دکس‌تر، از دل تاریکی بیرون می‌آید؟

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: رمان جنایی «تاریک رویاهای دکس‌تر» اثر جف لیندزی مجوز نشر گرفت. این رمان که نخستین اثر وی با این تخلص است برای نخستین بار توسط «رضا جهان‌آبادی» و «رضا محمدیان» به فارسی ترجمه و از سوی نشر منتشران اندیشه به چاپ رسید.

لیندزی که پیش از این، چاپ پنج عنوان کتاب دیگر را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود و با تخلص دیگری به ثبت رسانده است، در این رمان با قلمی طنزآمیز، اما تلخ، تباهی، کج‌اخلاقی، افسارگسیختگی و هنجارشکنی‌های انسان را به رشتهٔ تحریر آورده است. این اثر جنایی پس از انتشار در سال ۲۰۰۴ توانست جایزه پرفروش‌ترین کتاب سال را از مؤسسهٔ Dilys Awards دریافت کند و در سال ۲۰۰۵ نیز نامزد جایزهٔ بهترین رمان سال از مؤسسه Barry Award و همچنین نامزد جایزهٔ بهترین رمان ژانر جنایی از مؤسسه Macavity Award شد. پس از آنکه جف لیندزی و نخستین مجلد از سری رمان‌های «دکس‌تر» در کانون توجهات رسانه‌ای قرار گرفتند، ساخت یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های هالیوود با نام «دکس‌تر» با اقتباس از رمان «تاریک رویاهای دکس‌تر» نیز از سال ۲۰۰۶ کلید خورد، اما تفاوت‌های بسیار زیادی میان نسخهٔ سریالی و نخستین جلد این داستان به چشم می‌خورد تا جایی که روند داستان بین نسخهٔ سریالی و جلد‌های دوم به بعد این رمان کاملاً متفاوت است.

این رمان روایتی است از زندگی «دکس‌تر مورگان» قاتلی زنجیره‌ای که در دایرهٔ جنایی پلیس میامی با عنوان «کار‌شناس تحلیل آثار خون» کار می‌کنداما ماجرا هنگامی پیچیده می‌شود که پلیس میامی در پی قاتلی سریالی است که قتل‌هایش شباهت‌های بسیار عجیبی به قتل‌های دکس‌تر دارد.

نکته قابل توجه این اثر ارائه تحلیل روان‌شناسی مختصر از شخصیت اصلی داستان توسط زهرا کرمی، کار‌شناس روان‌شناسی، است که می‌تواند به درک بهتر داستان کمک نماید. از طرف دیگر، مترجمان این اثر از ترجمه مجلدهای بعدی این رمان در آینده‌ای نزدیک خبر دادند.

این کتاب با ترجمه «رضا جهان آبادی» و «رضا محمدیان» از سوی نشر منتشران اندیشه در تیراژ هزار نسخه در اختیار طرفدران این ژانر قرار خواهد گرفت. علاقمندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس وبگاه www. translationindustry. ir مراجعه نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا