نخل طلای جشنواره کن به «آنورا» رسید

جشنواره کن روز شنبه به کار خود پایان داد و نخل طلای هفتادوهفتمین دوره این فستیوال به فیلم «آنورا» به کارگردانی شان بیکر اهدا شد.
هیات داوران جشنواره کن به ریاست گرتا گرویگ روز شنبه برگزیدگان خود را معرفی کرد و فیلم «آنورا» موفق به دریافت نخل طلا شد.جایزه بهترین کارگردانی به میگوئل گومس برای فیلم «سفر بزرگ» رسید و کوآرلی فارژه برای فیلم «ماده» جایزه فیلمنامه را ربود.جایزه هیات داوران جشنواره کن به فیلم «امیلیا پرز» به کارگردانی ژاک اودیار اهدا شد. جایزه بزرگ فستیوال نیز به فیلم «هر آنچه نور می‌پنداریم» اثر پایال کاپادیا رسید.زویی سالدانا ، سلنا گومز و کارلا سوفیا گاسکون، گروه بازیگران زن فیلم «امیلیا پرز»، موفق به دریافت جایزه بازیگر زن شدند.جسی پلمونس برای فیلم «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس) به عنوان بهترین بازیگر مرد برگزیده شدند.جایزه‌ای ویژه هم توسط ژوری به محمد رسول‌اف برای فیلم «دانه انجیر معابد» اهدا شد.نکته قابل‌ذکر در مورد فیلم رسول‌اف این است که بسیاری از منتقدان بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که با فیلمی معمولی طرف هستند. آنچه مسلم است این است که نمی‌توان نوع ساخت فیلم، شرایط فیلمساز در داخل کشورش، نوع خروج او از ایران را در رای هیات داوران این دوره نادیده گرفت.این فیلمساز در حاشیه این فستیوال از کشورهای جهان خواسته بود که فشارهای بین‌المللی علیه ایران را افزایش دهند.
جایزه دوربین طلایی (اولین فیلم بلند جشنواره) به «آرماند» اثر هالفدان اولمن توندل، نوه اینگمار برگمان و لیو اولمن، رسید.هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ می (۲۵ اردیبهشت ‌ماه تا ۵ خرداد ماه) برگزار شد و علاوه بر گرویگ که ریاست هیئت داوران این دوره را عهده‌دار بود، لیلی گلدستون، نادین لباکی، هیروکازو کورئیدا، اوا گرین، عمر سی، ابرو جیلان، خوان آنتونیو بایونا و پیر فرانچسکو فاوینو نیز از اعضای هیئت داوران این دوره از فستیوال بودند.در بخش مسابقه فیلمسازان بزرگی نظیر فرانسیس فورد کاپولا، دیوید کراننبرگ، پال شریدر، لانتیموس، آندریا آرنولد، اودیار، گومس، پائولو سورنتینو، جیا ژانگ‌که، میشل آزاناویسوس، بیکر و سربرنیکوف با آخرین آثارشان حضور داشتند.
شب گذشته نیز در بخش نوعی نگاه این جشنواره که زویه دولان، فیلمساز و بازیگر کانادایی، ریاست هیئت داوران آن را به عهده داشت، فیلم «داستان سلیمان» به کارگردانی بوریس لاژکین جایزه هیئت داوران را دریافت کرد. جایزه بهترین گارگردانی بطور مشترک به روبرتو مینروینی برای فیلم «نفرین‌شدگان» و رونگاتو نیونی برای فیلم «درباره‌ی تبدیل‌شدن به مرغ دریایی» رسید و «سگ سیاه» به کارگردانی هو گوان جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. آناسویا‌ سنگوپتا‌ برای فیلم «بی‌شرم» و ابو سنگره برای فیلم «داستان سلیمان» جوایز بهترین بازیگر زن و مرد را کسب کردند. «سایمون کوهستان» به کارگردانی فدریکو لوئیس برنده جایزه بزرگ هفته منتقدان شد و «زبان جهانی» به کارگردانی متیو رانکین نیز جایزه مخاطبان را دریافت کرد.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا