چند خبر از سینما حقیقت

مستندهای سینماحقیقت ۱۹ آذرماه اعلام می‌شوند و مدیر پژوهش و استان‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مخاطبان کارگاه‌های سینماحقیقت می‌گوید.

مستندهای سینماحقیقت 19 آذرماه اعلام می‌شوند به همراه جزئیات چند خبر دیگر از جشنواره بین‌المللی به قرار زیر آمده است:

مستندهای «سینماحقیقت» 19 آذر اعلام می‌شود

آثار راه یافته به جشنواره «سینماحقیقت» 19 آذر ماه اعلام می‌شود، همچنین سلیمان سیسه یکی از مهمترین فیلمسازان آفریقا به این رویداد سینمایی می‌آید.

با پایان کار مشاوران دبیر هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و قطعی شدن آثار راه یافته به بخش‌های بلند، نیمه بلند، کوتاه و جایزه شهید آوینی، فهرست آثار یکشنبه 19 آذر ماه در نشست خبری دبیر جشنواره با نمایندگان رسانه‌ها اعلام می‌شود.

فیلمساز آفریقایی به «سینماحقیقت» می‌آید

سلیمان سیسه یکی از مهمترین فیلمسازان آفریقا، از مهمانان هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» است.

سلیمان سیسه که سال 1940 در باماکو (مالی) به دنیا آمد، تحصیلات متوسطه خود را در داکار به پایان رساند، سپس برای تحصیل در دانشگاه VGIK به مسکو رفت. سیسه را بزرگترین فیلمساز زنده آفریقا می‌نامند.

پس از بازگشت از مسکو، سیسه عکاس خبری شد. سال 1975، «دن موسو» (دختر جوان)، اولین فیلم داستانی بلند مالی را فیلمبرداری کرد که بلافاصله توسط دولت، توقیف شد. سیسه بنیانگذار و رییس اتحادیه سازندگان و کارآفرینان فیلم و سمعی بصری آفریقای غربی است.

او در توسعه صنعت سینمای آفریقا موثر و از چهره‌های شاخص این سینماست. سلیمان سیسه در جشنواره «سینماحقیقت» در نشستی ویژه درباره سینمای آفریقا صحبت خواهد کرد.

زندگی زیر سنگی بزرگ در مستند «سقف سنگی»/ در راه «سینماحقیقت»

مستند «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی، به زندگی فردی می‌پردازد که از شهر به کوهستان پناه برده است.

رویا ربانی درباره ساخت مستند جدیدش با نام «سقف سنگی» گفت: «این مستند درباره یک فرد بسیار عادی و تنهاست که از دورویی‌ها و سیاهی‌هایی که در شهر با آن‌ها مواجه شده، فرار کرده و به کوهستان پناه برده است. در واقع او یک زندگی بدوی برای خودش رقم زده و زیر یک سنگ بزرگ، آشیانه‌ای درست کرده و در آن‌جا زندگی می‌کند. وقتی با این فرد صحبت کردیم، متوجه شدیم که می‌توانسته در شهر هم یک زندگی داشته باشد اما آن زندگی مطابق میلش نبوده و از ریاکاری و بی‌صداقتیِ مردم و اختلاف طبقاتی که وجود داشته، فرار کرده و به کوهستان آمده است.»

او ادامه داد: «یکی از دوستان طبیعت گردم با این فرد یک آشناییِ نزدیکی داشت و به من گفت که یک دوستی دارم که در کوهستان زندگی می‌کند و پیشنهاد کرد او را ببینم و شاید سبک زندگی‌اش برایم جالب باشد. من وقتی رفتم و زندگیِ این فرد را از نزدیک دیدم، متوجه شدم علی‌رغم همه چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه است، چقدر مهمان نواز است و دل بزرگی دارد و همچنین از حیوانات حمایت و حفاظت می‌کند. سبک زندگی و روحیه او خیلی من را جذب کرد. یعنی یک فردی در بدترین و سخت‌ترین شرایط به بهترین شکل، حرمت انسانی خودش را نگه داشته و از آن حفاظت کرده است. به همین دلیل خیلی برایم جذاب بود که در این فضای بسیار زیبا و طبیعی، از سبک زندگیش مستندی تهیه کنم و برشی از زندگیِ او را به نمایش بگذارم تا دیده شود.»

ربانی توضیح داد: «به نظرم اگر این مستند مخاطب خودش را پیدا کند، بسیار جذاب خواهد بود. شاید روایت این مستند، روایت خیلی پر فراز و نشیبی نباشد و روایت ساده‌ای دارد. اما به دلیل روایت تصویری که از داستان داریم، خیلی موفق شدیم به زندگیِ واقعی و طبیعی این فرد نزدیک شویم. یعنی تنهایی، سکوت و صدای طبیعت را در مستند داریم و با دقت بسیار زیادی روی تصویر، تدوین و صداگذاری کار شده است. شاید چندین برابرِ حد معمول روی این مستند انرژی گذاشتیم و به نظرم با ریتم روانی که دارد و دقتی که در حد توانمان روی کیفیت کار گذاشتیم، مخاطبی که علاقه‌مند به این ژانر سینمایی است را بسیار به خودش جذب خواهد کرد.»

این کارگردان با تأکید بر اینکه تصویربرداریِ مستند «سقف سنگی» در گلابدره انجام شده است، گفت: «این مستند کاملا به شکل مستقل ساخته شده است و ابراهیم کشاورز حامیِ این اثر بود که با تلاش من و فراهم کردن امکاناتی که می‌توانستم و با کمک ایشان کار را جلو بردیم.»

ربانی همچنین درباره اهمیت برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: «جشنواره سینماحقیقت بهترین و قوی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود. 16، 17 سال پیش من دانشجو بودم و سال اول دانشگاهم بود که به ما گفتند جشنواره‌ای به نام سینماحقیقت راه افتاده است و در این جشنواره شرکت کنید. من از همان زمان خیلی حیرت کردم. چون قبل از آن اصلا با سینمای مستند به این شکل آشنا نبودم و انگیزه‌ام برای ورود به دانشگاه سینماتئاتر، سینمای داستانی بود. وقتی با این پتانسیل از طریق جشنواره آشنا شدم واقعا شگفت‌زده شدم و در این 16، 17 سال به طور مستمر، به جز یکی دو سال که حضورم کمرنگ‌تر بود به عنوان مخاطب، این نوع سینما را دنبال کردم. سینمای مستند و جشنواره سینماحقیقت در جذب فیلم‌سازانی که شاید با مقوله مستند آشنایی نداشته باشند، بسیار تاثیرگذار بوده است و حتی توانسته مخاطبان عام را به این مقوله جذب کند و فیلم مستند را به آن‌ها معرفی کند.»

او در پایان گفت: «در دنیای امروز فیلم مستند با فیلم‌ داستانی از نظر کیفیت روایی و حتی مسائل فنی رقابت می‌کند. به نظرم جشنواره سینماحقیقت فضایی است که به فیلم‌ساز اجازه می‌دهد تا اثرش را روی پرده سینما به مخاطب ارائه کند. همچنین به فیلم‌سازان اجازه می‌دهد که با هم در ارتباط باشند و با یکدیگر تبادل نظر و عقیده داشته باشند. این جشنواره فضایی فراهم می‌کند تا همه دست‌اندرکاران این عرصه دور هم جمع شوند. علاوه بر این، جشنواره سینماحقیقت در آگاهی رسانی هم موفق بوده و کارگاه‌های بسیار خوبی در این سال‌ها برگزار کرده و فیلم‌سازان را با بازارهای جهانی آشنا کرده است. این جشنواره یکی از بهترین امکاناتی که در این سال‌ها به مستندسازان ارائه داده برگزاریِ پیچینگ‌هایی است که به مستندسازان این امکان را داده که با کمترین هزینه با دست‌اندرکاران فیلم‌های مستند در جهان ارتباط مستقیم داشته باشند.»

عوامل مستند «سقف سنگی» عبارتند ازکارگردان: رویا ربانی، تهیه‌کننده: ابراهیم کشاورز، تدوین: بهمن کیارستمی، تصویربردار: مهراد امین، اصلاح رنگ و نور: مهشید افضلی، صدابردار: حمید احمدی، صداگذار: حامد حسین‌زاده، موسیقی: احسان بیرقدار، عکاس: مهسا احمدی، گرافیست و طراح پوستر: آرش تنهایی، مدیر تولید: ابراهیم کشاورز، دستیاران تولید: کسری بختیاری و حامد مرادی و دستیاران فیلم‌بردار: حنانه پتکی و شاهین سبز روان.

یک جایزه تازه برای «سرنوشت»

مستند «سرنوشت» به کارگردانی یاسر طالبی جایزه یک جشنواره فرانسوی را دریافت کرد.

«سرنوشت» ساخته یاسر طالبی در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی توس کورتس Tous Courts شهر اکس-آن-پرووانس فرانسه را از آن خود کرد.

«سرنوشت » جایزه Prix de l’audace (جایزه جسارت، که به یک فیلم جسور جایزه می‌دهد) دریافت کرد!
این جایزه توسط هیئت داوران مسابقه بین المللی اوسین روکس، ناتالی لبل، لوران سوفیاتی، الکساندر سیکویرا و رضا سرکانیان اهدا شد.

این جشنواره از 28 نوامبر تا 2 دسامبر در شهر اکس-ان-پرووانس فرانسه برگزار شد. «سرنوشت» تا کنون در جشنواره‌های مختلف حضور داشته و جوایز متعددی دریافت کرده است.

«سرنوشت»، داستان دختر نوجوانی به نام سحر و پدرش، رحیم است. داستانی از تردید، عشق و جاودانگی!
این مستند محصول ایران، فرانسه، آلمان و نروژ است. «سرنوشت» پیش از این جایزه اژده‌های نقره‌ای بهترین کارگردانی مستند شصت و سومین دوره جشنواره کراکو لهستان، بهترین کارگردانی مستند جشنواره مستند داکر مسکو، جایزه بخش Let’s Include Competition جشنواره بین المللی فیلم کوتاه بنگالورو-BISFF2023 و بهترین پیچینگ جشنواره توکیو داکز ژاپن را از آن خود کرده بود.

یاسر طالبی مستندهای «دلبند»، «رویای آهنی»، «آب شهر» و … را کارگردانی کرده است.

مخاطبان کارگاه‌های «سینماحقیقت» چه کسانی هستند؟

سید مجید رحیمی مسئول کارگاه‌های جشنواره سینما حقیقت درباره کارگاه‌های آموزشی گفت: هرسال جشنواره سینما حقیقت یک سری کارگاه‌های تخصصی اجرا می‌کند، تخصصی به این معنا که موضوعات موردنیاز مستندسازان و فیلمسازان را بیان می‌کند. باید فیلم‌سازان و مستندسازان فرصت جشنواره را محترم بشمارند و از حضور میهمانان خارجی استفاده لازم را کنند چراکه این کارگاه‌ها جای بسیار خوبی است که هم فیلم‌سازان خارجی وهم فیلم‌سازان ایرانی تجربیات خودشان را در این کارگاه‌ها دخیل کنند و هم اینکه اطلاعات جمع‌آوری‌شده را درنهایت به علاقه‌مندان و یا هنرجویانش منتقل کنند. این کارگاه‌ها از اساتید باسابقه ایرانی و خارجی تشکیل‌شده است که شنیدن حرف‌های آن‌ها می‌تواند برای مستندسازان و فیلم‌سازان کارآمد باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا شرکت در کارگاه‌های آموزشی گروه‌بندی سنی دارد یا خیر گفت: از آنجایی‌که فیلم‌سازان و مستندسازان مخاطب‌های این کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی هستند می‌توان گفت گروه‌بندی سنی وجود دارد چراکه در این کلاس‌ها موارد ابتدایی فیلم‌سازی گفته نمی‌شود و هرکسی که حضور دارد یا دانشجوی سینما است یا حداقل یکی دو فیلم یا مستند ساخته است.

رحیمی درباره تأثیر مثبت این جشنواره گفت: همه جشنواره‌ها معمولاً این خاصیت را دارند که به‌نوعی یک نمای عمومی از تولیدات آن کشور و تولیداتی که به آنجا عرضه می‌شود را ارائه کنند و جشنواره سینما حقیقت در میان دیگر جشنواره‌ها جایگاه بسیار بالایی دارد. جشنواره حقیقت جزو جشنواره‌های بین‌المللی خوب کشور نیز است که فرصت خوبی را در اختیار همگان قرار می‌دهد.

او در پایان با اشاره به اینکه با گذر زمان این جشنواره بهتر عمل کرده است یا خیر گفت: در ادواری که جشنواره سینماحقیقت برگزارشده است همه عوامل این جشنواره تمام تلاش خودشان را کرده‌اند تا نسبت به سال‌های گذشته بهتر و موفق‌تر عمل کنند حالا ممکن است در برخی دوره‌ها کمتر و در برخی دوره‌ها بیشتر موفق بوده باشند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 27 آذر تا 2 دی ماه 1402 در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا