احتمال تولید «خانه ما» در کشورهای غرب آسیا؛حضور سلبریتی ایرانی و سوری در ریلیتی‌شو «ضیافت»

تهیه‌کننده مستند مسابقه «خانه ما» با اشاره به اینکه سنندج مقصد بعدی این برنامه است گفت: بنظرم توانایی این را داریم تا «خانه ما» را در تمام شهرهای بزرگ ایران بسازیم، البته صحبت‌هایی برای ساخت این برنامه در کشورهای غرب آسیا شده و در حال رایزنی برای ساخت آن با ساختار مشابه در کشورهای دیگر هستیم.

خانواده رکن اصلی تربیت در هر جامعه‌ای به حساب می‌آید. در روزگار کنونی، با پیشرفت و همه‌گیر شدن رسانه‌های اجتماعی، کودکان و نوجوانان جامعه تحت آموزه‌های مختلفی که اکثرا سنخیتی با آموزه‌های تربیتی و دینی جامعه ما ندارد قرار گرفته‌اند. نوجوانان بیشتر به فضای مجازی پناه برده و از کانون گرم خانواده فاصله گرفته‌اند، تفریحاتشان محدود به همان دنیای دیجیتال شده و نهایتا با دوستان خود اوقات فراغتشان را پر می‌کنند، در این میان عملکرد خانواده‌ها باید هوشمندانه و متفاوت‌تر از قبل شود. همچنین به توجه و برنامه‌ریزی بیشتری از سمت خانواده نیاز است. با وجود این شکاف عمیق که ممکن است در بعضی خانواده‌ها میان والدین و فرزندان رخ داده باشد، ساخت برنامه‌هایی در قالب سرگرمی با محوریت خانواده لازم و ضروری است. برنامه‌هایی که علاوه بر سرگرمی و تفریح، آموزش‌هایی برای والدین و فرزندان آن‌ها به همراه داشته باشد.

برنامه تلویزیونی «خانه ما» که از سال 1394 پخش خود را آغاز کرد از همان فصل ابتدایی سعی کرد تا علاوه بر سرگرمی، نحوه تعامل درست در خانواده، خلاقیت، مدیریت مالی، کارآفرینی و موارد مختلف زیادی را در میان افراد خانواده آموزش داده و به نمایش بگذارد.

این برنامه در هر فصل با سفر به شهرهای مختلف کشور و نمایش و مستندسازی فرهنگ‌ها و سبک زندگی¬های گوناگون، سعی دارد تا با بیانی متفاوت، جذابیت‌های تعامل و همفکری افراد خانواده را به نمایش بگذارد و نسلی که به واسطه شبکه‌های اجتماعی از کانون گرم خانواده فاصله گرفته¬اند را با والدینش درگیر چالش‌هایی کند که با همدلی و همفکری جمعی، قادر به حل و پشت سرگذاشتن مراحل مختلف آن شوند.

در این مسابقه تلویزیونی، سه خانواده در یک بازه زمانی یک ماهه و در چهارچوب مبلغی مشخص، ضمن انجام فعالیت‌های روزمره و تفریحات خانوادگی، باید در قالب یک کسب و کار خانوادگی، درآمدزایی داشته باشند. «خانه ما» تلاش کرده تا فعالیت‌ها و مهارت‌هایی که باید در خانواده آموخت را در قالب مسابقه و در یک فضای رقابتی به مخاطب خود نمایش دهد.

به بهانه پخش فصل دوازدهم مستند مسابقه «خانه ما»، به اهمیت ساخت برنامه‌های خانواده محور و لزوم افزایش تولیدات تلویزیونی با محوریت سبک زندگی ایرانی پرداختیم و با احمد شفیعی مدیرعامل «استودیو نوبین» و تهیه‌کننده این مستندمسابقه به گفت‌وگو نشستیم.

شفیعی در ابتدا با اشاره به دلیل طولانی شدن فاصله میان تولید و پخش فصل دوازدهم مستند مسابقه «خانه ما» که در شهر بوشهر ضبط شده گفت: نکات فنی و ممیزی متعددی برای پخش این فصل وجود داشت که در تعامل مستمر با گروه تامین شبکه سه سیما، توانستیم با انجام اصلاحات و رفع ملاحظات، فصل دوازدهم این مستند مسابقه را به پخش برسانیم.

وی در ادامه با بیان این نکته که سبک زندگی، مدیریت هزینه‌ها، ایجاد و حفظ نشاط خانوادگی جزو مهمترین موضوعات مستند مسابقه «خانه ما» است، به بیان تغییراتی که در طی زمان به این مجموعه اضافه شد پرداخت و افزود: برای ما علاوه بر ساخت یک ریلیتی شو جذاب، روایت سبک زندگی افراد در استان‌های مختلف کشورمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود. در کشور ما اقوام و فرهنگ‌های مختلفی زیست می‌کنند و اگر ساختار درستی داشته باشیم که بتواند سبک زندگی و فرهنگ این مناطق را درست روایت کند، «خانه ما» می‌تواند بستر مناسبی برای بازنمایی فرهنگ و سبک زندگی مردم مناطق مختلف باشد.

چالش‌های اصلی «خانه ما» مدیریت اقتصادی هزینه‌های زندگی است

شفیعی در ادامه تشریح کرد: چالش‌های اصلی «خانه ما»، مدیریت اقتصادی در هزینه‌های عمومی زندگی، کسب و کار، مهمانی و سفر است. خیلی سعی‌کردیم چالش‌های جدید به برنامه اضافه کنیم، در دوران کرونا به چالش «نجات دنیا» که همان دغدغه اجتماعی است رسیدیم، در این مرحله هر خانواده باید سعی کند تا با یک ایده خلاقانه و جذاب حال شهر و محله خود را خوب کند. این ایده بعد از فصل قزوین به برنامه اضافه شد.

تهیه کننده مستند مسابقه «خانه ما» ادامه داد: مهمانی، سفر و کسب و کار چالش‌های محوری این برنامه هستند. در این چند فصل به چالشی که بتواند جایگزین چالش‌های اصلی شود نرسیدیم ولی سعی کردیم به چالش کسب و کار بیشتر از باقی چالش‌ها بپردازیم تا خلاقیت خانواده‌ها در کسب درآمد را متنوع تر به مخاطب نمایش دهیم.

او به بیان علل پخش نشدن دو فصل پایانی این برنامه از شبکه نسیم پرداخت و اظهار کرد: این مسئله که یک شبکه میزبان اصلی «خانه ما» باشد همیشه برای ما مطلوب بوده است، اگرچه صداوسیما با این برنامه و سازمان هنری رسانه ای اوج به عنوان سرمایه‌گذار همکاری خوبی دارد ولی با تغییر مدیران و تغییر رویکرد شبکه‌ها الویت آن‍‌ها برای پخش تغییر می‌کند.

 شبکه نسیم دیگر پیشنهادی برای پخش «خانه ما» نداد

برنامه «خانه ما» با توجه به سبقه و مخاطبی که دارد نیاز به یک باکس خوب و کنداکتور مناسب برای پخش دارد، چندین فصل از این برنامه روی آنتن شبکه نسیم رفت و کنداکتور خوبی داشت، اما بعد از تغییراتی که رخ داد باکس خوبی به ما پیشنهاد نشد، ما به همراه سازمان اوج در رایزنی‌هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم تا مستندمسابقه «خانه ما» را برای پخش به شبکه سه سیما که شبکه جوان است و مخاطب خوبی دارد ببریم. در حال حاضر دو فصل «خانه ما» به شبکه سه رفته و امیدواریم با ارتباط خوبی که با جناب آقای فروغی مدیر این شبکه و آقای اسماعیل‌زاده مدیر تامین شبکه سه داریم «خانه ما» در این شبکه بماند و در آینده نیز کنداکتور مناسبی برای پخش آن در نظر گرفته شود.

سنندج مقصد بعدی «خانه ما» است 

مدیر عامل استودیو نوبین سنندج را مقصد بعدی «خانه ما» دانست و گفت: بنظرم توانایی این را داریم تا «خانه ما» را در تمام شهرهای بزرگ ایران بسازیم، البته صحبت‌هایی برای ساخت این برنامه در کشورهای غرب آسیا شده و در حال رایزنی برای ساخت آن با ساختار مشابه در کشورهای دیگر هستیم.

شفیعی افزود: مهمترین انتقادی که به «خانه ما» مطرح می‌شود این است که مبلغ 3 میلیون تومانی که برای خانواده‌ها در یک ماه در نظر گرفته می‌شود برای مدیریت مالی یک خانواده خیلی کم و ناچیز است، در پاسخ به این انتقاد باید بگویم رقابت و چالش در محدودیت شکل می‌گیرد و اگر خانواده‌ها بودجه‌ای که برای گذراندن یک زندگی کافی باشد را دریافت کنند، رقابت در میان آن‌ها شکل نمی‌گیرد. البته به این موضوع هم باید توجه داشت که هزینه مسکن، آموزش و پوشاک جزو هزینه چالش برنامه نیست.

وی در ادامه افزود: جایزه برنده «خانه ما» 100 برابر موجودی مانده کارتش می باشد، خانواده برنده با تجمیع آرای مردم نسبت به عملکرد خانواده‌ها در مجموع چالش ها انتخاب خواهد شد. این آرا تا قسمت آخر جمع‌بندی می‌شوند، مخاطبان برنامه می‌توانند از طریق سامانه پیامکی 20000339 به هرکدام از خانواده ها که مد نظرشان است رای دهند و در نهایت با پخش قسمت نهم برنده کسی است که بیشترین آرای مردمی را به دست آورده باشد. مسابقه «خانه ما» در اصل دو چالش دارد یکی مدیریت هزینه که شرکت کنندگان تلاش می‌کنند تا با برنامه‌ریزی درست، موجودی بیشتری را در کارت ذخیره کنند، چالش دوم جلب نظر مخاطبان برنامه با ایده و خلاقیت است تا بتوانند مورد توجه و پسند مردم قرار بگیرند و رای جمع کنند.

حضور سلبریتی ایرانی و سوری در ریلیتی‌شو «ضیافت»  

شفیعی در آخر بیان کرد: «استودیو نوبین» اخیرا برنامه ای ریلیتی شو با نام «ضیافت» ساخته که آن هم در حوزه خانواده و سبک زندگی است و هدفش آشنا کردن خانواده‌ها و مردم کشورهای مختلف با سبک زندگی کشورهای میزبان برنامه است. فصل اول این برنامه بین مردم ایران و سوریه ساخته شده که در روند ساخت آن از تجربه ساخت برنامه «خانه ما» نیز استفاده شده است ولی سناریوی جذاب و متفاوتی دارد. «ضیافت» رقابت بین خانواده‌های دو کشور متفاوت است و هر خانواده به معرفی سبک زندگی و فرهنگ کشور خود می‌پردازد. نکته مهم در این برنامه حضور چهره‌های شناخته شده از هر دو کشور است.

مستند مسابقه خانه ما محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج بوده که در استودیو نوبین تهیه و تولید شده است. فصل دوازدهم این مستند مسابقه هر هفته ساعت ١٣ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا