جای خالی تبلیغات سینمای مستند در فجر / مستند چیزی از سینمای داستانی کم ندارد

محمد سلیمی‌راد:

کارگردان مستند «سرباز شماره صفر» تاکید کرد که بسیاری از مخاطبان نسبت به حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر آگاه نیستند و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد.


چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
 در راه است و در این رویداد سینمایی بخشی به سینمای مستند اختصاص داده شده است. محمد سلیمی‌راد از جمله مستندسازانی‌ست که با مستند «سرباز شماره صفر» در این رویداد حضور داشته است.

او در گفت‌وگو با صبا درباره حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر گفت: حضور مستند در هر جشنواره‌ای برای مستندساز اهمیت دارد چراکه فیلم را برای دیده شدن می‌سازد، شاید جشنواره «سینماحقیقت» به دلیل توجه تخصصی‌اش بر سینمای مستند برای مستندسازان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد اما جشنواره‌ای مثل فیلم فجر می‌تواند تریبونی برای بهتر دیده شدن مستندها خطاب شود چراکه مخاطبان گسترده‌ای دارد.

او ادامه داد: از آنجایی که رسالت جشنواره فیلم فجر، توجه به فیلم‌های داستانی، به‌خصوص فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ، است، هنوز جایگاه سینمای مستند در آن چندان مهم نیست و کم‌تر دیده می‌شوند، این امر در اختصاص سالن سینما تا توجه رسانه‌ها به سینمای مستند، مشهود است.

این مستندساز تاکید کرد: آن‌طور که مشخص است، کارکرد سینمای مستند در سال‌های اخیر کم‌تر از سینمای داستانی نیست حتی بحث مطالبه‌گری در سینمای مستند و موضوعات مختلفی که در آن مطرح می‌شود، دغدغه‌مندتر سینمای داستانی‌ست اما داریم درباره جشنواره فیلم فجر صحبت می‌کنیم که بنای آن بر فیلم‌های داستانی بلند است.

کارگردان «سرباز شماره صفر» خاطرنشان کرد: مستندسازان معمولا معترض رویکرد جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم‌های مستند هستند اما به نظر من باید نسبت به حفظ همین اندک تریبون هم تلاش کنیم و پیش رویم تا شاید در سال‌های آینده مسئولان و بانیان برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه بیشتری به سینمای مستند کنند.

سلیمی‌راد درباره محتوا در سینمای مستند گفت: انتظارات از سینمای مستند بالاست و اهمیت محتوا در این سینما را می‌توان در جشنواره «سینماحقیقت» دید؛ امسال یکی از اعضای گروه مشاوران انتخاب جشنواره بودم و در همه روزهای برگزاری آن حضور داشتم و شاهد استقبال قشر مختلفی از مردم بودم.

او درباره انتظاری که از جشنواره فیلم فجر دارد، بیان کرد: مشکل عرضه یا موضوع فیلم‌ها نیست بلکه مسئولان جشنواره فیلم فجر باید این فضا را یه وسیله تبلیغات مهیا کنند و بخش مهمی را برای سینمای مستند اختصاص دهند تا مخاطب از حضور مستندسازان در این جشنواره آگاه شوند و به دیدن این فیلم‌ها بیایند.

این مستندساز در پایان تصریح کرد: وقتی که با «سرباز شماره صفر» در جشنواره فیلم فجر حضور داشتم، بسیاری از مردم درباره حضور مستند در این جشنواره آگاه نبودند، این می‌تواند ضعف اطلاع‌رسانی را نشان دهد. سیاست جشنواره می‌تواند به جذب مخاطب کمک کند چراکه سینمای مستند حرفی برای گفتن دارد در سال‌های اخیر چیزی از سینمای داستانی کم نداشته است.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا