کارگردان «قلب‌رقه»: تصویر داعش بر اساس مطالعات میدانی بود

کارگردان فیلم «قلب‌رقه» گفت: اگر قهرمان شکست نخورد، قهرمان نمی‌شود. ما نمی‌توانیم قهرمانی را نشان دهیم که به همه چیز غالب می‌شود؛ آن وقت او مثل ماست و قابل لمس نیست. تصویری که از داعش ارائه دادیم بر اساس تحقیقات میدانی و مطالعاتی در جراید و کتاب‌ها است.

خیرالله تقیانی‌پور کارگردان فیلم قلب رقه که جایزه بخش مقاومت در چهل و دمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد،  اظهار داشت: همیشه خطی عاشقانه در آثارم داشتم و برایم جالب بود که این خط عاشقانه را در بستر یک خشونت که در زمان معاصر نیز تجربه شده، روایت کنم.

تقیانی‌پور درباره تطابق قصه فیلم با واقعیت گفت: بخش اعظمی از قصه درام عاشقانه است، بخشی از آن نیز نفوذ نیروهای ایرانی در دل داعش است.

وی ادامه داد: تصویری که از داعش ارائه دادیم بر اساس تحقیقات میدانی و مطالعاتی در جراید و کتاب‌ها است. این تصویر نه آن‌قدر زامبی‌وار و وحشتناک است و نه آن‌قدر عقلانی است. به علاوه توفیق داشتم پیش از تولید فیلم به سوریه و عراق سفر کنم و به صورت میدانی از کسانی که آنجا بودند و شاهدها کمک بگیرم.

این کارگردان درباره تصویر قهرمان در فیلمش گفت: وقتی قهرمانی به دل داعش می‌رود، دوره دیده است و نشناخته ورود نمی‌کند. بر اساس اطلاعاتی که به او داده‌اند و خودش دارد و داعش نمی‌تواند به او شک کند. او عشقش را دارد از دست می‌دهد و عملیات هایش جواب نداده و این به‌هم‌ریختگی دارد.

تقیانی پور افزود: اساسا اگر قهرمان شکست نخورد، قهرمان نمی‌شود. ما نمی‌توانیم قهرمانی را نشان دهیم که به همه چیز غالب می‌شود؛ آن وقت او مثل ماست و قابل لمس نیست. قهرمان باید قابل لمس باشد و باید شکست بخورد و گریه کند و حس کند همه درها به روی او بسته شده است.

کارگردان سریال نجلا همچنین درباره ویژگی‌های یک قهرمان واقعی گفت: اگر موانعی در برابر کاراکتر قهرمان به وجود نیاید و او ری‌اکشن‌هایی نشان ندهد که مخاطب با آن همراه شود، قهرمان نمی‌شود. قهرمان باید با گره‌هایی مواجه شود و براساس موقعیت ری‌اکشن‌هایی داشته باشد. قهرمان فکر می‌کند که همه چیز را حساب کتاب کرده ولی گاهی شکست می‌خورد و نقشه هایش جواب نمی‌دهد.

وی درباره جلوه‌های ویژه بصری در این فیلم اضافه کرد: پهباد روی آسمان را نمی‌شود فیلمبرداری کرد و هزینه دارد. پس مجبور شدیم از جلوه‌های ویژه استفاده کنیم. باقی پلان‌هایی که لانگ‌شات فیلمبرداری شده در سوریه تولید شده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا