محسن چاوشی؛ ادامه مسیر موفقیت/ فریدون اسرایی؛ بازگشت به روزهای اوج/ احسان خواجه‌امیری؛ عقبگرد به قبل از «عاشقانه‌ها»/ رضا صادقی؛ امیدی به بازگشت نیست؟!

مجله فرهنگی «هفت‌راه»- گروه موسیقی: برگزاری نظرسنجی برای انتخاب بهترین‌ها و بدترین‌های سال، در هر حوزه‌ای، حالا دیگر سنت هرساله‌ی رسانه‌های ایران است. اتفاق مهمی که در سراسر دنیا تاثیر بسیار زیادی هم، در روند کاری و موفقیت و عدم موفقیت هنرمندان ایفا می‌کند و حتی می‌تواند در میزان استقبال مخاطبان از یک اثر هنری یا هنرمند نیز بسیار موثر باشد.

البوم‌های زیر هم بهترین و بدترین، موفق‌ترین و شکست‌خورده‌ترین البوم‌های موسیقی ایران در سال 93 از نگاه تحریریه «هفت‌راه»‌اند. نه یک نظرسنجی، بلکه یک جمع‌بندی و تحلیل از وضعیت البوم‌های چهره‌های مهم موسیقی ایران در یکسال گذشته:

mosighi

  • موفق‌ها

پاروي بي قايق/ محسن چاووشي

محسن چاوشی در «من خود آن سیزدهم» به چنان موفقیتی در فضای موسیقی پاپ ایران دست یافت و انقدر با اقبال منتقدان و مخاطبان واقع شد که حتی برای بسیاری از طرفدارانش نیز حفظ  همان کیفیت موسیقی در البوم‌های بعدی و ادامه راه تبدیل به یک چالش و سوال جدی شد.

اما آلبوم تازه‌ي محسن چاووشي، «پاروی بی‌قایق»، تبدیل شد به یکی از استانداردترين البوم‌هایی كه او تا به حال منتشر كرده است و علاوه بر اینکه تبدیل شد به پرفروش‌ترین البوم سال 93، طرفداران او را نیز بابت ادامه مسیر پیشرفت او مطمئن کرد و توانست توقعات بالارفته پس از البوم موفق قبلی را براورده کند.

محسن چاووشي حتی با وجود برخی ضعف‌هایش به مدد طرفداران پرشمارش، همچنان نام بسيار مهمي در موسيقي پاپ ايراني محسوب مي‌شود.

عشق يعني / فريدون آسرايي

طرفداران فريدون آسرايي و پیگیران جدی‌تر موسیقی سال‌ها منتظر بودند تا او باردیگر بتواند موفقیت همه‌جانبه‌ی البوم «غریبه» را تکرار کند اما ظاهرا این اتفاق بدون بهروز صفاریان قابل تکرار نبود و حالا همکاری مجدد این دو در «عشق یعنی….» بازگشت دوباره فریدون اسرایی به روزهای اوجش و یکی از بهترین البوم‌های سال 93 است.

«عشق یعنی….» آلبوم تازه‌ي 12 قطعه‌اي فریدون كه در دي ماه منتشر شد، ظاهرا بيشتر با قطعه هيت “عشق يعني” مشهور شده اما قطعات شنيدني ديگري هم در اين آلبوم وجود دارند كه آن را به معدود آلبوم‌های قابل پیشنهاد سال 93 تبدیل می‌کنند.

آرايش غليظ / همايون شجريان

ساندترکی که هم تبدیل شد به يكي از مهم‌ترين حواشي اكران آخرين فيلم حميد نعمت‌الله، «آرايش غليظ»، و هم بسيار هم مورد توجه قرار گرفت و هم در زمان انتشار در قالب یک البوم جنجال‌ها و مخالفت‌های بسیاری را در فضای موسیقی سنتی ایران برانگیخت. همايون شجريان درهمكاري مجدد با سهراب پورناظري، پس از آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شيطان»، مجموعه‌اي را به بازار عرضه كرد كه هم به خودي خود و هم به عنوان ساندترك فيلم آرايش غليظ حاوي ارزش‌هاي متني و فرامتني بسياري بود و نام او را در متن حاشیه‌های موسیقی سنتی، حاشیه‌های مخالفت‌ها با تجربه‌های جدید در حوزه موسیقی سنتی قرار می‌داد.

  • عقب‌گردها

پاییز، تنهایی/ احسان خواجه‌امیری

«عاشقانه‌ها»ی احسان خواجه‌امیری یکی از بهترین البوم‌های سال‌های گذشته بود و با توجه به آن، خیلی‌ها منتظر یک البوم موفق دیگر از خواجه‌امیری در همکاری با روزبه بمانی بودند، اما «پاییز، تنهایی» به رغم توقعات  و انتظارها یک شکست برای خواجه‌امیری و بمانی بود و به یکی از پروژه‌های ناموفق امسال تبدیل شد و نتوانست حتی توقعات طرفداران دوآتشه خواجه‌امیری را هم برآورده کند.

فوق‌العاده/ بهنام صفوی

«آرامش» البوم موفقی برای بهنام صفوی بود و توانست سطح انتظارات از او را تا حد خوبی بالاتر ببرد، بنابراین بهنام صفوی می‌توانست با کار جدی‌تر روی البوم جدیدش، جایگاه بهتری را در فضای موسیقی پاپ برای خود تثبیت کند، اما «فوق‌العاده» از هر نظر یک عقب‌گرد جدی نسبت به البوم پیشین بود و یک شکست برای بهنام صفوی.

و دیگران…..

به این لیست البته «ماه هفتم» مازیار فلاحی، «مدار بی‌قراری» بابک جهانبخش و تعداد زیادی از خوانندگان پاپ مجاز فعال را هم باید اضافه کرد.

  • فاصله با روزهای اوج

جز این‌ها البته در سال 93 چهره‌های مهم دیگری هم اقدام به انشتار البوم‌هایی کردند که نه یک عقب‌گرد نسبت به اثر قبلی، بلکه نشانه‌ای بود از فاصله‌ی آنها با روزهای اوجشان، فاصله‌ای که چند سالی است به وجود آمده و ظاهرا همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان شاید رضا صادقی با البوم «فقط گوش کن» و رضا یزدانی با «سلول شخصی» مهمترین چهره‌هایی باشند که طرفدارانشان ظاهرا همچنان باید مدت بیشتری در انتظار بازگشت خواننده محبوبشان به روزهای خوبش باشند.

  • چهره‌های نوظهور

به جز چهره‌های مطرح اما سال 93 هم شاهد حضور چهره‌های جوانی بود که آثار برخی‌شان امیدهایی را برای ورود یک چهره موفق به موسیقی ایران برانگیخت، از جمله سامان جلیلی با البوم «پرتگاه» و یاسر داودیان با «نقطه ضعف» و میثم ابراهیمی با «تگرگ»- که چند روزی هم از انتشارش نمی‌گذرد- که در بین جوان‌ها توانستند بیشترین نظرات مثبت را به خود جلب کنند و مخاطبان را به اثار اینده‌شان امیدوار.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا