وحید یامین پور؛ چهره هنر انقلاب

وحید یامین پور، متولد سال 1359 در شهر دزفول، استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی، نویسنده، پژوهشگر و مستند ساز است. او دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دارد و در حال حاضر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است. در کارنامه فعالیت او، کارشناسی برنامه های تلویزیونی مناظره، دیروز امروز فردا و جهان آرا و همچنین دبیری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری دیده می شود. او در سال 1399 به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده شد و کتاب های او از پرفروش ترین کتاب های سال های اخیر هستند.

🔻اینک به بررسی کتاب های منتشر شده از ایشان می پردازیم:

🔹نخل و نارنج؛ انتشارات کتاب جمکران
روایت زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری، از مراجع بزرگ تقلید و فقهای تاثیرگذار ایرانی است که در مدت سه سال بیش از 45 بار تجدید چاپ شده است. نویسنده در این رمان مستند، علاوه بر پرداختن به زندگی شیخ مرتضی انصاری به موضوعات دیگری مانند جنگ های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی پرداخته است. کتاب با ادبیاتی محکم و داستانی دلنشین مخاطب را تا پایان همراه خود می کشاند، مخصوصا مخاطبی که به آثار نادر ابراهیمی بزرگوار علاقه دارد، نخل و نارنج را بیشتر دوست خواهد داشت.

🔹ارتداد؛ انتشارات سوره مهر
داستان مردی به نام یونس است که خاطرات گذشته را برای دخترش تعریف می کند، خاطراتی از مبارزات دانشجویی خود و همسرش که هر دو فعال سیاسی و انقلابی بوده اند، اما نویسنده در این کتاب، به زمانه ای می پردازد که در آن انقلاب اسلامی در سال 1357 پس از دستگیری و کشته شدن امام خمینی به نتیجه نرسیده است. نویسنده در این اثر با استفاده از فضایی عاشقانه و داستانی خارق العاده به طور غیر مستقیم به بررسی برکات انقلاب اسلامی ایران می پردازد.

🔹کاهن معبد جینجا؛ نشر امیرکبیر
این کتاب، روایت سفر وحید یامین پور به ژاپن در سال 1395 است. در این سفر، نویسنده به دعوت دولت ژاپن به همراه جمعی از هنرمندان، فعالان فرهنگی و ایثارگران برای بازدید از موزه صلح ژاپن به مناسب سالگرد بمباران هیروشیما و ناکازاکی به ژاپن سفر می کند. یامین پور در این اثر با نگاهی موشکافانه، ژاپن، مردم و جامعه این کشور را، گاه با زبان طنز برای مخاطب روایت کرده است.

🔹ماجرای فکری آوینی؛ نشر معارف
کتاب مجموعه درس گفتارها و مصاحبه هایی است که نویسنده طی چند سال اخیر در تبیین اندیشه و چارچوب نظری شهید سید مرتضی آوینی داشته است. درس گفتارها در موسسه طلوع حق ارائه شده و سیری کوتاه و فشرده در تبیین مفاهیم بنیادی شهید آوینی است.

🔹هنر دینی هنر مدرن؛ انتشارات شهید کاظمی
این کتاب شامل دو گفتار پیرامون ماهیت هنر و رسانه و اهمیت آن در دنیای مدرن است، “هنر دینی، هنر مدرن” گفتاری از وحید یامین پور و “ماهیت هنر و رسانه” گفتاری از محمد رجبی دوانی، دو گفتاری است که در این اثر منتشر شده است. خواندن آن به تمام پژوهشگران رسانه توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا