مهناز فتاحی، راوی بانو فرنگیس دلاور

مهناز فتاحی متولد سال ۱۳۴۷ در همدان با اصالتی کرمانشاهی است، او تحصیل‌کرده‌ی ادبیات فارسی در دانشگاه بوعلی همدان است و نوشتن را از نوجوانی شروع کرده و در دوران جنگ به عنوان بهیار در مداوای مجروحین فعالیت داشته است.

🔻کتاب‌های او که همگی مستند و مبتنی بر تاریخ شفاهی دفاع مقدس است را مرور می کنیم:

🔹طعم تلخ خرما، روایت جنگ برای کودکان بر مبنای خاطرات دوران کودکی فتاحی است، روایت دست و پنجه نرم کردن یک کودک با جنگ که توسط نشر پالیزان منتشر شده و نامزد کتاب سال نیز بوده است.

🔹اردیبهشتی دیگر، خاطرات فرار عبدالمجید خزایی از زندان سلیمانیه عراق است. عبدالمجید به دست ضد انقلاب اسیر می شود و پس از تحویل به عراقی‌ها و تحمل یک‌ سال اسارت، راه فراری می یابد و با کمک کردهای عراقی به ایران بر می گردد. این کتاب را نشر سوره مهر منتشر کرده است.

🔹لایکم کن، رمانی با درون مایه طنز است و ماجرای دختری به نام رویا را روایت می کند که به علت آسیب حضور در فضای مجازی از دوستان و خانواده خود جدا می شود. این رمان توسط نشر پیکان روانه بازار نشر گردیده است.

🔹باغ مادربزرگ، خاطرات خانزاد مرادی محمدی مادربزرگ مهناز فتاحی است، زنی غیور و صبور که خود را در نتیجه و محصول باغش با خدا شریک می دانسته و محل زندگی خود را مهربانانه، پناهگاه افراد بی پناه و جنگ زده ایرانی و کردهای عراقی قرار می‌دهد. این کتاب نیز در سوره مهر منتشر شده است.

🔹قلب کوچک سپهر، داستانی است بر اساس واقعیت، از ایستادگی مادری در شرایط سخت بیماری فرزندش و سپری کردن این دوران سخت با توسل و توکل. مهناز فتاحی این داستان را بر اساس زندگی خود نوشته و توسط سوره مهر منتشر شده است.

🔹پناهگاه بی پناه، خاطرات بازماندگان بمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه است، پناهگاهی که در ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۶ در حالی که پناه زنان و کودکانی آواره از جنگ بوده است، خود قربانگاه ۷۸ شهید و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی می شود. روایت یکی از دلخراش ترین حوادث جنگ ایران و عراق را نشر سوره مهر به چاپ رسانده است.

🔹فرنگیس، مهناز فتاحی در این باره می گوید:” همیشه وقتی تندیس زنی تبر به دست را کنار پارک شیرین کرمانشاه می دیدم، با خودم فکر می کردم کاش بتوانم یک روز این زن قهرمان را از نزدیک ببینم و با او حرف بزنم.”
در آخر فتاحی به آرزوی خود می رسد و فرنگیس حیدرپور که در روستایی نزدیک به گیلان غرب سکونت دارد را راضی به مصاحبه می کند و ماجرای دلیرانه او را که کشتن یک سرباز عراقی با دست خالی و اسیر کردن سرباز دیگری است، به تصویر می کشد.
فرنگیس نامزد جایزه ادبی جلال بوده و توسط نشر سوره مهر منتشر شده است.

🔻تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب فرنگیس:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب میتوان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.
۹۶/۱۱/۲۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا