امیرحسین فردی، امیر ادبیات انقلاب

امیر حسین فردی متولد سال ۱۳۲۸ در آذربایجان بود، دغدغه ادبیات انقلاب را داشت و فعالیت‌های زیادی در راستای ارتقای کیفیت آن انجام داد، تاسیس کتابخانه مسجد الجواد در سال ۵۲، تشکیل شورای نویسندگی آن، آغاز انتشار نشریه کیهان علمی، برپایی جشنواره شهید حبیب غنی پور و برپایی جشن داستان انقلاب از مجاهدت های او در عرصه هنر انقلاب بود.

وی از پایه گذاران حوزه هنری بود و بیش از بیست و هفت سال در جایگاه سردبیر و مدیر مسئول کیهان بچه‌ها فعالیت داشت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.
او در سال ۱۳۹۲ بر اثر بیماری تنفسی دار فانی را وداع گفت.

کتاب‌های یک دنیا پروانه، قصه‌های گل‌بهار، امام خمینی، افسانه اصلان، روزی که تو آمدی، مهمان ملائک و امام اول داستان‌های کوتاهی است که او برای مخاطب کودک و نوجوان نوشته است.

🔻پدر داستان انقلاب، در جایگاه نویسندگی رمان و داستان بلند، عناوین دیگری نیز از خود به جای گذاشته است:

🔹اسماعیل؛ داستان پسر بچه ای به نام اسماعیل است که در کوچه های جنوب شهر تهران قد می کشد و در گیر و دار حوادث زندگی و همراه جوش و خروش انقلابی عموم مردم به یک انقلاب درونی می رسد.
فردی درباره اسماعیل گفته است: «مردم داشتند از درون عوض می‌شدند. یعنی به مسجد بیشتر اعتماد می‌کردند تا به کاخ جوانان. به همین دلیل به دین و انقلاب گرایش پیدا کردند. خودشان بچه‌ها را می‌آوردند و خیلی خوشحال بودند که چنین جمعی در مسجد هست. سعی کردم این اتفاق را در رمان «اسماعیل» نشان بدهم.»
اسماعیل را نشر سوره مهر منتشر کرده است.

🔹آشیانه مهر؛ یک داستان بلند روستایی برای نوجوانان است، نویسنده در این اثر که توسط نشر سوره مهر منتشر شده، در پی انتقال مضمون عشق به کار خیر در مقابل تنفر از ظلم و ستم است و این حس را با روایت رابطه پرنده‌ای وحشی و یک نوجوان به تصویر می کشد.

🔹سیاه چمن؛ داستان مبارزه مردم روستا علیه ظلم خان است آنگاه که در بهار سال ۱۳۵۸، در یکی از روستاهای کهنوج، به دستور ارباب، سیف الله خان، بردن گله ها به سیاه چمن ممنوع می شود و گوسفندان خانواده خیر محمد به این دلیل از بین می روند. این عنوان را نیز سوره مهر منتشر کرده است.

🔹کوچک جنگلی؛ ماجرای زندگی و مبارزات سردار نهضت جنگل در قالب زندگی‌نامه داستانی است که همزمان توسط دو نشر قدیانی و انجمن قلم ایران منتشر شده است.

🔹گرگ سالی؛ بخش دوم داستان اسماعیل است که توسط سوره مهر منتشر شده و به کشمکش میان اسماعیل و گرگ‌هایی می پردازد که توسط آمریکایی ها برای اصلاح نژاد گرگ های ایرانی به منطقه سبلان آورده شده اند. این داستان در سال‌های پیش از انقلاب روایت می‌شود، در زمانی که ایران عملا مستعمره‌ آمریکا بوده و نویسنده با روایتی نمادین استعمار و مبارزه با آن را به تصویر می کشد.

🔹سفرنامه هامون، زهکلوت و آن حوالی؛ روایت سفر به مناطق کویری بین دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان و آداب و رسوم و سبک زندگی و محرومیت‌های مردمانش است که توسط نشر سوره مهر به چاپ رسیده است.

🔹تختی افسانه نبود؛ سرگذشت مصور جهان پهلوان تختی از دوران نوجوانی تا مرگ است که سوره مهر آن را منتشر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا