دستمزد برخی بازیگران تئاتر به ۲۰ میلیون می‌رسد/ حضور عده‌ای سلبریتی‌ها و مدل‌ها تئاتر را به انحراف می‌کشاند!

مصطفی کوشکی بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر تئاتر مستقل درباره نمایش‌ها و وضعیت این روزهای تئاتر و استفاده از سوپراستارها در نمایش‌ها گفت: ابتدا باید این نکته را بگویم که به نظر من تئاتری‌ها از گذشته تاکنون سه دسته بودند، یک دسته کسانی که از گذشته تاکنون همیشه سالن‌هایشان خالی بوده و حضور تماشاگر برایشان اولویت نداشته است.

وی در ادامه افزود: این گروه به خاطر اینکه اقتصاد نمایششان را از تولید گرفته و کمک هزینه‌ای دریافت میکردند و یا سفارشات ارگان‌های دیگر را داشتند هیچ زمان به حضور تماشاگر اقتصادشان وابسته نبوده و به همین خاطر نمایش‌هایی که تولید می‌کردند، برای مخاطب نبوده است.

کوشکی همچنین توضیح داد: قشر دیگر کسانی هستند که نتوانستند خود را با شرایط امروز به روز کنند، اگر چه هنرمندان درجه یکی بودند و تماشاگر هم داشتند ولی حضور تماشاگر عصر جدید باعث شده اینها نتوانند خود را با آنها همراه کنند، اما مابقی افراد خود را با این جریان جلو بردند، حتی از سوپراستارها هم استفاده نکردند اما خود را در این رقابتی که به وجود آمد برای دیده شدن نمایش با کیفیت همگام کردند و همچنان هم روندشان همین است، نگرانی هم ندارند که سهمشان از تئاتر کم شود.

وی با اشاره به اینکه به نظرش بهترین نمونه همین گروه سوم هستند که در عرصه تئاتر کار می‌کنند، توضیح داد: اینکه ما تصور کنیم درها باید بسته شود تا یک سری افراد نیایند و دیگران نفس بکشند اتفاق درستی نیست،‌ به دلیل اینکه وقتی یک اتفاق وسیع‌تری بیافتد و سفره گسترده تری پهن شود، البته نه فقط به لحاظ اقتصادی بلکه به لحاظ تولیدات بهتر، شرایط همه تئاتری‌ها بهتر می‌شود.

کوشکی با بیان اینکه تا چند سال پیش دستمزد یک بازیگر خوب تئاتر تا سقف 4 میلیون تومان بود اما امروز این دستمزد به بیست میلیون هم می‌رسد، توضیح داد: این همان چیزی است که بچه‌های تئاتر از آن استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر شاید 10 سال پیش کسانی مثل بهزاد فراهانی و دوستانش فریاد می‌زدند حضور سینمایی‌ها در تئاتر باید ممنوع شود، آن زمان این حرف موافق و مخالف زیاد داشت من هم همیشه می‌گفتم که چرا باید بابت این حضور نگران باشیم؟ مگر چه اهمیتی دارد؟ کار خوب و با کیفیت همیشه خودش را بالا نگه می‌دارد.

وی در ادامه افزود: اما واقعیت این نگرانی امروز خود را در جایی نشان می‌دهد اینکه حضور طیف عظیم سوپراستارهای با کیفیت یا بی کیفیت ، سلبریتی‌هایی که براساس تعداد فالوور برای بازی در تئاتر انتخاب می‌شوند، خیلی زیاد شده است اصلا دیده شده طرف بازیگر هم نبوده، فشن مد کار می‌کرده اما به تئاتر دعوت شده یا حتی خواننده بوده و …

کوشکی با اشاره به اینکه چنین ایده‌ای وضعیت تئاتر را به انحراف می‌کشاند، گفت: قطعا چنین نمایشی با انتخاب چنین بازیگرانی اولویت‌اش تئاتر و تولید فکر و اندیشه نیست بلکه به دنبال مسائل اقتصادی است بدین صورت که افرادی را به لحاظ مالی منتفع کند اینجا مسیری ایجاد شده که قشر خیلی زیادی از بچه‌ها تئاتر تولید کننده به سمتش می‌روند و تئاتر تجاری به این معنا ریشه می‌زند و گسترش می‌یابد.

وی همچنین گفت: ذات تئاتر هنری در حال زایش و تولید است، یک مدیومی که همراه خود جادو می‌کند،‌ تماشاگر را به سحر و اندیشه می‌رساند تماشاگری که به سالن تئاتر می‌آمده از گذشته تا اکنون به دیدن مدیومی می‌آمده که در هیچ جایی نمی‌توانسته آن را ببیند، نه در تلویزیون و نه سینما و هیچ جای دیگر! اما امروز همان تماشاگر کارهایی را می‌بیند که در همه جا از شبکه‌های جم تا تلویزیون خودمان و سینما و حتی تلگرام و در حد جک‌های معمولی قابل وصول است و هیچ تجربه جدیدی ایجاد نمی‌کند.

کوشکی با اشاره به اینکه در کنار نمایش‌هایی که این روزها با کیفیت به صحنه می‌رود یک حجم گسترده هم نمایش‌های بی کیفیت و شتابزده و تجاری دیده می‌شود ، توضیح داد: اینجا دیگر جای نگرانی است مدیران تئاتر ما باید سعی کنند این را هدایت و برنامه ریزی کنند و بتوانند بدان جهت دهند.

وی در پایان گفت: با دخالت غیر مستقیم دولت همین تماشاگر عظیم تئاتر باید ساماندهی شود، افزود: با این هدف که تماشاگری که به دیدن تئاتری می نشیند بعد از آن در افق محو نشود و دیگر به سالن نیابد باید تماشاگر بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم مرکز هنرهای نمایشی و دولت در این زمینه می‌توانند کمک کنند البته بار سنگینی است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا