انتقاد محمدعلی باشه آهنگر از یک جشنواره موضوعی؛ تنها به ظاهر نماز توجه کرده‌ایم

محمدعلی باشه‌آهنگر‌داور جشنواره فیلم نماز و نیایش از آیین نامه این جشنواره انتقاد و به لزوم تقویت مفهوم آن تاکید کرد.

محمدعلی باشه آهنگر عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم نهمین جشنواره ملی «نماز و نیایش» درباره این جشنواره بیان کرد: زمانی که آیین نامه جشنواره را خواندم، برای پیدا کردن هدف اصلی آن در قالب فیلم و درام دچار مشکل شدم. تا جایی که به نحوی است که راه را برای بسیاری از فیلم ها باز نمی کند.

وی ادامه داد: باید آیین نامه به گونه ای باشد که فضا به سمتی برود تا چنین مفاهیمی بهتر تفهیم شوند ولی در حال حاضر متاسفانه بیشتر به سمت ظاهر چنین امر مهمی رفته است. این در حالی است که بسیاری از فیلم ها که می توانستند در جشنواره باشند هم مجبور به کنار گذاشتن آن ها شدیم. در این راه ساعت ها با دیگر دوستان بحث داشتیم تا کدام فیلم ها به جشنواره راه پیدا کنند.

باشه آهنگر در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: به گونه ای حیات و ممات ما با چنین موضوعی که نیایش خالق است، گره خورده است و در قرآن هم به آن اشاره شده است، باید آیین نامه چنین جشنواره ای هم به سمتی برود که با ظرافت و کارکرد بیشتری به چنین موضوعی پرداخته شود. حدود 400 فیلم را دیدیم و مورد بررسی قرار دادیم که در این بین فیلم های خوبی رسیده بودند که برخی به خاطر موضوعی بودن کنار گذاشته شدند و فیلم هایی هم بودند که به طرز ساده اندیشی و صرفا ظاهری به چنین موضوع مهمی پرداخته بودند. کاملا قبول دارم که در عین سادگی کار بسیار سختی است اما باید عمیق تر و هنرمندانه تر به چنین موضوعی پرداخت.

محمدعلی باشه آهنگر در پایان گفت: حدود 90 درصد فیلم ها برای این جشنواره ساخته نشده بودند و بسیاری از فیلم ها اصلا برای پیش از سال 1400 بودند و به این ترتیب نمی توانستند در جشنواره باشند. برای تداوم چنین جشنواره ای باید تغییرات درستی در آیین نامه آن صورت بگیرد تا بتوان از زوایای مختلفی به نیایش پرداخت.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا