کلونی و همسرش در برابر کاخ سفید/ تلاش برای محاکمه نتانیاهو

با وجود حمایت جدی بایدن؛

جورج کلونی با کاخ سفید تماس گرفت تا از کار همسرش برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی اسراییل دفاع کند.

در حالی که بایدن به شدت از اقدام دادگاه کیفری بین‌المللی برای صدور حکم برای رهبران اسراییل انتقاد کرده و امل کلونی از افردی است که به شدت پیگیر این امر است، جورج کلونی از همسرش و تلاش وی حمایت کرد.

جورج کلونی، بازیگر برنده جایزه اسکار، چند روز پیش با یکی از دستیاران ارشد بایدن تماس گرفت تا نارضایتی خود را از انتقاد رییس جمهوری از اقدام دادگاه کیفری بین‌المللی علیه رهبران اسراییل ابراز کند. این پرونده‌ای است که همسر کلونی، امل کلونی روی آن کار می‌کند.

بایدن حکم بازداشت کیفری از سوی دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل و یوآو گالانت، وزیر دفاع را محکوم کرده و به ویژه با کلمه «ظالمانه» از این حکم ابراز نگرانی کرد.

این بازیگر همچنین از احتمال اعمال تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا بر دیوان بین‌المللی کیفری ناراحت بود، زیرا در این صورت ممکن است همسرش مشمول تحریم شود.

این در حالی است که کلونی از چهره هایی است که قرار است در یک گردهمایی کمک مالی برای کمپین انتخاب مجدد بایدن در ۱۵ ژوئن در لس‌آنجلس شرکت کند. برخی از مقامات حالا نگران هستند که این بازیگر مطرح از شرکت در جمع‌آوری کمک‌های مالی خودداری کند.

هفته‌هاست که کمپین انتخاب مجدد بایدن رقابتی برای جمع‌آوری کمک مالی راه‌اندازی کرده است. گفته می‌شود کلونی همچنان قصد دارد در کنار جولیا رابرتز و اوباما در مراسم جمع‌آوری کمک مالی شرکت کند.

کلونی از نامزدها و اهداف دموکرات‌های آمریکا حمایت می‌کند. سال ۲۰۲۰، او بیش از ۵۰۰ هزار دلار به تلاش‌های کمپین بایدن کمک کرد و با مشارکت در یک برنامه مجازی ۷ میلیون دلار جمع آورد.

کریم خان دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی، ۲۰ مه اعلام کرد تلاش می‌کند نتانیاهو، گالانت، و ۳ تن از رهبران ارشد حماس را به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کند.

پس از اعلام این خبر، امل کلونی که وکیل حقوق بشر بین‌المللی است، در بیانیه‌ای خبر داد که دفتر دادستانی از او برای کمک به تحقیقات دعوت کرده است. این بیانیه توسط بنیاد کلونی برای عدالت منتشر شد که یک سازمان حقوق بشری است که او و همسرش راه‌اندازی کرده‌اند.

امل کلونی گفت از گام تاریخی که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای اجرای عدالت برای قربانیان جنایات در اسراییل و فلسطین برداشته حمایت می‌کند.

بایدن و دیگر رهبران ارشد دموکرات و جمهوری خواه از این اقدام انتقاد کردند و آن را کنار هم گذاشتن کاذب اسراییل و حماس خواندند. بایدن تاکید کرد: ما همیشه در کنار اسراییل در برابر تهدید علیه امنیت آن خواهیم بود.

روز سه‌شنبه، مجلس آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که تحریم‌هایی را علیه دیوان کیفری بین‌المللی اعمال می‌کند.

پس از عملیات طوفان الاقصی حماس در ۷ اکتبر، تهاجم تلافی جویانه اسراییل به غزه منجر به کشته شدن بیش از ۳۶۰۰۰ فلسطینی و بحران انسانی در این منطقه شده است.

در طول جنگ، بایدن به شدت از اسراییل حمایت کرده و بر حق آن برای دفاع از خود و ادامه دادن کمک‌های نظامی به آن تاکید کرده است. حمایت گسترده بایدن از نتانیاهو حزب دموکرات را به شدت متفرق کرده و ائتلاف شکننده‌ای را که به انتخاب او در سال ۲۰۲۰ کمک کرد، تهدید می‌کند.

کمپین کمک‌های مالی برای بایدن در ماه آوریل با حضور اوباما و بیل کلینتون در نیویورک بیش از ۲۶ میلیون دلار به دست آورد و تا پایان آن ماه، بایدن نسبت به ترامپ برتری مالی داشت و گفته شد در برابر گردآوری ۱۴۶ میلیون دلار پول نقد برای بایدن، ترامپ و حزب جمهوری خواه ۸۸ میلیون دلار جمع کرده‌اند، اما پس از آنکه هیات منصفه منهتن ترامپ را در ۳۴ فقره جعل سوابق تجاری مقصر تشخیص داد، ظرف ۲۴ ساعت ۵۳ میلیون دلار به صورت آنلاین برای ترامپ جمع شد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا