چه کتابی بخوانیم؟ / پیشنهاد مصطفی وثوق کیا منتقد حوزه کتاب

در آستانه سال 1400 شاید یکی از راه‌های گذران اوقات فراغت در کنار دیدن فیلم و سریال کتاب‌خواندن باشد خصوصا در این اوضاع کرونایی که هشدارها درباره سفر نرفتن زیاد است.

🔹1. کتاب «رضا نام تا رضاخان» نوشته هدایت‌الله بهبودی
اگر در حوزه تاریخ معاصر کتاب بخواهید پیشنهاد ما خواندن زندگینامه رضا پهلوی شاه سابق ایران است. هدایت‌الله بهبودی بعداز نوشتن دوکتاب شرح اسم و الف لام خمینی این بار زندگینامه شاه سابق ایران از تولد تا کودتای سوم اسفند 99 را نوشته است.کتاب با تمرکز به زندگی رضاخان اوضاع سیاسی اجتماعی آن دوران را نیز توصیف می‌کند. موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی این کتاب را با قیمت 60 هزار تومان عرضه کرده است.

🔹2.کتاب M.B.S؛ سیر قدرت یابی محمد بن سلمان
اگر اهل خواندن زندگینامه و خاطرات سیاستمداران معاصر باشید گزینه های زیادی هست اما ما یک کتاب جالب برای شما پیشنهاد می‌دهیم. کتابی که شما را به لایه های درونی کسی می‌برد که چندسالی است قدرت را در دست گرفته و کلی هم آشوب درست کرده است. کسی که از سوی رسانه‌های خارجی به شدت زیر ذره بین است و حاصل این تمرکز و توجه کتابی است که بن هوبارد روزنامه نگار امریکایی نوشته با عنوان « M.B.S؛ سیر قدرت یابی محمد بن سلمان » و دو انتشارات هم ان را منتشر کرده اند. پیشنهاد ترجمه‌ای است که صادق قربانی و حمیدرضا کاظمی انجام داده‌اند. انتشارات زرنوشت این اثر را با قیمت 60 هزار تومان عرضه می‌کند.

🔹3. کتاب سرگذشت استعمار نوشته مهدی میرکیانی
*در همین موضوع تاریخ یه مجموعه کتاب داستانی تاریخی هم خوراک مطالعه در ایام عید است. کتابی که با عنوان «سرگذشت استعمار» در 15 جلدبرای مخاطبان نوجوان توسط سوره مهر منتشر شده است. مهدی میرکیایی نویسنده اثر این کتابها را با عناوین مجزا و درباره هر برهه تاریخی با شیوه ای ساده و روان و بعضا طنزآمیز نوشته است . اگرچه مخاطبان آن نوجوان تعریف شده اما بزرگسالان هم به راحتی می توانند کتاب را بخوانند و بهره ببرند. از اشغال هند و ماجراهای کشف آمریکا تا سرنوشت عجیب الماس کوه نور را در این کتاب‌ها می‌توانید بخوانید.

🔹4.کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»
درسالی که گذشت کتابهای زیادی درباره سردار شهید ایران قاسم سلیمانی منتشر شد اما یک کتاب به صورت ويژه موردتوجه قرار گرفت. «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه خودنوشت به قلم حاج قاسم بود که از دوران کودکی تا پیروزی انقلاب را شرح می‌دهد. نکته مهم در این روایت بیان حقایق زندگی ساده و فقیرانه خود و خانواده اش است که به راحتی بیان شده و مخاطب می‌تواند تصویری واقعی از زندگی این شهید سعید را ببنید. انتشارات مکتب قاسم سلیمانی ناشر این کتاب است.

🔹5.رمان «کهکشان نیستی»
اگر اهل خواندن رمان هستید و دوست دارید بدانید که مردم ایران و نجف چگونه زندگی می‌کردند و طلاب آن دوران در چه طریق بودند رمان «کهکشان نیستی» پیشنهادی برای شماست. کتابی که مستند بر اساس زندگی آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی نوشته محمدهادی اصفهانی نوشته شده است. «کهکشان نیستی» بر اساس حیات ۸۱ ساله آیت الحق سید علی قاضی طباطبایی توسط محمد هادی اصفهانی در شهر نجف اشرف به رشته تحریر آمده است. نویسنده سعی کرده تا زندگی آیت الله سیدعلی قاضی را ازبدو ورود به نجف و آشنایی ایشان با اساتیدشان و همچنین نحوه تربیت و سیر و سلوک و تربیت شاگردان را به طور مستند داستانی به رشته تحریر درآورده و به تصویر کشد.تاکنون چهار دوره این کتاب تجدید شده است.

🔹6. «عصرهای کریسکان»
تازه ترین اثری تقریظ شده توسط رهبر انقلاب در سال 95 منتشر شده است. «عصرهای کریسکان» خاطرات امیرسعیدزاده است که در نوع خود هم منحصربه فرد است. در حالی این شخص در دوران دفاع مقدس عضو هیچ نیروی نظامی نبوده است اما عین حال در مأموریت های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می کند، مأموریت هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد. پس از آن راهی سپاه می شود. سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می شود. اسیر کومله می شود و از سازمان کومله نیز فرار می کند. ۴ سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق در می آید. این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می انجامد. کریسکان منطقه ای در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت ۴ ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کرده است. کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب است که قبلا هم اثر تحسین شده «شنام» را از او خوانده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا