فیلم‌‌سازان مهم جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳

در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن امسال چه در بخش اصلی و چه در بخش فرعی، فیلم‌های مهمی حضور دارد؛ کارهایی مانند فیلم جدید نوری بیگله جیلان تا رونمایی از فیلم جدید اسکورسیزی به نام “قاتلین ماه کامل”.

به نقل از تسنیم، این دوره از جشنواره فیلم کن را می‌توان یکی از بهترین ادوار آن از نظر حضور کارگردانان و فیلم‌های مطرح دانست. البته سال‌های گذشته نیز کارگردانان و فیلم‌های مهمی در آن حضور داشتند و فیلمسازان مطرحی از سینمای ایران مانند اصغر فرهادی در آن حضور داشتند. در کنار بخش‌های اصلی جشنواره فیلم کن، این جشنواره چند بخش دیگر مانند نوعی نگاه، دو هفته کارگردانان، خارج از مسابقه، کن پریمر و… دارد که فیلم‌های مهمی در آن حضور دارند.

این بخش‌های جانبی نیز هرکدام فرصت و زمینه‌ای برای حضور فیلمسازان و فیلم‌های دیگر دارد که زمان بسیار عالی برای رونمایی و افتتاحیه اکران فیلم‌ها است. سال‌های گذشته فیلم‌های هالیوودی تجاری مانند “تاپ گان” و “شکست ناپذیران” در این بخش‌ها اکران می‌شدند که مورد نقد جدی منتقدان و سینماگران دنیا بودند. چراکه این بخش‌ها فاقد رویکرد هنری جشنواره فیلم کن بودند. البته امسال نیز فیلم‌هایی مشابه این موارد باز هم حضور دارد که بیان خواهد شد.

در هر حال امسال در بخش اصلی جشنواره فیلم کن، چند فیلم بسیار مهم از فیلمسازان بزرگ وجود دارد. اولین فیلم را می‌توان فیلم‌ “علف‌های خشک” از نروی بیگله جیلان نام برد. فیمساز ترکیه‌ای که صاحب جوایز بزرگی چون جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن 2008 برای فیلم “سه میمون” است و برای فیلمسازان شرقی و اروپایی اهمیت ویژه‌ای دارد. از فیلم‌های مهم او می‌توان به روزی روزگاری در آناتولی (2011) و خواب زمستانی (2014) اشاره کرد.

او به عنوان یکی از فیلمسازان صاحب سبک دنیا شناخته می‌شود که نگاه آسیایی و بومی ویژه‌ای در فیلم‌های او وجود دارد. داستان فیلم تازه او درباره معلم جوانی است که امیدوار دارد پس از انجام ماموریت اجباری خود در روستای کوچکی در شرق ترکیه به کلانشهر استانبول برگردد. به گفته الکساندر ماله گی، یکی از تهیه کنندگان فیلم (کمپانی ممنتو) که تهیه‌کنندگی فیلم‌های فرهادی را نیز برعهده دارد، این جاه طلبانه ترین اثر نوری بیلگه جیلان تا به امروز خواهد بود. ماله گی همچنین فیلم را شبیه یک نقاشی دیواری بسیار زیبا توصیف می‌کند که خانواده، عشق و روابط را هدف قرار می‌دهد.

دومین فیلم مهمی که در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن حضور دارد، فیلم “بلوط پیر” از کن پوچ است. کن لوچ دو بار موفق به دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن شده؛ یک بار در سال 2006 برای فیلم بادی که کشتزار جو را تکان می‌دهد، و یک بار در سال 2016 برای فیلم من، دانیل بلیک. فیلم دیگرش، قوش، در نظرسنجی بنیاد فیلم بریتانیا رتبهٔ هفتم از 100 فیلم برتر بریتانیایی قرن بیستم را به‌دست‌آورد.

این فیلمساز انگلیسی که گفته این شاید آخرین فیلمی باشد که او ساخته است. این فیلم نیز یکی از شانس‌های اصلی نخل طلای کن است.

سومین فیلم مورد انتظار در این جشنواره ساخته جدید وس اندرسن به نام “استروید سیتی” است. کارگردان فیلم‌هایی چون آقای روباه شگفت‌انگیر، هتل بوداپست، گزارش فرانسوی از سال جدید با خبر تولید فیلم جدیدش خبرساز شده بود. این فیلم یک کمدی-درامِ عاشقانهٔ علمی تخیلی آمریکایی است که در آن بازیگرانی مانند اسکارلت جوهانسون، تام هنکس، تیلدا سوینتن و ادوارد نورتون بازی می‌کنند. این فیلم در کشورهای گوناگونی مانند ایتالیا و اسپانیا ساخته شده است.

نانی مورتی ایتالیایی که با فیلم “اتاق پسرش” در جشنواره فیلم کن برنده نخل طلا شده بود نیز امسال با فیلم “خورشید آینده” در جشنواره کن حضور دارد. “خورشید آینده” سفری جذاب به میان مضامین محبوب کارگردان مانند سینما، کمونیسم، تراپی مشکلات عاشقانه، مسائل خانوادگی و مشاهداتی درباب جامعه است. سبک نانی مورتی – که در فیلم قبلی او سه طبقه کمتر به چشم می‌آمد – اینجا به واسطه شوخی‌های کنایه‌آمیز بازگشته است.

“مگس‌ سیاه” ساخته ژان-استفانی سویر با بازی شان پن و “بازگشت” ساخته کاترین کورسینی که فیلم آخری پیشتر اعلام شده بود به خاطر مشکلاتی که سرصحنه فیلمبرداری رخ داده، از بخش مسابقه خط خورده است، نیز به تازگی به فهرست فیلم‌های جشنواره فیلم کن اضافه شدند.

در خارج از مسابقه اما دو فیلم آمریکایی و هالیوودی اکران می‌شوند: فیلم تازه مارتین اسکورسیزی به نام “قاتلین ماه کامل” که اگرچه در بخش خارج از مسابقه فیلم کن است اما به نظر می‌رسد که حتی از فیلم‌های خود جشنواره نیز بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. فیلمی با بازی لئوناردو دی کاپریو. این فیلم به قتل‌های اکلاهما در دههٔ 1920، به دنبال کشف نفت در زمین‌های قبیلهٔ سرخ‌پوستِ اوسیج‌ها می‌پردازد.

فیلم دیگر اما جدیدترین قسما “ایندیانا جونز” با بازی هریسون فورد است. این فیلم که تازه‌ترین و شاید آخرین قسمت از این مجموعه باشد، اولین بار توسط استیون اسپیلبرگ در سال 1981 ساخته شد. هریسون فورد که در سال‌های جوانی در آن فیلم بازی کرده بود حالا در سنین پیری بار دیگر نقش ایندیانا جونز را بازی می‌کند. یکی از نکات جالب این قسمت جوان‌سازی این بازیگر پیر توسط هوش مصنوعی است که به تازگی در حال استفاده در فیلم‌های جدید دنیا است.

فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن که در بخش خارج از مسابقه هم قرار دارد فیلم بزرگ و پرهزینه “ژان دو باری” با بازی جانی دپ است. این فیلم در ژانر زندگی‌نامه‌ای به نویسندگی و کارگردانی مایوین است. جانی دپ در نقش لوئی پانزدهم، در کنار مایوین، لویی گارل، پیر ریشار و نوئمی لووفسکی از بازیگران فیلم هستند. این فیلم در روزهای تولید خود نیز دچار حاشیه شد و یکی از سردبیران مجلات فرانسوی از کارگردان فیلم به علت اهانتی که به او کرده است، شکایت کرد.

امسال در بخش خارج از مسابقه نیز یک سریال به نام “بت” پخش می‌شود که به عنوان یکی از سریال‌های ناهنجار از نظر اخلاقی یاد می‌شود. این سریال توسط شبکه HBO ساخته شده است.

یکی دیگر از فیلم‌های مهم در بخش مستند این جشنواره، فیلم “شهر اشغال شده” از استیو مک کوئین است.

اما امسال دو فیلم از سینمای ایران در بخش‌های فرعی این جشنواره حضور دارد. یکی فیلم بلند سینمایی آیه‌های زمینی ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی است که در بخش نوعی نگاه حضور دارد و دیگری فیلم کوتاه درون پوست است که در بخش سینه‌فونداسیون (ویژه دانشجویان سینما) حضور دارد. این فیلم توسط مشترک شفق ابوسبا و مریم مهدیه ساخته شده است. در این بخش، شانزده فیلم از میان 2000 فیلم از 13 کشور از جمله ایران انتخاب شدند. در این بخش سه جایزه در مراسمی جدا از اختتامیه روز 25 مه در سالن دوبوسی برگزار خواهد شد. در سال‌های گذشته سینمای ایران در این بخش حضور خوبی داشته و جوایزی نیز به دست آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا