نگاهی به بزرگترین پروژه تاریخ سریال‌سازی تلویزیونی

 

مستند «سلمان از آغاز» که به نمایش پشت صحنه و جزئیات ساخت و تولید سریال «سلمان فارسی» پرداخته است، یازدهم فروردین ماه از شبکه یک سیما پخش شد. این مستند که گوشه‌ای از توانمندی‌ها و مشقت‌های ساخت سریالی با محوریت زندگینامه یار‌ ایرانی پیامبر را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد، بیش از هر چیز احساس غرور و افتخار را در همگان زنده می‌کند.

همگرایی تیمی از متخصصان و هنرمندان ‌ایرانی برای تولید اثری که تاکنون نمونه آن دیده نشده است، علاوه بر‌اینکه می‌تواند مخاطب را با بخشی از زندگی سلمان فارسی آشنا کند، توان فیلمسازی ‌ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.

تکیه سازندگان سریال «سلمان فارسی» بر تحقیق و پژوهش آن‌گونه که در مستند نمایش داده شد، می‌تواند بارقه امیدی برای تماشای سریالی با محتوای غنی تاریخی را در بیننده ‌ایجاد کند.

سفر به مناطق جغرافیایی دنیا که در گذشته سلمان فارسی به آنجا سفر کرده و الهام از معماری و بناهای دوره‌های گوناگون تاریخی در تولید پروژه به مخاطب اطمینان می‌دهد که با سریالی خوش‌ساخت مواجه خواهد شد.

مستند «سلمان از آغاز» تنها چشمه‌ای از دریای عظیم سریال دیدنی «سلمان فارسی» است که طی آن تلاش شبانه‌روزی هزاران انسان دلسوز و دغدغه‌مند به تصویر کشیده شده است. آنچه از گفت‌وگوهای کارگردان و تهیه کننده در مستند «سلمان از آغاز» برآمده است، نشان می‌دهد فیلمنامه سریال «سلمان فارسی» به دلیل تنوع جغرافیایی، فرهنگ سرزمین‌های متعدد و اندیشه منحصر به فرد شخصیت محوری آن مدام در حال به‌روزرسانی است.

به گفته میرباقری کارگردان سریال «سلمان فارسی» در‌این اثر جوهره حرکت یار‌ایرانی پیامبر و حفظ حوادث تاریخی محفوظ مانده است و چیدمان و تعریف شخصیت‌ها، نقاط اوج اثر را به هم پیوند می‌زنند. وجود امکانات مناسب تولید اثر در‌ایران و امکان بازسازی و طراحی پلان‌ها و فضاهای قابل پیش بینی در کشور که از عناصر معماری و جغرافیایی متعدد برخوردار است، فرصت خوبی به گروه فیلمسازی «سلمان فارسی» داده است تا با مدیریت زمان و هزینه اثر را در داخل کشور تولید کنند.

کارگردان «سلمان فارسی» که در مستند «سلمان از آغاز» به روایت آنچه از پیش تولید تا تولید بر‌این پروژه گذشته است، می‌پردازد، می‌گوید: هدفم‌ این بود که کاری بسازیم تا با نمونه‌های دنیا برابری کند و اگر بالاتر نیست، پایین‌تر هم نباشد. میرباقری ادامه می‌دهد: سلمان به لحاظ مفهومی و تاریخی، بررسی تاریخ ادیان است؛ همین موضوع در کنار ویژگی‌های جذاب ‌این شخصیت به من قدرت و فرصت می‌داد تا بتوانم روی آن تمرکز کنم و مانور بدهم.

در مستند«سلمان از آغاز» آمده است: مجموعه سلمان با به کارگیری توان فنی و هنری صدها چهره شاخص سینما و تلویزیون و شماری از بازیگران مطرح سایر کشورها در حال تولید است.

حضور 500 بازیگر حرفه‌ای در کنار هزاران بازیگر نقش‌های فرعی و زمینه‌ای، دوخت 11 هزار دست لباس تاریخی، طراحی و اجرای صدها هزار قطعه شیء تاریخی و ساخت ده‌ها دکور شامل شهرها، کاخ‌ها، معبدها، کلیساها، پادگان‌ها و ده‌ها معبر، دهکده وغیره در سه فصل مجزای فرهنگی در وسعتی بالغ بر 500 هکتار ثمره تلاش شش ساله مجموعه فاخر سلمان است. ضروری است برای قدردانی از داوود میرباقری که برای نگارش فیلمنامه 20 سال زمان صرف کرده و با آن زندگی کرده است، تمام قد‌ ایستاد و باور حسین طاهری را -که برای تولید اثری فاخر و دور از انتظار دیگران گام برداشت- ستود.

سریال «سلمان فارسی» به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری به زندگی و زمانه یار‌ایرانی پیامبراکرم(ص) در سه فصل ‌ایران ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام می‌پردازد. فیلمبرداری ‌این سریال از اواخر آذر ۱۳۹۸ آغاز شده و به گفته کارگردان، زمان پخش احتمالی ‌این مجموعه 60 قسمتی در صورت تداوم حمایت‌ها سال ۱۴۰۵ است.

 

منبع: ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا