مستندهای منتخب تلویزیون برای نوروز

با توجه به اینکه آثار مستند مخاطبان ویژه‌ و پر و پا قرصی دارند، تلویزیون برای این ژانر نیز باکس ویژه‌ای در ایام نوروز قرار داده است.

بنا بر این گزارش، این مستندها به شرح زیر از شبکه‌های تعیین شده به روی آنتن می‌روند:

**شبکه یک:

شبکه یک سیما مستند جذاب و دیدنی «ایرانگرد» را برای مخاطبان خود تهیه کرده است. مستند «ایرانگرد» مستندی روایتی در زمینه تاریخ فرهنگ طبیعت و جاذبه‌های مختلف و نادیده ایران و اقوام ایران با اجرای جواد قارایی است.

عوامل تولید این مستند که سری سوم آن قرار است به روی آنتن برود، عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: جواد قارائی، نویسنده: هادی کیانی – جواد قارائی، محقق: عباس موزون، تصویربردار: علی فاضلی – رحیم دانایی، صدابردار: کوروش معلمی، گفتار متن:  جواد قارائی، موسیقی: بهنام شهرکی و تدوین: حامد جم

مستند دیگری که قرار است نوروز از شبکه یک پخش شود، «آیینه ایمان» نام دارد که روایت مادر شهید گمنامی است که پس از سالها انتظار در خواب نشانی از فرزندش در کهف الشهدا پیدا می‌کند.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: داریوش یاری، محقق:  مسعود اعرابی، تصویربردار: پیام عزیزی، صدابردار: امید قربانی، گفتار متن: داریوش یاری، موسیقی: بردیا کیارس، تدوین: سیامک سلیمانی.

«سوز (شوش)» نیز نام اثر دیگری است که برای نوروز تدارک دیده شده است. (سووز) تلفظ فرانسوی شهر باستانی شوش است مکانی که به خاستگاه مهمترین تمدن شرق در ایران بوده است. تمدنهای بزرگ در این شهر مهم میانرودان، که آخرین آن سلسله نیروی هخامنشی بود و پایتخت تابستانی آنان بودند. ژان و مارسال فرانسوی هایی بودند که بابد آنان را مهمترین کاشفان این تمدن بزرگ در دوره ناصری دانست.

عوامل این اثر عبارتند از: تهیه کننده: عبدالحمید ارجمند، کارگردان: فرشاد اکتسابی، نویسنده: عبدالحمید ارجمند، محقق: عبدالحمید ارجمند، تصویربردار: بابک نعمتی،‌گفتار متن: ناصر طهماسب – داود نماینه و … موسیقی: امید فتح الله و تدوین: فرشاد اکتسابی.

(عروسک بارانی) از مجموعه ایران در سپیده دم نیز نوروز از شبکه یک پخش خواهد شد.

اهمیت ایران پیش از تاریخ، چرایی و روند تکوین سرزمینی که بعدها ایران نام گرفت موضوع اصلی این مجموعه است. از اولین نشانه‌های زیست انسان در فلات ایران بزرگ تا شکل‌گیری عناصر اولیه فرهنگ و تمدن. مانند پیدایش خط. معماری. نساجی ساخت سفال… روند جاگیر شدن و مکان یابی برای سکونت و بسیاری چیزهای دیگر که همگی سوابق زیستی ایران پیش از تاریخ است و نقش و گسترش آن تا به امروز.

عوامل این اثر عبارتند از: تهیه کننده: محمد مقدم، کارگردان: محمد مقدم، نویسنده: محمد مقدم، محقق: محمد مقدم، تصویربردار: محمد مقدم – زنده یاد فواد نجف‌زاده، صدابردار:  چنگیز صیاد، گفتار متن: علیرضا دولتشاهی – پریسا مقدم، موسیقی: ملک ایرج پناهی، تدوین:  محمد مقدم.

«زمستان فصل آخر» نیز نام مستند دیگری است که موضوع صید غیرقانونی پرندگان مهاجر تولید شده است.

این اثر به صید غیر قانونی پرندگان مهاجر سرخرود و فریدونکنار مازندران می پردازد و تلاش فردی به نام محمدعلی که برای جلوگیری از صید غیر قانونی و نجات پرندگان اسیر را نشان می‌دهد.

عوامل تولید کننده این مستند عبارتند از: تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: مریم السادات مؤمن زاده، محقق: مؤمن زاده، تصویربردار:  علی محرابی، صدابردار: محمد محرابی، موسیقی: انتخاب، تدوین: امیررضا شریفی.

**شبکه دو:

«شاعران سرزمین من» با موضوع زندگی استاد محمدعلی بهمنی در ایام نوروز از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

تهیه کننده و کارگردان این مستند امیر عسگری است و نویسندگی و تحقیق آن با همراهی شهرام ابراهیمی انجام شده است.

تصویربردار: امیر عسگری و سعید عسگری، صدابردار: سعید عسگری، موسیقی: امیر عسگری، تدوین: امیر عسگری و سعید عسگری

«مرجان حاجی» نیز زندگینامه شهیده مرجان نازقلیچی سومین زن فرماندار ایران و ترکمن که در حادثه منا به شهادت رسیده است.

عوامل این مستند عبارتند از: نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: سحر حسن‌زاده، محقق:  سارا حسن‌زاده و سحر حسن‌زاده، تصویربردار: حمیدرضا کیوانفر، صدابردار: رامین روشنی، تدوین: محمدرضا کیوان‌فر.

مستند «بازگشت» نیز بر اساس وقایع و حوادث واقعی و خصوصاً حوادث طبیعی که باعث ایجاد خسارت و آسیب به مردم می شود تولید شده است و با آگاهی بخشی، تلاش داشته است تا از میزان خسارت جانی و مالی بکاهد.

عوامل این اثر عبارتند از: تهیه کننده: محمدکاظم بیات، کارگردان: فریدون قائدی – امیر ماکوئی، نویسنده: فریدون قائدی، محقق: فریدون قائدی، تصویربردار: نوید محینینان،‌صدابردار: بهروز عابدینی، گفتار متن: داوود نماینده، موسیقی: انتخابی، تدوین:  مجتبی عباسی خارستی – داریوش نوروزی زاده – حمید فنایی

«فصل سیب» انتظار پدر و مادر یک شهید جاویدالاثر در یکی از روستاهای خراسان شمالی و بازگشت شهدای غواص است.

عوامل این اثر عبارتند از: تهیه کننده: محمدرضا کیوانفر، نویسنده و کارگردان: سحر حسن‌زاده، محقق: سارا حسن زاده – سحر حسن زاده، تصویربردار: سیدبهرام هاشمین، صدابردار: حمیدرضا کیوانفر و تدوین: سجاد خطیری.

«نگاه آخر» مستندی است که به راه‌پیمایی عظیم اربعین در کشور عراق می‌پردازد.

عوامل تولید عبارتند از:تهیه کننده و کارگردان: وحید چاوش، نویسنده: گروه نویسندگان، محقق: وحید چاوش، موسیقی:انتخابی، تدوین: وحید چاوش.

**شبکه سه:

مستند «زندگی زیر پوست من» روایت زندگی و معیشت سوژه‌هایی است که در یکی از مشاغل سخت اجتماعی با تکیه بر ایمان، تلاش، تقوا، رزق حلال، قناعت و صرفه‌جویی امرار معاش می‌کنند.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده، نویسنده، محقق و کارگردان: بهروز نورانی‌پور، تصویربردار: مهدی آزادی، صدابردار: بهنام شیخ احمدی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست و تدوین: اصغر اژدری.

«پرچم بالاست» مستندی از سفر دو جوان مسلمانان ماجراجو به نقاط مختلف دست نیافتنی طبیعت با استفاده از ورزشهای طبیعت محور و ماجراجویانه با هدف به اهتزاز درآوردن پرچم او خواهد آمد.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: آرش جعفریان، کارگردان: سیدحمید کاشانی،  نویسنده: تیم نویسندگی البرزیست، محقق: سیدمحسن موسوی، تصویربردار: سید حمید کاشانی، صدابردار: شهریار عادلی، گفتار متن: سیدحمید کاشانی و حسن همایی، موسیقی: دکتر حمید عسکری و تدوین: علی اصغر غلامی.

مجموعه مستند «شوک» با بهره‌مندی از قالب‌های مستندهای گزارشی، روایی به منظور درک بهتر مخاطب و در جهت اهداف مجموعه مخاطب را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد. هر موضوع و محورهای آن متناسب با ماهیت و ظرفیت مصداق‌های عینی در قالب و ساختار مستند شکل میگیرد.

افکت‌های تصویری مناسب و کلام و موسیقی به همراه تصویر کشیدن لحظه‌ها و مصداق‌ها و در نهایت به مدد ریتم متناسب تدوین از طریق ارتباط موثر با مخاطب سعی در ارائه برنامه پر مغز و آموزنده خواهد بود.

هدف برنامه تحلیل، ارائه راهکار و به نتیجه رساندن اهداف برنامه است. پیگیری موضوعات مطرح شده در برنامه از دیگر قسمت های برنامه می باشد. ریتم گفتگویی تند و تاثیر گذار و فرار از کلیشه های متداول از دیگر مشخصات برنامه است.ساخت اینفوگراف ها و ارائه اطلاعات تحلیلی جذاب و درگیر نمودن توامان مردم و مسئولین از دیگر قسمت های برنامه است.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: فرشاد شکیبی، کارگردان: میلاد خالقی منش – بهراد صاحب قرانی – حسن نوری – فریده تنکابنی- امیرحسن ندایی، نویسنده: فریده تنکابنی – فرشاد شکیبی، محقق: پگاه شاپوری، تصویربردار: سعید قربانیان – هادی خلج – سعید رستمی – محسن غلامی – الیاس صفدری، صدابردار: حمید قربانیان – مهران بهروزی نیا، گفتار متن: سیامک سروی- علی رازینی – قانع، تدوین: علی غریبی – بهار احمدی.

مستند «داستان یک صعود 2» یک اثر ورزشی است. تیم ملی ایران پس از رقابت‌های جام جهانی در کوران رقابت‌های جام ملتهای آسیا 2015 استرالیا قرار می گیرد و در آن رقابتها به صورت دراماتیکی حذف می‌شود، پس از آن اما تیم برای رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه تلاش می‌کند.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: محمودرضا رضایی، کارگردان: محمودرضا رضایی، نویسنده: محمودرضا رضایی، تصویربردار:  امیرعلی پورصبری – محمدرضا بابایی – حسین موسوی – حامد نمازی، صدابردار: محمدحسن عبدالهی، گفتار متن: محمودرضا رضایی، موسیقی: همایون رضا عطاردی، تدوین: علی یکتا.

مستند «اقلیم» اثری با موضوع طبیعت است.

گاهی اوقات، یک سوژه (آبشارها) به صورت نمای باز و جزئیات در چند منطقه، یک برنامه را کامل می کند. گاهی دیگر، چند سوژه (تنگه و آبشار و چشمه) در یک منطقه تفصیلی و جزئی، یک برنامه را تشکیل می دهد. گاهی د یگر، یک سوژه (تالاب) در یک منطقه، همراه با سایر عناصر وابسته به آن (پرندگان، نیزارها، ماهیها و …) ماهیت یک برنامه را تشکیل می دهند.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: موسی جابری، کارگردان: رئوف جابری، نویسنده:  مصطفی محمدی، محقق: ایمان احمدی، تصویربردار:  مسعود فیاض نکو، نیما اسدبیگی، حمید شه پرانی، عباس رستگار، صدابردار: حسن بهزادپور، گفتار متن: علی همت مومی‌وند، علی منصوری راد، تدوین: رئوف جابری.

**شبکه چهار:

مجموعه مستند «در جستجوی عشق» به عشق از نگاه اقشار مختلف مردم می‌پردازد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه کننده: احمد ظریف رفتار، کارگردان: احمد ظریف رفتار، نویسنده:  احمد ظریف رفتار، محقق: احمد ظریف رفتار، تصویربردار: یعقوب عباس فام، صدابردار:مرضیه سیروس، تدوین:  امیر مومنی.

مجموعه مستند «دانشگاه تهران» به معرفی کوی دانشگاه تهران از لحاظ تاریخی، علمی، اجتماعی و سیاسی از سال 1320 تا به امروز و بررسی مشکلات و معضلات و چشم انداز آینده کوی دانشگاه از نگاه مسئولین و دانشجویان می‌پردازد.

عوامل این اثر عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: ایرج عرب زاده یکتا، محقق: ایرج عرب زاده یکتا – عسگر دشتی، تصویربردار: عباس صاحب، صدابردار: عباس صاحب، گفتار متن: شهرام درخشان و تدوین: فرشاد دستمالچی.

«مینا و نارنج» نگاهی به نینوا و آثار تاریخی شهر شیراز می‌پردازد.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: جواد کراچی، محقق و نویسنده: روح انگیز کراچی، تصویربردار: جواد کراچی، صدابردار: سیدرضا گدارگز، گفتار متن: نسیم سبحان، موسیقی: انتخاب و تدوین: آرش آریاپور.

«راویان عشق» مستند ۱۵ قسمتی است که با پرداختن به موضوع عاشورا و محرم از زبان هنرمندانی که آثار عاشورایی خلق کرده‌اند.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: ناهید دل آگاه، کارگردان: ارغوان تجلی منش و روناک جعفری، نویسنده: ارغوان تجلی منش و روناک جعفری، محقق: ارغوان تجلی منش و روناک جعفری، تصویربردار: امین مافی و علی احسانی، صدابردار:  میثم حسن لو و حسین مهرعلی، تدوین: سوگل مرادی و روناک جعفری و آقای قاضی میرسعید.

«مسجد چوبی ملا رستم» نام یک مستند دیگر از شبکه چهار سیماست.

مسجد چوبی ملا رستم مراغه یکی از مساجد تاریخی دوره صفویه در مراغه است. نکته قابل توجه در این شبستان تزئینات زیبای نقاشی با رنگهای طبیعی بر روی ستونها و سر ستونها و زیر سقف است. ستونهای این مسجد از ته درخت سپیدار بر پایه های ساده رنگی چند ضلعی استوار شده و بر فراز آنها سر ستونهایی زیبا به صورت سه ردیف قطار یا منقرس که از پایین به بالا بر حجمشان افزوده می شود قرار دارد این مسجد تماماً از چوب می باشد که اهمیت معماری و نقاشیهای آن به وقتی بیان نگردیده است.

عوامل این مستند عبارتند از: تهیه کننده: هوشنگ میرزایی، کارگردان: هوشنگ میرزایی، محقق: معصومه جهان بین شالکوهی، تصویربردار: سیدحسن سپری پریشان، صدابردار:  سعید احمدی، تدوین: هوشنگ میرزایی.

«مسجد جامع خرمشهر» در یک قسمت ۳۵ دقیقه‌ای به مسجد جامع خرمشهر می‌پردازد. مسجد جامع خرمشهر چه قبل از مقاومت 45 روزه مدافعان شهر و چه در زمان آزادسازی و تا پایان جنگ لقب مسجد مقاومت گرفت و این مسجد به عنوان پایگاه مردمی خرمشهر پس از چند رو. تصرف و اشغال توسط ارتش بعثی عراق – محل جابجایی نیرو و تدارکات و مداوای مجروحان مناطق درگیری و نبرد بود و پس از آزادسازی در سوم خرداد توسط نیروهای نظامی و بسیج طی چند مرحله بازپس گرفته شد و تا پایان جند مسجد خرمشهر هم پایگاه نظامی و هم مذهبی  بود و نقشی ارزنده در دفاع مقدس داشت.

عوامل عبارتند از: تهیه کننده:  هوشنگ میرزایی، محقق: معصومه جهان بین شالکوهی، تصویربردار:  مجید قربانی فر، صدابردار:  سعید احمدی، تدوین:  هوشنگ میرزایی.

مستند «دهکده چوبین»مهندس حمید مجتهدی که سالهای طولانی در امریکا استاد دانشگاه بود تصمیم می گیرد به روستای آبا و اجداد خود برگردد و آنجا را آباد نماید. او به ایران برمی گردد و با دانش و نبوغ به کاشت دهها هکتار درختان صنعتی می کند و بعد از کاشت درختان صنعتی هم محیط زیست را آباد و سرسبز می کند و هم تصمیم  می گیرد با استفاده از سرشاخه درختان و ایجاد کارگاه نجاری با تلاش و نبوغ و پشتکار خود دهکده ای از چوب بسازد و در این دهکده شروع به ساخت بزرگترین مسجد چوبی خاورمیانه و خانه خودش و رستوران و نانوایی می‌کند.

عوامل عبارتند از: تهیه کننده: هوشنگ میرزایی، کارگردان: هوشنگ میرزایی، محقق:  معصومه جهان بین شالکوهی، تصویربردار: مجید قربانی‌فر، صدابردار: سعید احمدی، تدوین: هوشنگ میرزایی.

**شبکه پنج:

مستند «آژنگ» در ۱۳ قسمت به معرفی معادن سراسر کشور می‌پردازد.

مستند «تهرانگرد» در ۳۲ قسمت به معرفی جاذبه‌های گردشگری و همچنین میراث فرهنگی تهران است.

اثر «کبوتر حرم» در ۲ قسمت به زندگینامه نامه معلم، شاعر و مداح اهل بیت شهید غلامعلی رجبی جندقی که به ابعاد مختلف شخصیت ایشان می پردازد، در این برنامه سعی شده با مصاحبه با هم رزمان، سخنرانان و مداحان معروف و به نام از جمله: شیخ حسین انصاریان، حاج منصور ارضی، سعید حدادیان، حاج محسن طاهری و … و خانواده این شهید بزرگوار بیشتر معرفی گردد، در این مستند از تصاویر آرشیوی و بازسازی شده نیز استفاده شده است.

**شبکه امید: 

مستند «کارستان» با هدف آشنایی نوجوانان با مشاغل و حرفه های مختلف، در ایام تابستان نوجوانانی را به تصویر می کشید که در کنار پدران خود از ایام اوقات فراغت بهره برده و مشغول آموزش حرفه و شغل پدر خود بودند و در کنار آنها همکاری می کردند.

**شبکه آموزش:

مستند «من می‌توانم» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا علیزاده با رویکرد مهارت و دانش و شناخت حرف موجود به منظور آشنایی جوانان با مشاغل مختلف در جهت کسب امنیت مالی از طریق کار؛ این برنامه که همگام با بیانات رهبری و سال «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» و با هدف خود اشتغالی جوانان تولید شده است ضمن آموزش روشهای یادگیری مشاغل و درآمدزایی به جوانان، به معرفی مشاغلی می پردازد که منجر به خود اشتغالی شده است.

مستند «نشانه» که یک مستند قرآنی است، به تهیه‌کنندگی علیرضا سپهرین، کارگردانی سلمان وکیلی، اجرای محمدرضا شریفی نیا و گویندگی جلیلوند. در این برنامه مستند، آیات موجود در قرآن با توجه به علم روز، با تصاویر علمی و بحثهای کارشناسی مورد تفسیر و تحلیل قرار می گیرد، در هر قسمت این برنامه ضمن بررسی زمینه های مختلف علوم اعم از مسائل پزشکی، علمی، تاریخ،شیمی و غیره به اثبات حقانیت یکی از آیات کلام الله مجید پرداخته می شود.

مجموعه مستند «درنگ» به تهیه‌کنندگی فرشاد شکیبی با طرح معضلات مختلف زیست محیطی و اجتماعی در تلاش است تا ضمن هوشیار ساختن جامعه نسبت به این مسائل به آسیب شناسی آنها پرداخته و گامی مؤثر در جهت فرهنگ سازی مطلوب بردارد. در این مجموعه مستند مسائلی همچون شکار غیرقانونی، آسیب سازی مراتع و جنگلها و مباحثی چون جرایم فضای مجازی و اینترنت مطرح و با کمک کارشناسان مجرب آسیب شناسی می‌شود.

**شبکه جام جم:

مستند «شناسایی» با شناسایی روشها و ترفندهای تبلیغاتی رسانه‌ای گروه‌های تروریستی خصوصاً داعش، به واکاوی چگونگی نفوذ داعش و عضوگیری و جریان سازی اجتماعی آن می پردازد و با نمایاندن چهره واقعی و تصویرسازی رسانه ای آن، سعی دارد گامی مؤثر در جهت آگاهی بخشی و مهار رسانه ای بحران گروههای تکفیری و تروریستی ایفا کند.

مستند «دیدار» در این برنامه که به صورت پرتره مستند تهیه شده است ایرانیان موفق مقیم خارج از کشور یک روز با دوربین بیوگرافی زندگی خود را با تکیه بر ایرانی بودن خود به نقش می‌کشند، ذکر خاطرات، تعلقات روحی، تشریح مسیر موفقیت از آیتم‌های برنامه است.

مستند «محیط بان و پلنگ» مستندی با موضوع انسان و طبیعت، در این مستند محیط بان که قصد دارد اثبات کند که در منطقه تحت حفاظتش هنوز پلنگ ایرانی منقرض نشده است. در حالیکه در آن منطقه هیچگاه تصویری از پلنگ ثبت نشده است.

**شبکه قرآن:

«سایه رحمت» جلسات برگزاری قرآنی در مناطق دور افتاده هرمزگان است.

«برکت» در این برنامه فعالیتهای خیری به تصویر کشیده می شود.

«سعادتمندان (مستند)» در این برنامه به شرح زندگی و احوال علمای برجسته حال حاضر مانند آیت ا.. مهدوی کنی، خزعلی و … می‌پردازد. DVD پیوست شرح زندگی آیت ا… صافی می پردازد.

مجموعه «سعادتمندان» به زندگی علما برجسته در قید حیات (آیت ا… صافی گلپایگانی و …) و در گذشته (آیت ا… مهدوی کنی و …) می پردازد.

**شبکه مستند:

مستند «هویدا» به بررسی وضعیت رژیم پهلوی در 15 سال انتهایی این رژیم می‌پردازد، از امشب از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

در این مستند، با استفاده از آرشیو پخش نشده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تصاویری از وضعیت کشور پیش از انقلاب و شکل‌گیری موج انقلاب به نمایش در می‌آید که می‌تواند برای بسیاری از جوانان و نوجوانان بدیع و شنیده نشده باشد و آن‌ها را با وضعیت عینی کشور در سال‌های پیش از شروع انقلاب آشنا کند.

«آبی کم‌رنگ» به بیان زندگی 4 جانباز اعصاب و روان در یکی از بیمارستانهای روان پزشکی تهران می پردازد. این جانبازان که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مجروح شده اند، سالهای بسیاری است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

مستند «آوانتاژ» درباره کارتن‌خواب‌هاست. تعدادی کارتن خواب رو به بهبود مسیر بازپروری و احیای خود را طی می کنند آنها یک تیم فوتبال نیز تشکیل داده اند و برای مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال خود را آماده می‌کنند.

«جام جم، فصلی دیگر» این مستند به نقش تلویزیون در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره می کند و وقایع را از سال 56 تا 22 بهمن 57 دنبال می‌کند.

**شبکه سلامت:

مستند «ستارگان سپید»: تیم‌های اضطراری پزشکی در زمان جنگ متشکل از تعدادی از دانشجویان پزشکی بود که در خط مقدم جنگ امورات اولیه امدادرسانی را انجام می‌دادند و مجروحان را جهت مداوای بیشتر و دقیق‌تر به پشت خط مقدم می‌فرستادند. این برنامه روایت فداکاری و مشاهدات آنها در آن روزهاست. چنانکه هرکدام آنها در حال حاضر پزشکان زبردستی شده‌اند و کماکان به راهی که رفته‌اند، ایمان دارند.

«تولد یک پروانه» هدف اصلی این برنامه نشان دادن نقش امید در زندگی با به تصویرکشیدن موفقیت بیماران صعب العلاج است.

در این برنامه زندگی افرادی که دارای بیماری صعب العلاج هستند و با وجود بیماری توانسته اند فرد موفق و قهرمان زندگی خود و کشور باشند بررسی و نمایش داده می شود.

همچنین سعی شده نگاه خاص به این افراد به تصویر کشیده شود و موفقیت در زندگی به بیننده نشان داده شود.

«انسان و جراحان»: در این ده قسمت برخی بیماری های اصلی همچون قلب، گوش، مغز، … و نحوه درمان و جراحی آنها به تصویر کشیده می شود که این قسمت به موضوع درد و روش‌های درمان می پرازد.

«راز غذا» با موضوع تغذیه پخش می‌شود. در این قسمت طب مدرن و سنتی در حوزه تغذیه مورد بررسی و چالش قرار می‌گیرد.

«تیک تاک» مستند پرتره از زندگی دکتر سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی است.

مستند «مستند ایران» در ۲۰ قسمت به دیدنی‌های قزوین و زنجان می‌پردازد.

معرفی اجمالی از استان‌های قزوین و زنجان در بخش‌های تاریخی معماری، هنر، آثار باستانی، میراث فرهنگی و قوم شناسی است.

«چند درجه» نام مستند دیگری از شبکه سلامت است که در ۶۰ قسمت به روی آنتن می رود.

**شبکه نسیم:

«هیجان»، واژه‌ای است که در خلال برنامه چند درجه به کرات شنیده می شود. رخدادهایی سراسر نشاط، تکاپو، اضطراب، دلهره و هیجان رنگ و بویی ویژه به این برنامه تلویزیونی با اجرای پژمان بازغی و تهیه کنندگی غلامرضا بختیاری بخشیده است.

«مزه غذای ایرانی» مجموعه مستندی در ۲۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای است که هفته‌ای یکبار پخش می‌شود.

این مستند برنامه ای است که طی آن به بررسی ذائقه ایرانی از طریق پرداختن به غذاها و چاشنی های مورد علاقه مردم می پردازند. موضوعاتی چون نان، ترشی، ماهی، خورشت، کباب، آبگوشت، کله پاچه و … از جمله موضوعات این برنامه است. مجموعه مستند «مزه غذای ایرانی» به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی تولید شده و گفتار متن آن را امیرعلی نبویان خوانده است.

**شبکه افق:

مستند «رقص روی سیم خاردار»: خاک ایران برای ساخت جزیره های مصنوعی عربی در سواحل خلیج فارس قاچاق می شود. آپارتمان سازی در امارات، دبی و دیگر مناطق عربی تبلیغ شده و به فروش می رسد. سناریوی حذف خلیج فارس و تضعیف اقتصادی ایرانیان با تبلیغات گسترده رسانه های عربی و فارسی زبان شروع می شود. رسانه ها طمع و وسوسه ایرانی ها را برانگیخته و آنها را به سرمایه گذاری و خرید ویلا و آپارتمان های خیالی مجلل و لوکس در دبی و مناطق عربی که با خاک ایران ساخته شده است، تشویق می کنند. بیشترین میزان شکایات از املاک های عربی متعلق به ایرانیان مالباخته است.

استفاده از تصاویر گرافیکی و مصاحبه با افراد مالباخته و مقامات دولتی، مثل دکتر ابراهیمی از بخش‌های این مستند است.

مستند «دکوپاژ»، این مجموعه مستند به زندگی و آثار فیلمساز از زبان خودش می پردازد.

این قسمت درباره کیومرث پور احمد است. او اهل نجف آباد اصفهان است و به خاطر عشق و علاقه ای که به سینما دارد به تهران می آید و آتش بدون دود یکی از کارهای مهمی است که وی توانست در آن بدرخشد و بعد از این اثر، زندگی حرفه ای سینمایی اش را آغاز می کند. آثاری همچون تاتوره، قصه های مجید، شب یلدا ، خواهران غریب، اتوبوس شب و … از مهمترین آثار او می باشند. همچنین بسیاری از بازیگران از جمله محمدرضا فروتن – الناز شاکر دوست – مهرداد صدیقیان و… به واسطه او وارد سینما شدند.

«میراث آلبرتا 3» مستندی است که به تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی پس از مهاجرت می‌پردازد.

مستند «جورچین» مستندی است سینمایی که برای اولین بار نگاهی متفاوت و همه جانبه به دنیای اسباب بازی ها، ابرقهرمانان و جنبه های فرهنگی،اقتصادی، سیاسی، سرگرمی، تربیتی و صنعتی این هنر صنعت را در ایران و جهان مورد کنکاش  قرار می دهد و  اساتیدی مانند مرضیه برومند، بهرام عظیمی، هادی حجازی فر، پوپک عظیم پور و…جمعی از کودکان نوجوانان تجارب و دغدغه های خود را در این باره مطرح می کنند.

مستند «داشتن و نداشتن» در گفت‌وگو با افراد متفاوت، به بررسی موضوع فرزندآوری از دیدگاه های مختلف پرداخته است؛ یک مرد مجرد که در سالمندی تنهاست، خانواده هایی با تعداد فرزندان کم به خاطر شاغل بودن زن، خانواده ای با 6 فرزند، خانواده ای که بعد از 25 سال هنوز بچه دار نشده اند و در پی درمان هستند، زوجی که قصد دارند تعهد به بچه دار نشدن را ثبت کنند، افرادی در خانه سالمندان و جوانانی که از بچه دار شدن هراس دارند. دکتر میرسیدی، خبرنگار صدا و سیما و خانم فرخ نژاد مجری و گوینده صدا و سیما، از افرادی هستند که با آنها مصاحبه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا