مصائب مستندسازی از راه دور برای غزه مظلوم؛ فلسطین از زاویه دیدی متفاوت

احسان شادمانی کارگردان فیلم مستند کوتاه «آن هفت روز»با اشاره به مصائب مستندسازی از راه دور برای غزه گفت: موضوع فیلم ما روایت متفاوتی از غزه است و اولین باری است که یک گروه ایرانی چنین فیلمی از غزه ساخته است. معمولا تمام روایت‌هایی که از غزه وجود دارد، خلاصه می‌شد به چند کلیپ یا گزارش خبری که صحنه‌هایی از جنگ را نشان می‌دهند اما این بار مخاطب زندگی را در غزه مشاهده می‌کند.

احسان شادمانی کارگردان فیلم مستند کوتاه «آن هفت روز» که متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است، درباره داستان این فیلم گفت: مستند «آن هفت روز» در غزه تولید شده است و روایت زندگی یک زوج فلسطینی است. در این فیلم از زبان یک دختر فلسطینی هفت روز منتهی به مراسم عروسی آن‌ها روایت می‌شود. در این روایت فراز و نشیب‌هایی که این وصال در پی داشته است، گفته می‌شود. در خلال این داستان ما غزه را روایت می‌کنیم و زندگی مردم را نشان می‌دهیم که در عین اینکه مقابل دشمن صهیونیست مقاومت می‌کنند، به چه شکل زندگی می‌کنند.

او ادامه داد: حدود یک سالی بود که ما درباره موضوع غزه و فلسطین پژوهش می‌کردیم تا اینکه به این سوژه رسیدیم.

کارگردان «رامخانه» درباره چالش‌های ساخت فیلم در غزه عنوان کرد: به دلیل اینکه ارتباطات مستقیم با مصر وجود ندارد و تنها گذرگاه ورود به غزه، گذرگاه رفح است. تیم فیلمساز ایرانی امکان حضور مستقیم در آنجا را نداشت. درنتیجه ما برای ساخت این فیلم ابتدا با افرادی که داخل غزه هستند، ارتباط برقرار کردیم و با شخصیت‌ها آشنا شدیم. در مرحله دوم با همکاری گروه‌های مقاومتی که داخل فلسطین هستند مانند گروه حماس و گروه جهاد اسلامی توانستیم افرادی را که هنرمند هستند و امکان تصویربرداری و پرداخت به موضوع را دارند، پیدا کنیم.

او درباره کارگردانی آنلاین این اثر در غزه توضیح داد: در «آن هفت روز» کارگردانی به صورت آنلاین انجام شد و اگر می‌خواستیم با فردی ارتباط بگیریم و لوکیشنی را تصویربرداری کنیم، ابتدا تصاویر را دریافت می‌کردیم و بعد جزئیات و قابندی‌ها را به گروه تصویربرداری می‌دادیم تا کار را انجام دهند.

این مستندساز افزود: یکی از چالش‌های اصلی ما انتقال این تصاویر ضبط شده از جایی مانند غزه به ایران بود.

او با اشاره به نگاه ویژه هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به غزه گفت: اینکه چنین رویدادی با چنین سطحی در ایران به موضوع غزه می‌پردازد هم اهمیت موضوع را از نظر انسانی نشان می‌دهد و هم اینکه باعث می‌شود هنرمندان از زاویه نگاه هنر به غزه بپردازند و جالب است.

شادمانی بیان کرد: من خیلی از آثاری را که در دوره‌های مختلف در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کرده‌اند، دیده‌ام. برای این جشنواره نگاه فنی به آثار بسیار مهم است و در کنار نگاه فنی پرداخت موضوع، تازه بودن سوژه و… نیز اهمیت زیادی دارند. امسال هم دو موضوع ویژه آب و جمعیت را دارند که موضوع اجتماعی است و دغدغه مردم هستند. این مساله نشان می‌دهد که یک جشنواره «سینماحقیقت» یک رویداد فرمالیته نیست و دغدغه‌های جامعه را در این رویداد پوشش می‌دهند.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: موضوع فیلم ما روایت متفاوتی از غزه است و اولین باری است که یک گروه ایرانی چنین فیلمی از غزه ساخته است. معمولا تمام روایت‌هایی که از غزه وجود دارد، خلاصه می‌شد به چند کلیپ یا گزارش خبری که صحنه‌هایی از جنگ را نشان می‌دهند اما این بار مخاطب زندگی را در غزه مشاهده می‌کند. ما شهر، دانشگاه، رستوران و… را نشان دادیم و فیلم نگاه متفاوتی دارد. با توجه به جنگ غزه فکر می‌کنم مخاطبان اجتماعی ما نیز اقبال خوبی نسبت به این فیلم نشان دهند.

عوامل مستند کوتاه «آن هفت روز» عبارتند از تهیه‌کننده: محمدهادی نعمتی، کارگردان: احسان شادمانی، تدوین: بابک حیدری، نویسنده: عبدالله نظری، آهنگساز: علی گرگین.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا