عضو هیات انتخاب فیلم فجر 42: هیچ نشانی از موضوعات ملی و مذهبی در سینما نداریم

محمدرضا عباسیان تهیه‌کننده و کارگردان سینما و عضو هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر معتقد است که اگر در فیلمی نماز خواندن را نشان دهیم انگار یک کار سفارشی ساخته‌ایم. این یک فاصله جدی از فرهنگ بدیهی جامعه است و از موضوعات ملی مذهبی در فیلم‌های ما هیچ نشانی نیست.
محمدرضا عباسیان که سابقه دبیری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه خود دارد، مهمان برنامه صبحانه ایرانی بود.این مدیر فرهنگی در خصوص پیش‌بینی‌هایی که برای انتخاب بهترین‌ها در جشنواره صورت می‌گیرد، گفت: در مورد اینکه چه فیلم‌هایی چه جایزه‌هایی می‌گیرند پیش‌بینی نداشتیم. جشنواره فجر یک چهارچوب فکری دارد که بر اساس آن یک خط راهبردی به فیلم‌سازان و علاقمندان می‌دهد که اگر در این چهارچوب حرکت کنید موفق خواهید شد.وی افزود: می‌دانیم که سازمان سینمایی کشور بانی برگزاری جشنواره فیلم فجر است و گروه مستقلی آن را برگزار نمی‌کند. نکته‌ قابل توجه که یک پوئن منفی هم است این است که سال سینمای ایران به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول ده روز جشنواره و بخش دوم ۳۶۵ روز اکران فیلم‌ها است. ما در این ده روز فقط به محتوا و انتقال پیام می‌پردازیم و روزهای دیگر سینما کار خودش را می‌کند. فیلم‌ها به جز سرگرمی باید آموزنده هم باشند وی افزود: با اکران فیلم‌های کمدی خوشحال می‌شویم که مردم به سینما اقبال و علاقه دارند اما به متروپلی جایزه می‌دهیم که بعد از یکسال خبری از آن نیست و حتی احتمال توقیف آن هم می‌رود. وقتی به یک فیلم جایزه می‌دهیم، نشانگر این است که سینماگر باید به دنبال این فرم و محتوا باشد که مورد توجه و انتخاب جشنواره قرار بگیرد. باید یادآوری شود که جشنواره فجر چه تاثیراتی بر کل تولیدات سینما می‌گذارد. باید در طول سال به محصولات برتر جشنواره توجه شود.

عباسیان به اکران فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته برای اکران فیلم‌ها دو اکران طلایی داشتیم. یکی اکران نوروزی بود که مردم بیشتر به سینما می‌روند و دیگری اکران عید فطر بود. امسال شرایط متفاوت است چون عید نوروز و عید فطر فاصله زیادی با هم ندارند. آمار فروش فیلم‌های امسال گویای این است که جمع فروش بیش از ۸۰ درصد فیلم‌ها متعلق به فیلم‌های کمدی بوده است. بیش از ۶۰۰ میلیارد از ۸۰۰ میلیارد فروش فیلم‌های کمدی فقط مربوط به دو فیلم است. مجموعه سینما و تلویزیون به جز سرگرمی باید آموزندگی هم داشته باشد. این موضوع در تولیدات فیلم‌های سینمایی و تولیدات پلتفرم‌ها کمتر مورد توجه است.نمایش نماز خواندن را سفارشی سازی می‌دانیموی افزود: آموزندگی الزاما یاد دادن و آموزش دادن نیست. برجستگی هنر هفتم این است که در کنار اینکه هنر است می‌خواهد آموزه‌هایی همچون مضامین اخلاقی را هم منتقل کند. مثلا اگر فیلم مجنون را ساختیم و از آن خوشحالیم یک فیلم آموزشی نساختیم بلکه داریم یک آموزه‌های مثبت و ملی میهنی را منتقل می‌کنیم. یا به عنوان مثال در فیلم فسیل یا هزارپا به عنوان فیلم کمدی می‌توانیم آموزه‌هایی همچون احترام به بزرگتر، بحث‌های محیط زیستی یا چنین موضوعاتی را به مخاطب منتقل کنیم.

عباسیان گفت: ما در ایران آموزش مسیحیت ندیدیم اما با دیدن فیلم‌های آمریکایی بسیاری از آموزه‌های آن‌ها را یاد گرفتیم. آن‌ها مضامین مذهبی خود را بدون تعارف در فیلم‌ها نشان می‌دهد. در سینمای ما جای همچین چیزی خالی است. اگر در فیلمی نماز خواندن را نشان دهیم انگار یک کار سفارشی ساخته‌ایم. این یک فاصله جدی از فرهنگ بدیهی جامعه است. ما از همه این مناسبات فاصله گرفتیم. مثلا همین جشن نیمه شعبان یکی از جشن‌های بزرگ ملی مذهبی است اما در فیلم‌های ما هیچ نشانی از آن نیست. برنامه صبحانه ایرانی شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح روی آنتن شبکه دو می‌رود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا