جلوگیری از تخریب و لجن پراکنی انتخاباتی/ از رانت بهره نمی‌بریم

پیمان جبلی جزئیات مناظره‌ها را تشریح کرد؛

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در یک نشست خبری با موضوع تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی درباره زمان برگزاری و جزئیات منظره‌ها توضیحاتی ارائه داد.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما طی یک نشست خبری با موضوع تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی در مقابل خبرنگاران حاضر شد.

محسن برمهانی معاون سیما، علی بخشی زاده معاون صدا، سیدباقر حاجی سیدرضی رییس مرکز تولید و فنی سیما، حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی صداوسیما از جمله حاضران در این نشست هستند.

پیمان جبلی رییس صداوسیما در ابتدای سخنانش عنوان کرد: تلاش داشتیم صحنه های قدرشناسی مردم از خدمتگزاران را در قاب تصویر منعکس کنیم و به نظر می رسد با تلاش همکاران در سازمان تا حد زیادی موفق بودیم.

در نظر گرفتن ۵ برنامه مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری

وی اضافه کرد: به شهادت مرکز نظرسنجی بعد از تشییع شهدای خدمت مشارکت ها در انتخابات بالاتر رفته است. نظرسنجی هایی که قبل و بعد از شهادت رییس جمهور انجام شد با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت و کاهش حدود ۲۰ درصدی عدم مشارکت قطعی مواجه بودیم. بخشی از این آمار می تواند با انعکاس مناسب این رویداد بزرگ یعنی تشییع شهدای خدمت مرتبط باشد. تبیین ابعاد شخصیت و اقدامات و روحیه خدمتگزارانه به مردم در تمایل به شرکت در انتخابات و تعیین رییس جمهور آینده هم تاثیر داشت. در این دوره پنج برنامه مناظره در نظر گرفتیم که سه و نیم تا چهار ساعت خواهد بود. از ظرفیت کارشناسان برای طراحی سوالات کمک گرفتیم و زمانی هم برای جمع بندی در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: مناظره ها از بعد از مغرب شروع می شود و همانطور که گفته شد پیش بینی اولیه سه و نیم ساعت است و البته اینها متناسب با تعداد نامزدها خواهد بود که ما هم منتظر اعلام اسامی توسط شورای نگهبان هستیم. بعد از آن مراسم قرعه کشی برگزار می شود. محورهای مناظره و آنچه را که در مناظره ها مطرح می شود از قبل اعلام کرده ایم. همچنین مناظره ها از شبکه یک سیما پخش می شود.

وی درباره مجری مناظره ها گفت: مجری مناظره در حال بررسی است. اسامی مطرح شده گمانه زنی است و طی روزهای آینده مجری اصلی اعلام خواهد شد. همچنین سه میزگرد طراحی شده که نامزدها می توانند با حضور حداکثر ۲ نفر از مشاوران خود در آن حضور پیدا کنند. این میزگردها در حوزه حکمرانی و سیاست خارجی و اقتصاد برگزار می شود. گفت‌وگوی ویژه خبری در برنامه های ما خواهد بود البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» هم شرکت می کند.

از تخریب و لجن پراکنی انتخاباتی جلوگیری می‌کنیم

رئیس رسانه ملی درباره دیگر برنامه های انتخاباتی توضیح داد: یک برنامه رو به دوربین داریم که نامزدها به معرفی خود می پردازند و البته نامزدها می توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای ۳۱ استان داشته باشند که آنها را ضبط می کنند و در اختیار سازمان قرار می دهند. برنامه های دیگری هم در رادیو و تلویزیون پیش بینی شده است که به زودی اطلاع رسانی می شود. برای جلوگیری از تخریب و لجن پراکنی انتخاباتی هم که نه مردم و نه نامزدها می پذیرند، از طرف رسانه ملی برخورد قاطع می شود. در مقابله با تخریب ها بسیار جدی خواهیم بود. با عوامل تخریب ها برخورد خواهیم کرد و آن ها را افشا می کنیم. رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشاتشان به این مساله اشاره کردند و ما حتما برخورد می کنیم.

جبلی یادآور شد: در فضای مجازی سامانه تلوبیون با مخاطب چند ده میلیونی در اختیار نامزدهاست و هر نامزد می تواند یک کانال و یک استودیوی اختصاصی داشته باشد که با اینترنت رایگان برنامه های تبلیغاتی انتخاباتی تلوبیون در دسترس مردم قرار می گیرد. ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم گر به سکوها و پایگاه های اینترنتی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند، کمک می کند. مجوز پخش زنده به داوطلبان و سکوها با رعایت قوانین و مقرراتی که ساترا در اختیارشان می گذارد، داده خواهد شد. همه ستادها امکان استفاده از نظرسنجی های سازمان را دارند که با اعلام اسامی نامزدها این نظرسنجی ها صورت می گیرد و برای ستادها ارسال می شود.

رسانه ملی از هیچ رانتی برای نامزدها بهره نمی‌برد

وی با اشاره به نزدیکی یکی از نامزدها به قائم مقام سازمان صداوسیما و تدابیر لازم برای دوری از تخلف بیان کرد: مصادیق تخلف انتخاباتی درباره مجریان برگزاری انتخابات که صداوسیما هم یکی از آنهاست، کاملا مشخص شده است. هر آنچه رسانه ملی انجام دهد در مقابل چشم همگان است. ما هیچ رانتی نخواهیم داشت. همانطور که گفته شد نتایج نظرسنجی ها را هم به ستادها اعلام می کنیم و تلاش داریم هیچ حب و بغضی ایجاد نشود.

جبلی متذکر شد: در این مدت زمان فشرده تبلیغات نامزدها که دو هفته است از سه مناظره دوره های قبل به پنج مناظره رسیده‌ایم و میزگرد هم برگزار می کنیم. همچنین روزهایی را هم آزاد گذاشته‌ایم تا نامزدها بتوانند به تبلیغات میدانی بپردازند. با این حال این زمان فشرده چالشی هم برای ما و هم نامزدها خواهد بود.

وی در پاسخ به احتمال جذاب بودن مناظره ها به شیوه غیر دو نفره بیان کرد: مناظره های رودر رو را به عنوان یک قالب در جهان داریم اما هم کنترل سلامت و هم اینکه مردم از نظرات آگاه شوند حق عمومی است. این نظرات ممکن است در زد وخوردهای کلامی مشخص نشود. مردم حق دارند در جریان این تضارب آرا قرار بگیرند. به نظر ما این جذابیت وجود دارد و در دیگر برنامه ها هم چالش های جذابی پیش خواهد آمد.

هر بگومگویی بین نامزدها مصداق بداخلاقی و بی‌قانونی نیست

جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره پروتکل های مناظره ها عنوان کرد: تمام آنچه ما انجام می دهیم براساس قانون انتخابات است. تکلیف نظارت بر برنامه های زنده مشخص است. ما نباید دخالت شخصی انجام دهیم که فکر کنیم سخنی، مصداق بداخلاقی است یا خیر. هر بگومگو را نمی توان مصداق بداخلاقی و بی قانونی گذاشت. مرجع تشخیص این بداخلاقی ها کمیسیون نظارت بر تبلیغات وزارت کشور است. شکل برگزاری مناظره‌ها گروهی است و چارچوب های مختلفی در نظر گرفته شده تا جلوی این بداخلاقی ها گرفته شود.

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه در دوره قبل، مناظره ها در کنایه هایی با مسابقه «از کی بپرسم» مقایسه شده بود و اینکه در این دوره چه تمهیداتی برای دوری از این اتفاق در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: از آسیب های دوره های قبل همین بود که به درستی اشاره شد. عرصه مناظره عرصه سنگینی است و نامزدها نفر دوم کشور خواهند بود بنابراین از اینکه برنامه ها به گونه ای باشد که با مسابقه یا فکاهی مقایسه شود باید جلوگیری شود. ما هم توجه داریم محورها و سوالات مناظره ها سنگینی و وزانت خود را داشته باشند.

افرادی با شائبه جانبداری در جلسات روتین حضور ندارند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال جانبداری از یکی از نامزدها تصریح کرد: آنچه ممکن است به عنوان جانبداری رسانه ملی به نظر برسد حتما پنهان نمی ماند و آنچه تخلف انتخاباتی باشد حتما تحت نظر نهادهای نظارتی قرار می گیرد. خود ما هم تلاش داریم از این فضا به دور باشیم. البته دوره‌هایی هم بوده که برادر رییس رسانه ملی نامزد ریاست جمهوری بوده است. با این حال افرادی که شاید این شائبه جانبداری را منتقل کنند نه در جلسات ستاد انتخابات صداوسیما و نه در جلسات روتین حضور ندارند و از عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی برنامه های انتخاباتی به دور هستند.

وی درباره چگونگی جلوگیری از توهین‌ها در مناظره‌ها عنوان کرد: برخورد قاطع رسانه ملی با لجن پراکنی بدون ملاحظه خواهد بود و مصادیق لجن پراکنی، توهین و … را افشا خواهیم کرد. حتی به ستادها اجازه می دهیم پاسخ تخریب‌ها را ارایه کنند.

جبلی در پایان درباره جانبداری دیگر مجریان تلویزیون از یک نامزد خاص تصریح کرد: کسانی را که دچار جانبداری شدند از آنتن دور کردیم. تلاش داریم مجریان هم از جانبداری از نامزدها به دور باشند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا