تلاش برای جداکردن نیما از مذهب، خیانت به ادبیات است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کارگاه آموزشی شعر نیمایی با حضور  مرتضی امیری اسفندقه در دومین روز اردوی آموزشی بانوان شاعر انقلاب اسلامی (آفتابگردان ها) برگزار شد.

این استاد ادبیات و پژوهشگر ادبی در ابتدا با اشاره به گفته‌های نیما بیان کرد: بعضی فکر می کنند شعر نیمایی ذاتا دین ستیز است، در حالی که هیچ شعری اگر شعر باشد و در هر قالبی دین ستیز نیست. خود نیما ادعا می کند یکی از منابع و مراجعش در ابداع وزن شعر نیمایی، نوحه ها هستند. اما متاسفانه به این گفته‌ی مهم توجه زیادی از سوی پژوهشگران نشده است.

وی گفت: در واقع شعر نیمایی سرشار از ادب و آیین است و فرازی فاخر از شعر آیینی ماست. آن ها که تلاش می کنند نیما را از مذهب جدا کنند دارند نیرنگ می زنند و به ادبیات خیانت می کنند.

امیری اسفندقه افزود: بعضی می گویند تفکر قدمایی مانند حافظ با نیما هیچ نسبتی ندارد. در حالی که اصلا این گونه نیست و خود نیما هم اینگونه نمی گوید. بعضی می گویند شعر نیمایی همان طور که از بند قافیه آزاد شده است، باید از هر گونه قیافه و قالبی هم آزاد باشد، در حالی که این سخن به هیچ وجه درست نیست.

شاعر مجموعه‌ی «ورمشور» در ادامه با اشاره به اشعاری از مولوی گفت: تصور شعر نیمایی تصوری جدید نیست و ریشه در قدمایی مثل مولوی دارد. من از قول قیصر امین پور شنیدم که در شعر نیمایی، وزن در عین بی وزنی است. در واقع شعر نیمایی به دنبال تهی کردن شعر از وزن نیست، بلکه به دنبال کشف وزن کلمات است.

اسفندقه در پایان ذکر کرد: هنوز سنی از شعر نیمایی نگذشته است که ما بگوییم اخوان یا فروغ یا سهراب اوج شعر نیمایی هستند و هنوز پنجره های گشوده نشده ی بسیاری در حوزه ی شعر نیمایی روبروی شاعران هست.

دومین اردوی آموزشی شعر جوان بانوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان‌ها) از دیروز در تهران شروع شده و تا روز جمعه 22 اسفند ماه ادامه دارد. گفتنی است مشروح کارگاه‌های آموزشی اردوی آفتابگردان‌ها به زودی در پایگاه اینترنتی موسسه شهرستان ادب به نشانی www.shahrestanadab.com  منتشر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا