«جشنواره‌های فجر» به صورتی شده که گویا متولیان آن‌ها به دستاوردهای آن اندیشه نمی‌کنند!

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص انتظار از مجموعه جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی گفت: متولیان فرهنگی و هنری باید بازنگری اساسی در روند برگزاری و سیاست های جشنواره های فرهنگی و هنری فجر داشته باشند. آن ها باید از پیشکسوتان حوزه ها و رشته های مختلف که سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند دعوت به عمل آورند و از آن ها بخواهند برای شکوه بیشتر جشنواره برنامه ریزی کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «دکل» و «آخرین شناسایی» افزود: حرف و درد دل در مورد جشنواره فجر زیاد است اما ما هرچه بگوییم هیچ کاری انجام نمی شود و تغییری در امور حاصل نخواهد شد.

وی سپس با بیان اینکه مدیران و متولیان جشنواره های فجر برای رشد و اعتلای این رویدادها باید نگاهی به دهه های ۶۰ و ۷۰ بیندازند یادآور شد: مدیران باید ببینند در آن دوره دستاوردهای جشنواره فجر چه بوده و بر اساس اتفاقات درخشانی که در آن روزگار رخ داده باید الگوبرداری کنند و جشنواره های فجر امروز را پیش ببرند. نه فقط در حوزه سینما که در حوزه تئاتر و موسیقی و تجسمی و… ما باید نگاهی جدی به سال های ابتدایی این رویدادها داشته باشیم.

ایرانمنش تصریح کرد: در آن روزگار شور و رقابتی عظیم بین گروه ها بود و همه هنرمندان از هر طیفی و در هر رشته ای می توانستند کار و فعالیت کنند و همین سلایق متنوع و متعدد باعث می شد این رویدادها رونق بگیرند اما امروزه پیشکسوتان به حال خود رها و کنار گذاشته شده اند!

این بازیگر سینما با تأکید بر اینکه جشنواره فجر شکلی فرمایشی دارد خاطرنشان کرد: کار جشنواره های فجر به صورتی شده که گویا متولیان آن ها فقط می خواهند این رویدادها به هر شکلی شده برگزار شوند و به دستاوردهای آن اندیشه نمی کنند!

بازیگر فیلم های سینمایی «سجاده آتش» و «ترور» تأکید کرد: متولیان فرهنگی و هنری باید بازنگری اساسی در روند برگزاری و سیاست های جشنواره های فرهنگی و هنری فجر داشته باشند. آن ها باید از پیشکسوتان حوزه ها و رشته های مختلف که سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند دعوت به عمل آورند و از آن ها بخواهند برای شکوه بیشتر جشنواره برنامه ریزی کنند. ما باید طیف پیشکسوتان و جوانان را به صورت مساوی با یکدیگر درگیر و سهیم در برگزاری جشنواره کنیم.

وی متذکر شد: جشنواره ها وقتی معنا پیدا می کنند که همه هنرمندان در آن حضور داشته باشند؛ ما وقتی امروزه به فیلم های سینمایی و سر در سینماها نگاه می کنیم اغلب با اسامی مشترکی روبرو می شویم؛ در واقع چند نفر معدود به اسم تهیه کننده و کارگردان و بازیگر و فیلمنامه نویس و… در سینما مشغول به کار هستند و مابقی سینماگران به حال خود رها شده اند. جشنواره ها زمانی می توانند رونق بگیرند که رقابت سالم وجود داشته باشند و هنرمندانی با سطح سلیقه های فکری متفاوت در آن حضور داشته باشند.

ایرانمنش در خاتمه این گفتگو افزود: ما در تئاتر اندکی شور و شوق را شاهد هستیم اما در موسیقی و سینما و… آنچنان شور و انگیزه ای دیده نمی شود. من قلباً امیدوارم این شور و نشاط به زودی به جشنواره های ما بازگردد.

منبع: سینماپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا