«ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی»

کتاب «ر. عتمادی به روایت ر.اعتمادی» نوشته هومن ظریف منتشر شد.

این کتاب حاصل گفت‌وگوهای پیوسته این پژوهشگر با رجبعلی اعتمادی (ر.اعتمادی) درباره زندگی خصوصی، زندگی اجتماعی، دیدگاه‌های سیاسی و زندگی عاشقانه این نویسنده در بطن همه آثارش است.

ظریف، نویسنده و مستندساز، می‌گوید پس از ساخت هر فیلم مستند، به فراخور هر فیلمی، برای یک یا دو کتاب درباره شخصیتی که جلو دوربین برده است، دست به قلم می‌برد.

او طی ۱۰ ماه هر روز دوشنبه به صورت متوسط هفته‌ای دو ساعت با ر.اعتمادی گفت‌وگوی تصویری کرده است که از خلال این گفت‌وگوهای دیداری، مستند بلند «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» را در سال ۱۳۹۸ آماده اکران کرد.

ظریف می‌گوید: ر.اعتمادی نویسنده کتاب‌های پرفروش عاشقانه‌ای است که پس از انقلاب اسلامی، مدتی برای ادامه فعالیت با نام «مهدی اعتمادی» به دنیای نشر برگشت اما هیچ‌گاه حاضر نشد از ایران دل بکند و مهاجرت کند. او در این زمینه گفته است: «ماهی خلیج فارس نمی‌تواند در آب اقیانوس اطلس زندگی کند!»

گفت‌وگوهای این مستندساز و پژوهشگر تاریخی ادبی با ر.اعتمادی، به گفته خودش، علاوه بر واکاوی جهان‌بینی ر.اعتمادی، نظریه‌های ادبی و رویکرد اجتماعی انتقادی و دیدگاه رمانتیک او، روابط انسان‌ها به موازات شش دهه نویسندگی و روزنامه‌نگاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. نقد جامعه‌شناختی و ادبی و زیباشناختی تک تک کتاب‌های ر.اعتمادی در این کتاب مورد توجه نویسنده است.

او می‌افزاید: کتاب‌شناسی و نقد یادداشت‌های او دو ویژگی مهم دارند؛ نخست این‌که وجه دیدگاه آرمانگرا و ملی و فلسفی ر.اعتمادی به عرفان مورد تایید شیخ خرقانی و بایزید بسطامی و نظامی گنجه‌ای، در رمان‌های پس از انقلاب او پررنگ‌تر می‌شود و یادداشت‌های اجتماعی و هنری او به ویژه در دفاع از موسیقی، در بازه بهمن ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۵۹ بسیار به چشم می‌آید.

به گفته نویسنده، با توجه به این‌که ر.اعتمادی یکی از نخستین مجری‌های برنامه خبری تلویزیون در ماه‌های آغاز تاسیس تلویزیون در ایران توسط ثابت پاسال است و از سوی دیگر با سردبیری مجله جوانان امروز، سهم بزرگی در معرفی موسیقی جز، راک و پاپ ایرانی در دهه ۴۰ خورشیدی دارد، فصل‌های کتاب روایت‌های جذاب و درهم تنیده و گفته‌نشده و تازه‌ای را ارائه خواهد کرد.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا