هفته شلوغ تجسمی‌ها| از اعلام چهره سال هنر انقلاب تا حاشیه‌های غرفه اسرائیل در بینال ونیز

هنرهای تجسمی در هفته گذشته اتفاقات مهمی را پشت سر گذاشت؛ از چهره هنر انقلابی که به هنرمند طراح گرافیک رسید تا هنرمندانی که با آثار خود به سراغ اسرائیل رفتند.
هنرهای تجسمی، عرصه هنری مغفول مانده اما مهم است. هنرمندان تجسمی در زمان‌های مختلف با خلق آثار خود خوش درخشیدند و تحت تاثیر بی‌مهری‌ها قرار نگرفتند. هفته گذشته هفته‌ای شلوغ برای هنرمندان و عرصه هنرهای تجسمی به حساب می‌آید که در این گزارش به بخشی از آن‌ها توجه کردیم.

هنرمندان اسرائیلی خواستار آنش بس شدند

روز گذشته شصتمین دوسالانه ونیز آغاز به کار کرد. بینال ونیز که المپیک هنرهای تجسمی به حساب می‌آید امسال را متفاوت‌تر از سال‌های دیگر شروع کرده است.قبل از آغاز این رویداد، بیش از 23 هزار هنرمند و دست اندرکار امور هنری و فرهنگی نامه‌ای مبتی بر ممنوع شدن حضور رژیم امضا کردند و خواستار ممنوعیت شرکت اسرائیل در این نمایشگاه شدند. حتی این هنرمندان در نامه سرگشاده خود به تعطیل شدن غرفه روسیه در دوسالانه ونیز پس از شروع جنگ روسیه با اوکراین در سال 2022 هم اشاره کردند اما دولت ایتالیا که همواره از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و هر سال جایگاه ویژه ای در پاویون اصلی این دوسالانه برای این رژیم غاصب در نظر می گیرد، بی توجه به واکنش های جهانی، امسال نیز از غرفه اسرائیل حمایت کرد.اما هنرمندان و برگزار کنندگان غرفه اسرائیل در ونیز همزمان با پیش نمایش شصتمین دوسالانه ونیز بیانیه‌ای بر ورودی غرفه اسرائیل در پاویون اصلی دوسالانه ونیز در جیاردینی نصب کردند با اشاره به این موضوع که تا زمان برقراری آتش بس در جنگ غزه و آزادی گروگان های اسرائیلی،این غرفه را افتتاح نخواهند کرد.ایران با شعار«بنی آدم اعضای یک پیکرند» در شصتمین دوسالانه ونیز با نمایش آثاری از 5 هنرمند در حمایت از کودکان غزه حضور دارد. بینال ونیز از اول اردیبهشت تا اوایل آذرماه برگزار می‌شود.

نظامیان با موشک و هنرمندان با آثار خود به سراغ اسرائیل رفتند

شامگاه 25 فروردین عملیات گسترده پهبادی ایران به اسرائیل در واکنش به حمله به کنسولگری ایران جهان را به صدا درآورد. واکنش سریع به عملیات وعده صادق توسط هنرمندان طراح، کاریکاتوریست و گرافیست‌ها بازهم این هنرمندان را مورد توجه قرار داد و متعهد بودن آن‌ها را به نمایش گذاشت.برخی واکنش‌ها و نقش طرح‌ها به یک ساعت نکشید از جمله نقاشی «فاتح خیبر» حسن روح‌الامینی هنرمند نقاش که در چند دقیقه ابتدایی این عملیات منتشر شد. سید مسعود شجاعی (کاریکاتوریست)، صابر شیخ رضایی، مسعود نجابتی، علی حیاتی و علیرضا ذاکری از جمله هنرمندانی بودند که به این عملیات واکنش نشان دادند.همزمان با عملیات تنیهی ایران علیه اسرائیل از دیوارنگاره میدان فلسطین و میدان ولیعصر تهران با شعار «سیلی بعدی محکت تر است» رونمایی شد.

مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب

از 20 فروردین به مدت یک هفته هر ساله هفته هنر انقلاب نام دارد. هفته‌ای که در آن چهره سال هنر انقلاب هم معرفی می‌شود. امسال عنوان چهره سال هنر انقلاب به هنرمند طراح گرافیک یعنی مسعود نجابتی رسید. مسعود نجابتی در سالی که گذشت آثار موثری از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتج قریب» را به نمایش گذشت. همچنین در مراسم معرفی چهره انقلابی از آریستید استبان ارناندس گررو (آرس) کارتونیست مطرح کوبایی به عنوان چهره بین‌المللی هنر مقاومت معرفی و تقدیر شد.
روزهای شلوغ موزه هنرهای معاصر تهران
از چیدمان «ده هزار جهان» تا اعلام بازدیدکنندگان موزه هنرهای معاصر تهران25 فروردین در محوطه موزه هنرهای معاصر تهران تندیس‌های کوچک 10 هزار نوزاد به نشانه شکستن سکوت افرادی که در این فاجعه و کودک‌کشی که در شش ماهه گذشته رخ داد توسط دو هنرمند آقایان حسین و ابوذر ونکی چیدمان شد و با پوشاندن محوطه با نوارهای زرد خطر این فاجعه را سرکوب کردند.همچنین مسئولین موزه هنرهای معاصر تهران آماری از نمایشگاه «بر فراز دشت» به کیوریتوری مسیحا ربیعی که از 19 اسنفد در این موزه برگزار شده ارائه کردند مبنی بر اینکه از این نمایشگاه یش از ۲۲ هزار نفر تا ۲۵ فروردین جاری از نمایشگاه «بر فراز دشت» دیدن کرده‌اند. این نمایشگاه متشکل از 70 اثر از نقاشان برجسته ایرانی و خارجی است که تا 16 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا