برون‌سپاری به روش وزارت ارشاد: امتیاز نشر کتابهای یک ناشر دولتی به یک ناشر دولتی دیگر اعطا شد!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: برون سپاری فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌گری یکی از شعارهایی بوده است که وزارت ارشاد دولت یازدهم در این قریب دو سال فعالیت همیشه سر داده است، تا جایی که حتی قرار بود ممیزی کتاب نیز که از جنبه نظارتی آن یکی از وظایف ذاتی دولتها در جهان محسوب می‌شود واگذار شود! اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است را نمی‌توان برون سپاری به معنای واقعی کلمه دانست.

همچنین با تغییر مدیریت در بنیاد ادبیات داستانی در دولت جدید، این بنیاد هم بنای بر برون سپاری فعالیت‌ها گذاشت و اعلام کرد که در زمینه کتاب و نشر تصدی‌گری نخواهد کرد. اینچنین بود که نشریات داستانی بنیاد تعطیل و فعالیت انتشارات «عصر داستان» که زیرمجموعه بنیاد بود با ابهام مواجه شد. از آن سو وظیفه برگزاری چند جشنواره ادبی از یک زیرمجموعه وزارت ارشاد گرفته شد و با این بهانه که وزارت ارشاد قرار نیست متولی جشنواره و جایزه‌های ادبی باشد، به این یکی زیرمجموعه وزارت ارشاد تحویل شد!

13940222000547_PhotoL

مراسم امضای توافقنامه بین بنیاد ادبیات داستانی و انتشارات علمی و فرهنگی در نمایشگاه کتاب

در جدیدترین نوع برون سپاری وظایف و تلاش برای خروج بنیاد ادبیات داستانی از تصدی‌گری در حوزه نشر نیز، امتیاز چاپ کتابهای عصر داستان برای 5 سال واگذار شد. انتشارات علمی و فرهنگی این امتیاز را دریافت کرده است. در واقع امتیاز نشر کتابهای بنیاد از این مجموعه دولتی به یک انتشارات دولتی دیگر واگذار شده است! حال اینکه این قرار داد می‌توانست بین عصر داستان (زیرمجموعه بنیاد ادبیات داستانی) و یک ناشر خصوصی صورت گیرد تا هم برون سپاری و سپردن کارهای به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه رخ داده باشد و هم اینکه امکان بهره‌برداری از کتابهای غالباً خوب و خواندنی این انتشارات به تقویت یک ناشر خصوصی بیانجامد. مخصوصا که بنیاد ادبیات داستانی در این واگذاری تقریبا هیچ منفعت مالی نداشته است و ظاهرا قرار است فقط هر بار که کتابهای چاپ می‌شوند، حق التالیفی مطابق عرف بازار دریافت کند. در واقع این امتیاز و فرصت خوب اقتصادی هم بجای بخش خصوصی نشر که با مشکلات مالی مواجه است، نصیب یک بنگاه دولتی شده است.

اتفاقی که هم اکنون رخ داده است عملا چیزی نیست جز دست به دست شدن چاپ چند کتاب بین یکی از زیر مجموعه‌های وزارت ارشاد و یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی! مهمتر آنکه کسانی که باب بازار نشر آشنایی دارند و نوع و میزان فعالیت انتشارات علمی و فرهنگی را رمی‌شناسند تقریبا مطمئن هستند که اعطای امتیاز نشر کتابهای عصر داستان برای 5 سال به این انتشارات عملا یعنی خداحافظی بازار نشر با کتابهای خوبی که تا کنون عصر داستان منتشر کرده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا