در ابتدا بخت اصلی این شاخه بود و تقریبا تمامی جوایز را کسب می‌کرد اما در نهایت این «دنزل واشنگتن» رقیب سرشناس او بود که توانست او را در جوایز انجمن بازیگران آمریکا (SAG AWARDS) شکست دهد. ۱۳ سال متوالی است که برنده بهترین بازیگر مرد جوایز انجمن بازیگران آمریکا و جوایز اسکار یکسان است و این موضوع شانس «کیسی افلک» را در اسکار با شک و تردید همراه کرده است. امسال می‌تواند با کسب سومین جایزه برای «واشنگتن» همراه باشد. تاکنون هیچ بازیگر مردی ۴ جایزه اسکار کسب نکرده است.

اما استون

بهترین بازیگر زن: اما استون

از اخرین باری که برنده بهترین بازیگر نقش اصلی اسکار از فیلم برنده بهترین فیلم انتخاب شده ۱۲ سال می‌گذرد اما تصور این که «اما استون» برای این فیلم اسکار نگیرد کمی سخت است چرا که او پیش از این جوایز انجمن بازیگران، گلدن گلوب و بفتا را برای بازی در فیلم «لالا لند» کسب کرده است. در این میان «ایزابل هوپر» رقیب بسیار جدی «استون» است اما همواره کسب اسکار برای یک فیلم خارجی در سایر شاخه دشوار بوده. در صورتی که «ایزابل هوپر» امسال نیز اسکار نگیرد یکی از نقاط تاریک کادمی رقم خواهد خورد و وی در کنار «گرتا گاربو» و «پیتر اوتول» جای خواهد گرفت هیچگاه اسکار رقابتی دریافت نکردند. بازی «هوپر» در فیلم «او» یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های یکی از برترین بازیگران زن تاریخ سینماست که هر سال و در هر رویدادی سزوار دریافت جایزه است.

فروشنده

بهترین فیلم غیرانگلیسی: فروشنده

کمدی آلمانی «تونی اردمن» ساخته «مارن اِده» در ابتدا شانس اصلی بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار بود و خبر بازسازی این فیلم در هالیوود با بازی «جک نیکلسون» شانس این فیلم را دوچندان کرده بود اما این موقعیت ایده‌آل زمانی از دست رفت که اصغر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» نماینده سینمای ایران اعلام کرد در اعتراض به قانون مهاجرتی «دونالد ترامپ» در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد و اعضای آکادمی که در پی ملامت کردن دستور مهاجرتی «ترامپ» هستند، به احتمال زیاد دومین اسکار را پنج سال پس از «جدایی» برای اصغر فرهادی به ارمغان خواهند آورد و در این صورت فرهادی چهارمین فردی خواهد بود که پس از سینماگران بزرگی شامل «فلینی»، «برگمن» و «سائورا» موفق به کسب بیش از یک اسکار خارجی می‌شود.

«تاد مک‌کارتی» در تحلیل این شاخه از جوایز اسکار می‌نویسد: متاسفانه دو فیلم «او» و «کنیز» از بهترین فیلم‌های خارجی سال، نتوانستند به جمع ۵ نامزد نهایی راه یابند و با این شرایط کمدی دارم «تونی اردمن» انتخابی آشکار است اما بروز مساله ممانعت از سفر برخی کشورهای اسلامی به امریکا ممکن است برخی از رای‌دهندگان را به سوی «فروشنده» سوق دهد، فیلمی که همتای بهترین اثر فرهادی نیست.

ماهرشالا علی

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: ماهرشالا علی

«ماهرشالا علی» تنها در یک سوم ابتدایی فیلم «مهتاب» ایفای نقش کرده اما بازی ماهرانه و چندلایه او به تعمیق فیلم کمک بسیار زیادی کرده است. وی جوایز انتخاب منتقدین و انجمن بازیگران آمریکا را کسب کرده اما جایزه بفتا را به «دیو پاتل» (شیر) و جایزه گلدن  گلوب را به «آرون تیلور جانسن» (حیوانات شبانه) واگذار کرد که نشان داد رای‌دهندگان در این شاخه در جوایز گوناگون اتفاق نظر کمی داشته‌اند.

وایولا دیویس

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: وایولا دیویس

در این شاخه گزینه‌ای مطمئن‌تر از «وایولا دیوس» بازیگر درخشان فیلم «حصارها» وجود ندارد. پس از کسب سه نامزدی در ۹ سال اخیر حالا دیگر وقت آن رسیده که این بازیگر سیاه پوست جایزه اسکار را از آن خود کند. او که در مقایسه با سایر رقبای خود در این شاخه نقش پررنگتری در فیلم داشته و بسیاری معتقدند باید در شاخه نقش اصلی نامزد می‌شده است. «وایولا دیویس» همه جوایز اصلی امسال را از آن خود کرده و دلیلی برای توقف او وجود ندارد. این در حالی است که «تاد مک‌کارتی» منتقد ارشد هالییودریپورتر معتقد است «نائومی هریس» بازیگر فیلم «مهتاب» شایسته دریافت اسکار در این شاخه است.

زوتوپیا

بهترین انیمیشن: زوتوپیا

از آخرین باری که یکی از محصولات دیزنی و یا پیکسار نامزد اسکار شده و موفق به کسب آن نشده یک دهه می‌گذرد. انیمیشن «زوتوپیا» بهترین بازخوردها و همچنین بالاترین فروش را در مقایسه با رقبای خود داشته و البته جایزه مهم «آنی» را نیز کسب کرده، جایزه‌ای که در ۱۷ سال اخیر تنها ۵ بار برنده‌ای یکسان با اسکار نداشته است.

او.جی: ساخت امریکا

بهترین مستند بلند: او. جی: ساخت امریکا

درحالی که کمپانی بزرگ نتفلیکس از مستند «سیزدهمین» حمایت کرد و بسیاری از منتقدین نیز مستند «من یک سیاه هستم» را تمجید می‌کنند اما مستند سومی به نام «او.جی: ساخت امریکا» بیشترین شانس را داراست چرا که به موضوعات لس‌آنجلس و فرهنگ سلبریتی‌ها می‌پردازد که دو مقوله مورد علاقه بسیاری از رای‌دهندگان آکادمی است که حتی می‌توانند بدون تماشای هر پنج فیلم رای خود را ثبت کنند. این مستند ۷.۵ ساعته بلندترین فیلم بلند در تاریخ جوایز اسکار محسوب می‌شود که نامزد جایزه شده است.

پیش‌بینی هالییود ریپورتر درباره برندگان دیگر شاخه‌های هشتادونهین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز از این قرار است:

بهترین فیلمنامه اصلی: منچستر کنا دریا

بهترین فیلمنامه اقتباسی: مهتاب

بهترین فیلمبرداری: لالا لند

بهترین طراحی لباس: جکی

بهترین تدوین: لالا لند

بهترین چهره پردازی: فراتر از پیشتازان فضا                                                                          

بهترین موسیقی متن: لالا لند

بهترین ترانه اصلی: لالا لند

بهترین طراحی تولید: لالا لند

بهترین صدابرداری: لالا لند

بهترین صداگذاری: لالا لند

بهترین جلوه‌های ویژه بصری: کتاب جنگل

بهترین انیمیشن کوتاه: پیر سایدر و سیگارها

بهترین مستند کوتاه: سرزمین مادری‌ من

بهترین فیلم کوتاه: آوازخواندن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا