«تیرخلاص» در کنار شما نشسته است آقای وزیر!

محمدرضا کردلو

تازه‌ترین واکنش توئیتری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون موضوعی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده است؛ «تئاتر لاکچری». سیدعباس صالحی در مطلبی درباره تئاتر «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی است، نوشته است: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است.

اداره کل هنرهای نمایشی با هم‌اندیشی و همیاری خانه تئاتر حریم صحنه را از آن مصونیت دهد». هگل گزاره‌ای دارد: تاریخ 2 بار تکرار می‌شود. مارکس بعدا آن را تکمیل می‌کند: تاریخ 2 بار تکرار می‌شود؛ یک‌بار به صورت تراژدی و دیگر بار به صورت کمدی. ژیژک خیلی سال بعد جمله مارکس را تکمیل می‌کند و می‌نویسد: …و البته کمدی‌ها خطرناک‌ترند! و این شوخی آقای وزیر شبیه یک «کمدی خطرناک» است.

حسب اطلاع خوانندگان، کارگردان نمایش لاکچری بینوایان، حسین پارسایی است؛ مدیرکل دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ، او دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر هم هست و بدون اینکه احتمالا مشکل قانونی داشته باشد! بتازگی مدیریت هنری سالن تهران «رویال هال» هتل اسپیناس را نیز برعهده گرفته است. فارغ از این سوال که این همه چگونه ممکن است؟!، نگاهی به کارنامه عملکرد او نشان می‌دهد نه‌تنها در این فقره تئاتر لاکچری که در حوزه نمایش خانگی که از دیگر تخصص‌های! ایشان است، نگاه تجاری به نحوی حاکم است که سریال‌های مروج بی‌اخلاقی به راحتی مجوز می‌گیرند و «ممنوعه»ها وارد بازار می‌شوند. پارسایی حتی پس از انتقادات، با پاسخ‌هایی فرافکنانه از فیلمی که به آن مجوز داده دفاع می‌کند و می‌گوید: «هدفی کاملا اخلاق‌گرایانه و حتی پندآموز را دنبال می‌کند».

تازه‌ترین دسته‌گل این مدیر وزارت ارشاد، تئاتر لاکچری «بینوایان» با بلیت‌هایی نجومی است. رفتن سراغ «بینوایان» هم یک تراژدی-کمدی است. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته است: «عجب تضاد تلخی! بورژواها و اشراف ایرانی 250هزار تومان خرج می‌کنند بروند یک نمایش درباره فقرا و تضادهای طبقاتی ببینند!» براستی چگونه می‌توان از «بینوایان» ویکتور هوگو که روایت رنج و دردهای قشر مستضعف است، درآمدهای میلیاردی کسب کرد؟!

یکی دیگر از کاربران نوشته است: «بی‌شک این اتفاق برای شخص «ویکتور هوگو» هم تراژدی و هم کمدی توأمان است». اما تذکر وزیر ارشاد نسبت به تئاتری که کارگردانش مدیرکل یکی از اداره‌های زیرمجموعه خود وزیر ارشاد است هم جدید و جالب است. مانند اجرای «بینوایان» در هتل اسپیناس با بلیت نجومی، هم تراژدی و هم کمدی توأمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا