توفیق راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی با چند شرط/ مطالبه‌گر باشیم

عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما با در نظر گرفتن چند شرط راه اندازی کانال‌های انتخاباتی را اقدامی موفق ارزیابی کرد و یادآور شد در این طرح لازم است که کانال های انتخاباتی صرفا تریبون نباشند.

داوود نعمتی عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما درباره کم و کیف راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در صداوسیما بیان کرد: دقیقاً اطلاعی ندارم این ۲۰۰ شبکه چگونه می‌خواهد راه اندازی شود و چه ساختاری دارد؟ آیا این کانال‌ها متفاوت با شبکه‌های فعلی هستند یا از دل همین شبکه ها خواهد بود؟ که البته فکر می‌کنم به احتمال زیاد زیر مجموعه شبکه‌های استانی باشند.

وی اضافه کرد: چندان در جریان جزییات فعالیت کانال ها در شبانه روز هم نیستم اما نکته این است که باید توجه داشت این کانال ها از نظر فنی، زیرساخت و محتوا باید به گونه ای تامین شوند که سطح پوشش خوبی نسبت به برنامه ها فراهم شود همچنین به لحاظ دسترسی مخاطب مشکلی از نظر دریافت وجود نداشته باشد و کیفیت تصاویر نیز خوب باشد. البته آن‌طور که می دانم به لحاظ فنی این موارد هم پیش بینی شده و به نظرم چالشی پیش نمی‌آورد.

طرح واقعیت‌های موجود هر منطقه از کشور در کانال‌های انتخاباتی

نعمتی در پاسخ به اینکه تامین محتوای کانال ها به چه صورت باید باشد تا مخاطب را با خود همراه کند، توضیح داد: به لحاظ محتوا اگر بتوانند به واقعیت‌های آن حوزه‌های انتخاباتی که هر یک از این شبکه‌ها پوشش می‌دهند، بپردازند و جریان سازی کنند به گونه ای که مبتنی بر خواست و نیاز مردم باشد، می‌تواند تجربه خوبی برای صداوسیما به حساب بیاید.

توفیق راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی با چند شرط/ مطالبه‌گر باشیم

وی اضافه کرد: تصورم این است که با توجه به ظرفیت هایی که به لحاظ فنی در صداوسیما می بینم و نیروی انسانی حرفه ای که در تهران و مراکز هستند اگر برنامه ریزی دقیق روی این ماجرا صورت گرفته باشد، اتفاق خوبی است و مخاطب را هم همراه می کند.

کانال‌هایی که می‌تواند منبع مهم اطلاعات مردم باشد

این استاد دانشگاه درباره اینکه چه باید کرد که این کانال ها صرفا تریبونی برای نامزدها نباشند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد زیرساخت‌ها پیش بینی شده است و به نظر می‌رسد به شرط رعایت نکاتی می توان این مهم را محقق کرد و چون این کانال ها مخصوص انتخابات است باید ۲ رویکرد را مد نظر داشته باشد اول رویکردی مرتبط با نامزدها و برنامه هایی که می خواهند برای جامعه هدف ارایه کنند، دوم رویکردی مطابق با نگاه مردم. در واقع آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که تامین محتوا باید مبتنی بر واقعیت ها و نیاز جامعه باشد. باید مخاطب یقین کند رسانه ملی به عنوان نماینده او نقش مطالبه گری از نامزدها را دارد و می تواند آن را به خوبی به انجام برساند، اگر این چنین باشد این شبکه ها می‌توانند از منابع مهم اطلاعاتی مردم و مرجع مهمی برای هدایت آگاهی و تحرک آنها باشند.

مدیر کل اسبق روابط عمومی صداوسیما تصریح کرد: باید از اینکه این کانال ها صرفاً تریبونی برای نامزدهای انتخاباتی باشند، پرهیز شود. اگر تریبونی داده می‌شود در نهایت نقش مطالبه گری رسانه باید پررنگ شود و برنامه ها باید رویکرد تحلیلی و استدلالی داشته باشند. در این صورت باورپذیری مخاطب نسبت به پیام‌ها افزایش پیدا می‌کند. در تامین محتوا باید بیشتر به نیاز مخاطب توجه داشت و حتی دغدغه های او را در مناطق مختلف کشور در نظر گرفت.

اقبال مردم از طرح در صورت مطالبه‌گری

نعمتی درباره تاثیر این طرح بر مخاطب صداوسیما یادآور شد: اگر این طرح به خوبی و با موفقیت انجام شود و مخاطب احساس کند رسانه به عنوان نماینده آنها نقش مطالبه گری دارد، از طرف مردم هر منطقه مورد توجه قرار می گیرد و حتماً نتیجه و پیامدهای بعدی آن افزایش اعتبار رسانه خواهد شد که البته این نتیجه حتماً به آن شروط و اگرها وابسته است.

توفیق راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی با چند شرط/ مطالبه‌گر باشیم

وی در پاسخ به اینکه تاثیر این طرح در تصویر عملکرد سازمان در عرصه انتخابات چگونه خواهد بود؟ یادآور شد: صداوسیما پیش از این در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سعی کرده این نقش مطالبه گری را نشان دهد و اگر برنامه های انتخابات از دهه ۸۰ به بعد را رصد کنید، اقبال مردم به برنامه های انتخاباتی بیشتر بوده چون عدالت رسانه ای رعایت شده است، رسانه در این برنامه ها نشان داده که نسبت به نامزدها سوگیری نداشته است و بیشتر سعی کرده سوال های مردم را بپرسد و قضاوت را به خود آنها بسپارد. اگر همین اتفاق در مراکز استان‌ها پررنگ باشد مورد اقبال قرار می گیرد و حتماً در تصویری که امروز با مخاطب از رسانه با آن مواجه است تاثیرگذار خواهد بود و رسانه را در همان نقش اصلی خود که از جهت گیری های سلیقه ای به دور است، می بیند.

عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما در ادامه به دیگر پیامدهای اجرای درست چنین طرح هایی اشاره و اضافه کرد: اگر این طرح بر مبنای برنامه ریزی مبتنی بر هدف که یکی از مدل های برنامه ریزی در حوزه رسانه است به خوبی اجرا شود تصویر مناسبی از عملکرد حرفه ای رسانه ارایه می‌شود؛ تصویری که هم می تواند نقش آگاهی بخشی رسانه را افزایش دهد هم باورپذیری مخاطب نسبت به پیام منتقل شده بالا می رود و گارد نمی گیرد.

بهره گیری از مجریان مسلط برای گفت‌وگو با نامزدها

وی درباره آسیب ها و چالش های فرضی چنین طرحی تصریح کرد: از آنجایی که طرح هنوز اجرایی نشده است و برای اولین بار می‌خواهد، انجام شود باید منتظر ماند تا برنامه ها روی آنتن برود و بعد ارزیابی دقیقی نسبت به آسیب شناسی و چالش های موجود داشت اما از مهمترین آسیب های فرضی این است که این شبکه ها در تولید و انتشار محتوا صرفاً تریبون نامزدهای انتخاباتی باشند و نتوانند نقش مطالبه گری خود را به خوبی ایفا کنند.

نعمتی پیشنهادهایی ذا در این زمینه مطرح کرد و گفت: صداوسیما این برنامه ها را تولید می‌کند که مردم آنها را ببینند، نسبت به برنامه های نامزدها حساس شوند و بهترین‌ها را انتخاب کنند. منِ نامزد ممکن است وعده هایی بدهم که نیاز است رسانه در راستای آنها تحلیل و استدلال کند تا به انتخاب بهترین‌ها کمک شود. پیشنهاد می‌کنم صداوسیما برای این برنامه‌ها از مجریان مسلط بهره بگیرد، ما مجریان خوبی داریم که ظرفیت دانش و اطلاعات خوبی دارند و می توانند در گفت‌وگوها حضور یابند و اتفاقاً این گفت‌وگوها می‌تواند اعتبار خوبی برای رسانه ملی هم به همراه بیاورد. حس مخاطب هم نسبت به نماینده‌ای که از نامزدها پرس‌وجو می کند بالا می‌رود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا