۵۸۳ میلیارد تومان هزینه تبلیغات یک ماه «بایا» در تلویزیون

روزنامه فرهیختگان نوشت:

🔹آگهی تبلیغاتی «بایا» طی یک ماه اخیر از ۹ شبکه تلویزیونی شامل شبکه یک، دو، سه، شبکه تهران، آی‌فیلم، ورزش، نمایش، نسیم و تماشا پخش‌شده است.
🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد آگهی‌های بایا در چندین قالب محتوا بین ۲۰ تا ۴۵ ثانیه و حتی ۶۰ ثانیه نیز پخش‌ شده است.
🔹اگر میانگین طول پخش این آگهی‌های تبلیغاتی را ۳۰ ثانیه در نظر بگیریم و همچنین با توجه به کاهش پخش این آگهی‌ها در روزهای اخیر، می‌توان برآورد کرد آگهی‌های بایا به‌طور متوسط روزانه ۱۲ بار از هر شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.
🔹به عبارتی در روزهای اوج پخش آگهی‌های بایا و روزهای اخیر، به‌طور متوسط ۹ شبکه تلویزیونی روزانه ۱۰۸ بار آگهی تبلیغاتی بایا را پخش کرده‌اند.
🔹با در نظر گرفتن پخش ۱۰۸ بار آگهی، در هر شبانه‌‌روز تلویزیون ۳۲۴۰ ثانیه یا به‌عبارتی ۵۴ دقیقه آگهی برای بایا پخش کرده است.
🔹همچنین بررسی هزینه تبلیغات در تلویزیون نیز نشان می‌دهد در شبکه‌های مختلف و در زمان‌های مختلف شبانه‌روز (برنامه صبحگاهی، برنامه‌های عصرانه یا شب و بین برنامه‌های مختلف اعم از پخش اخبار، سریال‌ها و مسابقات ورزشی و…) هزینه آگهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی بسیار متفاوت و پرنوسان است.
🔹برای مثال بررسی آمار و ارقام جدول تعرفه خام (بدون تخفیف) هر ثانیه پخش آگهی بازرگانی (تیزر) در باکس قبل هر برنامه در شبکه یک سیما از ۴۵۰ هزار تومان (برنامه صبحگاهی) شروع‌شده و تا حدود ۹۶ میلیون تومان در قبل اخبار ۲۱ سیما متفاوت است.
🔹در شبکه دو این مقدار از ۳۱۰ هزار تومان شروع ‌شده و تا ۴۰ میلیون تومان و حتی در قبل اخبار ۲۲ و ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان نیز قیمت خورده است.
🔹در شبکه سه این رقم از ۵۱۳ هزار تومان تا ۱۲۰ میلیون تومان هم متغیر است. رقم آگهی در شبکه تهران از ۱۴۷ هزار تومان تا ۱۶ میلیون تومان نیز در نوسان است.
🔹در شبکه‌های نمایش و تماشا این رقم به ازای هر ثانیه از ۵۱ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان و در شبکه نسیم نیز از ۱.۸ میلیون ‌تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
🔹براین اساس با توجه به نرخ‌های متفاوت و مختلف پخش آگهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و زمان پخش در شبانه‌روز، به‌طور میانگین اگر نرخ پخش هر آگهی بایا را به ازای هر ثانیه ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، پخش ۳۲۴۰ ثانیه آگهی بایا در روز، معادل روزانه ۱۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان برای مالکان بایا آب می‌خورد. این مبلغ در ماه چیزی حول‌وحوش ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.
🔹با توجه به اینکه در صورت موفقیت طرح بایا این شرکت بین ۳ تا ۶ درصد از تبلیغات و فروش کالا و خدمات سود خواهد کرد، به نظر نمی‌رسد مالکان بایا بتوانند این مبلغ یعنی ماهانه ۵۸۳ میلیارد تومان را برای تبلیغات در اختیار صداوسیما قرار دهند.
🔹تنها موضوع مبهمی که در اینجا می‌ماند، اینکه هزینه‌های تبلیغات بایا ممکن است در یک طرح مشارکتی بین صداوسیما و مدیران بایا سرشکن‌شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا