48 کتاب پرفروش ادبیات داستانی کشور در سال 93 را بشناسید

مجله فرهنگی هفت راه-گروه کتاب: حوزه ادبیات داستانی همیشه در بین حوزه های دیگر بخش کتاب بسیار مورد استقبال بوده است و عاشقان همیشگی کتاب به دنبال این هستند که نویسنده محبوب شان چه کتابی را چاپ کرده است.

سال 93 برای اهالی نشر شاید نسبت به سال قبل تلاطم کمتری داشت و اوضاع خرید کتاب از سمت مردم با توجه به ثبات قیمت کاغذ بهتر شد؛ البته از این مسئله هم نباید غافل شد که تبلیغات تلویزیونی و برنامه هایی که از سوی صداوسیما برای بحث کتابخوانی در نظر گرفته شده در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

خبرگزاری نسیم در گزارشی به سراغ 16 ناشر فعال در این حوزه رفته و از آنها سه کتاب پرفروش شان در حوزه ادبیات داستانی و خاطره را جویا شده بود. نکته جالب در فروش این کتاب ها این بود که گاهی فوت یک نویسنده و یا حتی جایزه نوبل گرفتن یک کتاب باعث می شد تا کتابی پرفروش باشد. حال که در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب هستیم، بازنشر این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای داستان خوان‌های کشور باشد.

افق:

ارمیا نوشته رضا امیرخانی

ارمیاا نخستین اثر بلند این نویسنده است که در حوزهٔ ادبیات مقاومت نوشته شده‌است.

ارمیا که اهل شمال شهر  تهران است در جبههٔ جنگ حضور می‌یابد و در آنجا دوستش، مصطفی، را بر اثر انفجار در سنگر از دست می‌دهد. ارمیا متحول می‌شود و حتی پس از پایان جنگ و بازگشت به تهران هم نمی‌تواند از فکر جبهه و جنگ بیرون بیاید. او در ادامهٔ سیر و سلوک عرفانی‌اش به جنگل‌های شمال می‌رود تا اینکه خبر رحلت امام خمینی را می‌شنود . . .

من او نوشته رضا امیرخانی

منِ او در سال ۱۳۷۸ منتشر شد؛ داستان مربوط به زندگی فردی به نام علی فتاح است و عشق پاک او با دختر خدمتکار خانواده اش به نام مهتاب که به دلیل اعتقاد علی به عشقی پاک تا زمانی که از عشق راستین خود مطمئن نشده از ازدواج امتناع می‌کند و در خلال داستان از راهنمایی‌های درویشی مصطفی نام، از سلسله‌ای نامعلوم کمک می گیرد که …

قیدار نوشته رضا امیرخانی

قیدار در سال 91 چاپ و منتشر شد؛ داستان قیدار درباره یک گاراژدار در تهران دهه 50 شمسی است که نام او و کامیون‌هایش در تمام جاده‌های ایران و میان رانندگان شناخته شده است. از سوی دیگر مرام و مسلک رفتاری قیدار نیز در میان تمام افرادی که با او در ارتباط هستند به نوعی زبانزد است، اما در طول داستان با مجموعه وقایعی که برای وی رخ می‌دهد، قیدار به سمت نوعی تکامل و بازتعریف از خود دست پیدا می‌کند.

نشر ثالث:

مردی با کبوتر نوشته رومن گاری  ترجمه لیلی گلستان

این کتاب در مورد پسری است که در سازمان ملل دست به اعتصاب می زند؛ تفسیرهای مختلف روزانه از این عمل وی، مسخره بودن سیاست و صلح جهانی، ارمان سازمان بین الملل و فسیل شدن آرمانها و … از جمله مسائلی است که در کتاب رومن گاری به چشم می خورد.

انسان شادکام نوشته کریستین بوین ترجمه فرزانه مهری

«انسان شادکام» شامل روایت‌ها و توصیف احساساتی است که نویسنده به آدم‌های دوروبرش مثل پدر، مادر، دوستان و آشنایان یا افراد معروف و شناخته شده نظیر هنرپیشه‌ها، نویسندگان و… دارد.

بخش گمشده کریستین بوین ترجمه بهمن فرزانه

این کتاب قطعات طولانی‌تری نسبت اثرهای دیگر این نویسنده دارد. از نکات و مسائلی صحبت می‌شود که می‌توان از آن‌ها به عنوان بخش گمشده یا کمتر توجه شده نام برد.

سوره مهر:

پایی که جا ماند خاطرات خودنوشت سیدناصر حسینی پور

یادداشت های سید ناصر حسینی پور از ادوگاه های مخفی اسرای ایرانی است او این کتاب را به “ولید فرحان” خشن‌ترین گروهبان بعث عراق تقدیم کرد.

لشکر خوبان خاطرات مهدیقلی رضایی نوشته معصومه سپهری

«لشکر خوبان» حاصل گفتگوی طولانی فرج قلی‌زاده با مهدی قلی رضایی است که بخشی از گفتگو به قلم معصومه سپهری بازنویسی، تدوین و در قالب کتاب منتشر شده است؛ مهدی قلی رضایی» در این کتاب، خاطرات خود را از عملیات‌های فتح المبین، مسلم بن عقیل، نصر و عملیات‌های دیگر بازگو می کند.

نورالدین پسر ایران خاطرات نورالدین عافی نوشته معصومه سپهری

کتاب “نورالدین، پسر ایران” روایت بی نظیری از عملیات بدر، عملیات والفجر8 و عملیات کربلای 4 است. کتابی دقیق، صادقانه و عمیق. که خواننده را با خود به دل واقعه می‌برد.

نشر چشمه:

کتابخانه عجیب نوشته هاروکی موراکامی ترجمه بهرنگ رجبی

“کتابخانه ی عجیب” پسربچه ای تنها، دختری مرموز، و مردی که لباس گوسفند به تن‌اش دوخته شده، نقشه می‌کشند از کتابخانه پیچ در پیچ و ترسناکی فرار کنند؛ کتابخانه‌ای ساخته تخیل بی‌مرز‌ هاروکی موراکامی که علاقه دارد واقعیت و توهم را درهم‌بیامیزد.

شاگرد قصاب نوشته پاتریک مک کیب ترجمه پیمان خاکسار

این داستان را بچه روان پریشی به صورت اول شخص و جریان سیال ذهن روایت می‌کند و طول داستان ، روایت به سوی جنون پیش می‌رود. روایت “شاگرد قصاب” از این نظر به عهده راوی غیر قابل اعتمادی است که گاه مخاطب را تا مرز توهم می‌برد. با این که راوی داستان همچنان که گفته شد یک دیوانه قاتل است اما از طرف دیگر همدلی مخاطب را برمی‌انگیزد و از این نظر می‌توان آن را داستانی احساساتی دانست. وقایع داستان در دهه ۶۰ می‌گذرد و زبان اثر هم آمیزه‌ای است از اسلنگ و اصطلاحات ایرلندی.

هست یا نیست نوشته سارا سالار

هست یا نیست؛ روایت زندگی زنی است در آستانه‌ى چهل‌سالگی. این‌بار هم راوی رمان یک زن است، زنی که ما در ۳۹سالگی‌اش با او مواجه می‌شویم و همراه او چند مرحله از زندگی‌اش را بازخوانی می‌کنیم

نشر مرکز:

چراغ ها را من خاموش می کنم  نوشته زویا پیرزاد

داستان این کتاب در دهه ۱۳۴۰ در محله بوارده آبادان رخ می‌دهد. راوی این داستان, زنی ارمنی است به نام `کلاریس آیوازیان` که در این داستان، از روابط خانوادگی خویش، فرزندان دو قلو و دنیای عاطفی آنها و از همسایه‌هایی سخن می‌گوید که اینک در آبادان ـ در خانه‌های سازمانی ـ زندگی می‌کنند.

بعد از پایان نوشته فریبا وفی

«بعد از پایان» داستان زندگی، دغدغه‌ها و مسایل اجتماعی زنان امروز جامعه را توصیف می‌کند.

روی ماه خداوند را ببوس نوشته مصطفی مستور

محور اصلی داستان در مورد دانشجویی است که برای پایان نامه دکترایش دنبال دلیل خودکشی یک استاد باهوش می گردد.

نشر ماهی:

شب‌های روشن  نوشته فیودور داستایفسکی مترجم سروش حبیبی

مانند خیلی از داستان‌های داستایفسکی، شب‌های روشن داستان یک راوی اول شخص بی نام و نشان است که در شهر زندگی می‌کند و از تنهایی و این که توانایی متوقف کردن افکار خود را ندارد، رنج می‌برد. این شخصیت نمونهٔ اولیهٔ یک خیال باف دائمی‌ست. او در ذهن خود زندگی می‌کند، در حالی که خیال می‌کند پیرمردی که همیشه از کنارش رد می‌شود اما هرگز حرف نمی‌زند یا خانه‌ها، دوستان او هستند. این داستان به شش بخش تقسیم می‌شود.

توپ های ماه اوت  نوشته باربارا تاکمن  مترجم محمد قائد

موضوع کتاب حول و حوش ماه نخست جنگ جهانی اول می‌گذرد. پس از گذر از فصل‌های مقدماتی، تاکمن با جزئی‍ات از وقایع آغازکنندهٔ آن جنگ بزرگ سخن گفته‌است و سپس بر روی تاریخ نظامی متخاصمان، با تأکیدی ویژه بر قدرت‌های بزرگ، متمرکز شده‌است.

گیرنده شناخته نشد  نوشته کاترین کرسمن تیلور مترجم  بهمن دارالشفایی

شرح نامه‌نگاری دو دوست آلمانی که یکی از آن‌ها بعد از چندین سال زندگی در امریکا به آلمان بازگشته؛ آن هم زمانی که هیتلر دارد به قدرت می‌رسد. داستانی پرکشش که در سال ۱۹۳۸ و پیش از آغاز جنگ جهانی دوم نوشته شده و هشداری است درباره خطری که جهان را تهدید می‌کند.

انتشارات نگاه:

گورچین نوشته شهره احدیت

این روزها کلافه‌تر از همیشه است. می‌خواهد این تیغ لعنتی را بردارد و بکشد به صورتش، آنقدر که خون بزند بیرون از پوست. کاش با سوزش پوست، سوختن دل از یادش برود. کاش می‌توانست گریه کند. چند سال است گریه نکرده‌ام؟ هیچ وقت دل سیر گریه نکردم. مرده‌شور مرا ببرد با این مردانگی که همیشه بند دو قطره اشک بوده.

خالی بزرگ نوشته جمیله دارالشفایی

«خالی بزرگ» جمیله دارالشفایی حکایت زنی از نسل امروز است. زنی آشنا که انگار همه جا حضور دارد. درون همه‌ی ما یا اطراف‌مان. خیلی نزدیک. کتاب قصه‌ی آدم‌های زمانه است و یک شروع رویایی دارد با ازدواجی سوری.

مجموعه داستان در دهان اژدها نوشته محمدرضا زمانی

کتاب «در دهان اژدها» شامل 10 داستان کوتاه است  که با ظاهرا با دقت خاصی به دنبال هم چینش یافته اند و هر کدام شاید برشی از زندگی ما باشند.

نشر قطره:

قصه های سانفرانسیسکو نوشته کامشاد کوشان

عشق جایش تنگ است نوشته آلیس مونرو ترجمه نجمه رمضانی

ویژگی اصلی نثر مونرو تاکید او بر محل وقوع داستان و شخصیت‌های زن پیچیده هستند. آثار او اغلب با آثار بزرگان ادبیات مقایسه شده و گفته می‌شود در آثار او، مثل آثار چخوف خط داستانی درجه دوم اهمیت را دارد و تقریباً اتفاق خاصی در داستان‌ها رخ نمی‌دهد و اغلب تلنگری موجب دگرگونی زندگی شخصیت‌ها می‌شود.

برای سایه ام می گویم نوشته فروزنده عدالت

نشر معین

ته خیار نوشته هوشنگ مرادی کرمانی

«تهِ خیار» مجموعه‌ بیش از ۳۰ داستان کوتاه است که مرادی کرمانی، آنها را «زهرخند» می‌خواند چرا که به موضوعات غم‌انگیز همچون مرگ، بیماری و پیری می‌پردازند ولی از آن‌جایی که «پشت هر فاجعه، کمدی‌ای نهفته است» او در این مجموعه به جنبه‌های طنزآمیز این واقعیت‌های به ظاهر تلخ پرداخته است.

شما که غریبه نیستید نوشته هوشنگ مرادی کرمانی

نویسنده خاطرات دوران کودکی پر فراز و نشیب اما جالب و خواندنی خودش را بازگو کرده است.

سه کتاب نوشته احمد محمود

عنوان این مجموعه «سه کتاب» است و محمود حدود 50 سال قبل و پیش از آن‌که نویسنده‌ نامداری شود، آن‌ها را با هزینه شخصی‌اش در اهواز منتشر کرده بود.

بروج

من زنده ام  نوشته معصومه آباد

کتاب «من زنده‌ام»، خاطرات دوران اسارت معصومه آباد است. خانم‌آباد، خودش قلم به دست گرفته و بسیار بسیار زیبا و پرجاذبه خاطراتش را نوشته است.

آرما

بهم میاد  نوشته رَنده عبدالفتاح مترجم محسن بدره

بهم می آد از یک انتخاب شروع می‌شود. انتخاب پوششی به نام حجاب. یک دختر دبیرستانی که اصالتا عرب فلسطینی است، در آغازین روزهای سال جدید تحصیلی تصمیم می‌گیرد به صورت تمام‌وقت، با حجاب روسری در انظار عمومی ظاهر شود. کم بیش به چیزهای جالب دیگری در همین حوالی می‌پردازد. هویت، شکاف بین‌نسلی، اسلام‌هراسی، دین فرهنگ، نوجوانی به تعبیری تین‌ایجردر کل، کتاب متوسطی است. بسته به این که مساله کتاب هسته اصلی داستان را چه چیز اعتبار کنید،

عشق زیر روسری شلینا زهرا جان‌محمد مترجم محسن بدره

«عشق زیر روسری» داستان بخشی از زندگی دختری آسیایی‌الاصل در لندن است که به روش سنتی و المان‌های شرقی برای انتخاب همسر درگیر رسوماتی بسیار نزدیک به آنچه که در کشور ما نیز وجود دارد، است.

کلت 45 نوشته حسام الدین مطهری

ین اثر داستان خانواده‌ای را در دهه 1350 دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شوند. این اتفاق روند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

امینان

شاهرخ؛ حر انقلاب اسلامی زندگی نامه شهید شاهرخ ضرغام محسن عمادی

روایت زندگی سعادتمندانه شیرمردی ست که روزی گنده لات شرق تهران و محله پیروزی بود و ندای انقلاب امام، او را از گذشته ننگین خود پشیمان کرد و از سکونت در خانه جهالت بیرون آورد و به دریای لبریز معرفت و سعادت سوق داد.

علمدار زندگی نامه سید مجتبی علمدار نوشته محسن عمادی

این کتاب به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی  و با موضوعیت زندگینامه و خاطراتی از سردار شهید سید مجتبی علمدار گردآوری و در قالب 264 صفحه توسط نشر امینان به چاپ رسیده است.

سلام بر ابراهیم زندگی نامه ابراهیم هادی نوشته محسن عمادی

«سلام بر ابراهیم» کاری است از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی که در قالب زندگینامه ای مختصر و ٦٩ خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقود الاثر «ابراهیم هادی» منتشر شده است.

نیستان

دموکراسی یا دموقراضه نوشته سید مهدی شجاعی

یکی از شناخته شده‌ترین آثارسید مهدی شجاعی است که در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است. این کتاب در ۱۵ فصل نوشته شده و داستان آن در رابطه با کشور خیالی غربستان و پادشاه آن کشور است که بعد از مرگ خود می‌خواهد با انجام انتخابات، مردم از بین پسران وی پادشاه آینده را برگزینند.

نامیرا نوشته صادق کرمیار

در مورد دختر و پسری جوان از اهالی کوفه است که بدون منفعت طلبی های روز افزون مردم کوفه به دنبال حقیقت هستند. اما در میان رفتارهای متناقض سرداران بزرگ کوفه، بین حمایت از امام حسین (ع) و یا وفاداری به یزید سرگردانند.

مرد رویاها نوشته سید مهدی شجاعی

«مرد رویاها» متنی است که در قالب فیلمنامه یک سریال تلویزیونی 13 قسمتی با موضوع زندگی شهید مصطفی چمران در دوران زندگی پیش از شهادت وی نوشته شده است.در این فیلمنامه، نویسنده‌ای که مشغول تحقیق برای نوشتن داستانی درباره شهید چمران است به دست‌نوشته‌های وی درباره خودش دست‌ پیدا می‌کند و این دست‌نوشته‌ها او را به سال‌های جوانی و حضور شهید چمران در آمریکا می‌برد.

ققنوس

عشق در زمان وبا نوشته گابریل گارسیا مارکز ترجمه بهمن فرزانه

“عشق در زمان وبا” یکی از عاشقانه های معروف جهان رمان است. فلورنتینو, جوانی لاغر اندام و نحیف از خانواده ای متوسط است.

سمفونی مردگان نوشته عباس معروفی

ساعت آقای درستکار بیش از سی سال است که از کار افتاده؛ در ساعت پنج و نیم بعد از ظهر تیرماه سال ۱۳۲۵. ساعت سر در کلیسا سال‌ها پیش از کار افتاده بود و ساعت اورهان را مردی با خود برده است؛ اما زمان همچنان می‌گردد.

مردی که هیچ بود نوشته مرحوم مرتضی احمدی

کار شاغلام پخت و پز و فروختن جغور بغور “حسرت الملک” بود. بعدازظهر تا شب سر چاراه گمرک امیریه چسبیده به دکون نونوایی سنگک آق الیاس بساط می‌کرد و با اون صدای خوشش می‌زد زیر آواز،”دل دارم قلوه دارم کباب سرخ کرده دارم…”

آموت

شوهر عزیز من نوشته فریبا کلهر

اگر به دنبال مرور گذشته، حال و آینده یک زن در سه دهه عمرش، هم نفس با خاطرات و گمگشتگی هایش می گردید، اگر علاقه مند به کشف دلشوره های ذهن یک زن و دغدغه هایش در معنای عام و خاص هستید این رمان جوابگوی شماست …

طلسم دلداده نوشته م. آرام

رمانی است از رویداد های سال ‌ن او، کشته است. سیاوش به سن نوجوانی که می رسد، چوپان ایاز خان می شود و در همین حال احساسی که بین نگار، دختر کوچک ایاز خان و سیاوش شکل گرفته. این آغاز عشقی است که با تمام فلاکت‌ها و خون‌هایی که ریخته می شود، هرگز از تکاپو و نفس نمی‌افتد. طلسم دلداده، در واقع داستان طلسم عشقی است که در میان سیاهی های زمانه به اوج می رسد.

عاشقانه نوشته فریبا کلهر

این رمان که داستانی متفاوت با سه گانه منتشر شده از کلهر در سال 91 دارد، روایتی است داستانی که به موضوع عشق می‌پردازد، ولی بیان نویسنده معطوف به تلقی‌های روزمره از عشق و یا آثار عامه‌پسند نیست.

نشر نیلوفر

عصاره داستانی نوشته اولیس جویز مترجم منوچهر بدیعی

«عصاره داستانی»، سیر روایت، نحوه چینش مکان‌ها، معماری ساختاری کتاب و شیوه شخصیت‌پردازی را در این کتاب سترگ ادبیات مدرن آشکار می‌کند.

مرد صد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد نوشته یوناس یوناسون مترجم فرزانه طاهری

در طول خواندن کتاب، ما داستان زندگی پیرمرد قهرمان داستان را هم مرور می‌کنیم و از ورای آن تاریخ قرن بیستم را البته به‌صورت طنز مرور می‌کنیم. در حقیقت نویسنده کتاب هر بار به بهانه‌ای قهرمان داستان را در یک رشته اتفاقات تصادفی درگیر می‌کند تا او با تعدادی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی سدهٔ بیستم دمخور شود …

اتفاق نوشته گلی ترقی

درباره یک برادر و خواهر است و ماجرا از کودکی آنها شروع می شود و تا زمانی که به سن شصت سالگی می رسند ادامه دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا