واکنش یک رفتارشناس به تبلیغات یک فیلم

مجید ابهری رفتارشناس گفت: نباید برای تبلیغ آثار و جذب مخاطب از کلمات و مفاهیم غیراخلاقی یا دارای بدآموزی استفاده کنیم.

دکتر مجید ابهری رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با فارس درباره تبلیغات فیلم خفگی و بیلبردهای فراوانی که در سطح شهر با این جمله «عاشقشم خفه‌اش نمی‌کنم» گفت: تبلیغات یکی از ارکان اصلی فعالیت های اقتصادی است که متاسفانه بخش های هنری نیز برای کسب درآمد اقدام به آن می کنند.

این رفتارشناس ادامه داد: در پاره ای از مواقع این گونه تبلیغات در خیابان‌ها، معابر و اماکن عمومی نصب می‌شوند که در این صورت تمام شهروندان از کودک، جوانان، زنان و مردان شاهد آن هستند. با توجه به سرعت فراگیری کودکان و نوجوانان و ظرفیت عقلی آنان بسیاری از تبلیغات اثر فکری خود را بر روی این اقشار می‌گذارد و با برخی از عبارات افکار این گروه سنی دچار تناقض می‌شوند.

ابهری گفت: برای آثار هنری مثل فیلم یا تئاتر انتخاب نام یا عبارات تبلیغی بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، این آثار برای جذب مخاطب قرار نیست از کلمات و مفاهیم غیراخلاقی و یا دارای بدآموزی استفاده کنند. اخیراً اسامی نامأنوس و عجیب برای بعضی از این فعالیت‌ها انتخاب می‌شود که از نگاه رفتارشناسی حرکتی است برای جذب مخاطب و فروش بیشتر.

وی در ادامه گفت: به طور مثال وقتی در یک بنر تبلیغی نوشته می‌شود «عاشقشم خفه‌اش نمی‌کنم» این عبارت دارای ابعاد رفتاری در جامعه است و نظیر این گونه کلمات و اسامی کم نیستند. لازم است اصحاب هنر و مدیران نهادهای متولی در این زمینه دقت و عنایت بیشتری کنند و خانواده‌ها نیز در این محور توجه کافی مبذول دارند.

ابهری در ادامه تاکید کرد: معابر، خیابان ها و بزرگراه ها در زمره اماکن عمومی است که در انجام فعالیت های مرتبط با این گونه اماکن باید تمام ابعاد تربیتی، فرهنگی روانشناختی و رفتار مورد عنایت کامل قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا