رسانه ملی؛ از محمدعلی ابطحی تا علی فروغی

هفت راه- امین فرج‌اللهی

از دیروز که خبر انتصابش منتشر شده هشتگ بارانش کرده‌اند، از شوخی و جدی و توهین و نقد که وافریادا رسانه ملی به باد رفت و چی را به کی سپرده‌اید و از این حرفها. من نه ورودی در بحثهای حرفه‌ای تحلیلی صدا و سیما دارم و نه شناخت چندانی از کارنامه حرفه‌ای علی فروغی که بخواهم این انتصاب را به فال نیک بگیرم یا نشانه افول صدا و سیما بدانم. ترجیح میدهم از همان زاویه تاریخ به قضیه نگاه کنم.

فحش و چسب و برچسبهای سیاسی را که کنار بذاریم، از دیروز موضوع بخشی از واکنشها این بود که علی فروغی جوان است و سنی ندارد و خام است و رزومه چندانی ندارد. اگر این جماعت که برای این مساله توییت زده‌اند و احتمالا از شنبه تیتر و مصاحبه‌های ژورنالیستیشان هم منتشر می‌شود؛ به این حرف اعتقاد دارند؛ بیایند با هم سری به تاریخ بزنیم.

همین محمدعلی ابطحی. متولد 1338 است یعنی وقتی انقلاب میشود نوزده سال دارد، سایت جماران در زندگی‌نامه‌اش نوشته سال 58 وقتی 20 ساله بوده؛ شده « مدیریت برنامه‌های صداوسیمای مرکز مشهد». سال 61 در 23 سالگی «مدیرکل صداوسیمای بوشهر و شیراز» بوده و در سال 62 یعنی در 24 سالگی شده «مدیر رادیو ایران». سال 67 وقتی 29 سال داشته هم «معاونت برون مرزی صدا و سیما» را عهده‌دار شده.

به همین راحتی است. انقلاب شده و کشور نیاز به مدیر و مسئول دارد. وضعیت آقای ابطحی در سراسر کشور حاکم بوده، جوانهای بیست و چندساله و سی وچندساله در راس و بدنه اجرایی و غیراجرایی کشور کار را دست گرفته‌اند. کابینه موسوی که افتخار جناح چپ است، همین وضع را داشته. کشور از استانداری و فرمانداری و سپاه و جهاد گرفته تا نمایندگی مجلس.

محسن میردامادی در 32 سالگی استاندار خوزستان شده، کرباسچی در 29 سالگی شده استاندار اصفهان، حسن روحانی در 32 سالگی عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بوده و عبدالله نوری و عطریانفر هم در همین سی و اندی سالگی در راس معاونتهای مهم صدا و سیما بوده‌اند، هزاران مثال دیگر. اغلبشان هم صفر کیلومتر و بی‌تجربه. ابطحی بیست ساله از صدا و سیما چه سررشته‌ای داشته که شده مدیر مرکز مشهد؟ حسن روحانی سال 59 چه تجربه‌ای و چه درکی از سازمان عریض و طویل صدا و سیما داشته؟ میردامادی و کرباسچی چطور؟

جوانگرایی اشتباه نبود، درست بود. اشتباه این بود که همین جوانان خامِ بی تجربه که مدیریت کلان را تجربه کردند، تا سه دهه دست از سر مناصب برنداشتند و عمر مدیریتشان با عمر انقلاب یکی شده.

فارغ از نگاه‌های چپ و راست سیاسی، دهه شصتی‌های امثال جهرمی‌ها و علی فروغی‌ها و خیلی گمنامهای دیگر در عرصه‌های مختلف، سالهاست پشت این حلقه بسته گیر کرده‌اند.انتصاب علی فروغی تازه بازگشت به آن رویه صحیح «اعتماد به جوانان» دهه شصت است.

الحق و والانصاف اگر آن روزها ابطحی بیست و چندساله صفرکیلومتر ، میشد مسئول صدا و سیمای فلان استان؛ امثال علی فروغی های در آستانه سی سالگی رزومه بهتری از او دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا