برخی جریان‌ها به انتشار آثار مرتبط با انقلاب اسلامی علاقه‌ای ندارند

محمدرضا ورزی گفت: انگار فضایی نمی‌خواهد آثار تاریخ معاصر کشورمان درست منتشر یا تبیین شود.

محمدرضا ورزی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سریال «معمای شاه» درباره ساخت آثار مستند و نمایشی پیرامون تاریخ معاصر گفت: فارغ از اینکه ساخت آثار تاریخی هزینه‌های قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، ساخت تولیدات انبوه آن سخت است. ولی ساخت آثار تاریخی در قالب مستند اتفاق خوبی است. البته فقط تولید اثر مهم نیست، عرضه آن هم مهم است. بعضاً آثاری که در قالب مستند تاریخی قوی ساخته شده، در بسته‌های کم مخاطب عرضه شده است. در حالی برخی دیگر از شبکه‌ها با مستند مانند اثر نمایشی برخورد می‌کنند و آنقدر تبلیغ می‌کنند، تا همه آن را ببینند.

ورزی ادامه داد: ما آثار مستند را دست کم گرفتیم. اینکه شما اثری را تولید کنید، ولی عرضه نشود فایده‌ای ندارد. باید جدول پخش ویژه‌ای برای آثار مستند همانند نمایش درنظر گرفته شود و بازپخش اثر در زمان‌های مناسب باشد. تا مخاطب و جامعه درگیر اثر شوند. به رسانه ملی توصیه می‌کنم در تولید و عرضه آثار مستند در زمینه تاریخ معاصر ایران توجه ویژه‌ای داشته باشد.

کارگردان سریال «معمای شاه» با بیان اینکه من ۴۰۰۰ دقیقه دوران پهلوی دوم (معمای شاه) را تولید کردم، ولی از صد درصد اسناد فقط توانستم به یک درصد آن‌ها بپردازم، توضیح داد: پرداختن به این دوره در یک سریال شدنی نیست. باید در قالب‌های مختلف فیلم، سریال، تله فیلم و حتی تله تئاتر درباره تاریخ کشورمان بسازیم. تله تئاتر «مدرس» از هوشنگ توکلی و بازی به یاد ماندنی خسرو شکیبایی جزو نمونه موفق تاریخ معاصر کشورمان بود. این قالب نمایشی قابلیت سرمایه‌گذاری در زمینه پرداختن به تاریخ شفاهی را دارد؛ چراکه هم زود بازده است و هم می‌توان اثر با کیفیتی را ارائه داد.

وی در پاسخ به این سوال که الان اثر تاریخی در دست تولید دارید؟ گفت: الان کاری در دست تولید ندارم. بنظرم باید سلیقه‌های مختلفی به تولید آثار تاریخ شفاهی بپردازند. قطعاً یک نفر نباید همه کارها را انجام دهد.

ورزی در پاسخ به این سوال که گاهی مخاطب با مواجهه با آثار ساخته شده در زمینه تاریخ معاصر برداشت متفاوتی می‌کند؛ گفت: انگار فضایی نمی‌خواهد این آثار درست منتشر یا تبیین شود.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به این سوال که شما علت این موانع را مخالفان جمهوری اسلامی می‌دانید؟ تصریح کرد: من نمی‌دانم این جریان‌ها داخلی است یا خارجی. انگار آن‌ها به انتشار آثار مرتبط با انقلاب اسلامی علاقه ندارند؛ از این جریانات هم داخلی و هم خارجی داشتیم. ساختن اثر در این حوزه کار بسیار سختی است.

وی درباره کنار گذاشتن بازیگران بعد از بازی در سریال‌های انقلابی و مورد هجمه قرار گرفتن‌ آن‌ها توضیح داد: به هر حال نگاهی تولید شده که در همه جای دنیا مرسوم است. در اینجا اگر بخواهید اثری بخصوص در زمینه تاریخ معاصر تولید کنید، که در تعارض با دیدگاه یک گروه است، آدم موجه نیستید. در نهایت عرضه بر فیلمساز تنگ می‌شود. فیلمسازان هم ترجیح می‌دهند آرام از کنار این وقایع بگذرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا