اولینهایی که «نوسان» پخش کرد؛ پوشش مجری خارج از چارچوب نبود
مجری و تهیه کننده «نوسان» از اتفاقات، پوشش مجری، موسیقیها و اقداماتی که برای اولین بار با این برنامه رقم خورد، گفتند.
عطیه موذن: بیش از یک سال است که برنامه «نوسان» از آنتن شبکه دو پخش میشود و کلیپها، مستندها و ویدئوهای کوتاهی در این مدت از غزه و لبنان پخش میکند که گاهی برخی از آنها در تلوبیون به رقمهای پربازدیدی رسیدهاند.
این برنامه چندان مهمان محور نیست اما گفتگوهایی با ایرانیان خارج از ایران داشته که به چشم آمده است. برنامه کوتاهی که مجری آن گاه هودی می پوشد و قرار نیست مثل بقیه مجریهای سیاسی مناسبات برنامههای سیاسی را داشته باشد.
قاسم عوض بیگی تهیه کننده و محمد طادی مجری برنامه بعد از یک سال پخش «نوسان» با حضور در خبرگزاری مهر از چالشهای ساخت این برنامه گفتند.
شرح گفتگو را در زیر میخوانید:
* ابتدا درباره ایده شکلگیری برنامه «نوسان» توضیح دهید. برنامهای که در یک بازه زمانی کوتاه (حدود ۲۰ دقیقه) به بررسی تحولات، اتفاقات و ماجراهای مختلف که اکثراً مرتبط با غزه و لبنان است، میپردازد و در عین حال سعی دارد متفاوت باشد.
قاسم عوضبیگی: برنامه «نوسان» ابتدا بهعنوان مجموعهای از مستندهای کوتاه با موضوعات بینالمللی طراحی شده بود اما با توجه به تحولات گستردهای که در منطقه رخ داد و صحبتهایی که در شبکه مطرح شد، تصمیم بر این شد که بهجای مستندهای کوتاه، یک برنامه زنده با زمان کوتاه ولی محتوایی پربار و تأثیرگذار تولید شود.
از همان ابتدا، تیم تحریریه و ایدهپردازی بر این باور بود که اگر برنامهای شبیه به سایر برنامهها تولید شود، ممکن است برای مخاطب کسلکننده باشد. از طرفی، وقتی محور اصلی برنامه موضوع مقاومت، با تمرکز اولیه بر فلسطین و غزه بود، باید محتوایی تولید میشد که جذابیت بیشتری داشته باشد. البته هدف ما این بود که علاوه بر فلسطین و غزه، به سایر موضوعات منطقه و جبهه مقاومت نیز بپردازیم. با این حال، به دلیل اهمیت و پررنگ بودن تحولات غزه، محتوای اصلی برنامه به این موضوع اختصاص یافت.
برنامه بعد از خبر بیستوسی» پخش میشود و از ابتدا قرار نبود ما در برنامه خبر بگوییم، زیرا اخبار اصلی را بخش خبری بیستوسی پوشش میدهد. ما به این نتیجه رسیدیم که بازتاب اخبار و تحلیل موضوعات مرتبط با آن جذابتر خواهد بود؛ از طرفی، فضای مجازی بهعنوان منبعی بسیار بزرگ و تأثیرگذار در برنامه مورد توجه قرار گرفت. در تحریریه به این جمعبندی رسیدیم که استفاده از محتوای تولیدشده در فضای مجازی، بهویژه محتواهای بینالمللی، جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد. درصد زیادی از آیتمهایی که در برنامه پخش میشوند، محتواهایی هستند که توسط کاربران غیرایرانی در فضای مجازی تولید و وایرال شدهاند. این آیتمها، همراه با تحلیل و بازتاب مناسب، توانستهاند برنامه را پویاتر و متفاوتتر کنند.
* یکی از نکاتی که به نظر میرسد در برنامه «نوسان» برجسته است، متمرکز نبودن صرف بر موضوعات سیاسی یا نظامی است. نگاه اجتماعی و پرداختن به زندگی روزمره در این برنامه چقدر اهمیت دارد؟
عوضبیگی: از ابتدا نمیخواستیم «نوسان» صرفاً یک برنامه سیاسی یا نظامی باشد. نگاه ما به زندگی و اتفاقات اجتماعی بوده و همچنان همین نگاه را دنبال میکنیم. حتی پس از گذشت سه فصل و اکنون که در فصل چهارم هستیم، همچنان تمرکز ما بر زندگی و اتفاقاتی است که در جبهه مقاومت رخ میدهد؛ چه در فلسطین و غزه، چه در لبنان و چه در سایر نقاط. البته نگاه سیاسی و نظامی هم وجود دارد، اما برنامه صرفاً به این حوزهها محدود نمیشود. یکی دیگر از نکات مهم برای ما تنوع است. از همان ابتدا تلاش کردیم که در انتخاب آیتمها و خط سیر هر شب، این تنوع حفظ شود. برای مثال، آیتمهای موسیقی، هنری، گزارشی، تولیدیهای خودمان و حتی بازتاب اتفاقاتی که در داخل و خارج از ایران رخ میدهند، همگی در برنامه حضور دارند. علاوه بر این، بسته به شرایط و اتفاقات، پویشهایی طراحی میشود که مخاطب را با برنامه و تحولات همراه کند. این مجموعه اقدامات باعث شده که «نوسان» تا حدودی متفاوت از سایر برنامهها به نظر برسد.
در برنامههای گفتگو محور معمولاً چارچوب مشخصی وجود دارد؛ مجری در یک دکور ثابت مینشیند و در چند نمای (شات) مشخص، گفتگو با کارشناس یا مهمان برنامه را پیش میبرد*آقای طادی، شما معمولاً با برنامههای مرتبط با فضای مجازی و آیتمهای فناوری دیده شدهاید، اجرای برنامه «نوسان» برایتان چالش یا ریسک محسوب نمیشد؟
محمد طادی: اجرای «نوسان» چالشهای زیادی داشت، نه فقط برای من، بلکه برای کل تیم. این برنامه متفاوت است؛ نه مهمان دارد، نه دکور. تنها یک ویدئووال در پسزمینه نمایش داده میشود. همین ویژگیها، برنامه را از بسیاری جهات چالشیتر کرده است. برای مثال، «نوسان» برخلاف بسیاری از برنامهها نیازمند دقت و نوآوری بیشتری است. ساختار و مدل اجرای برنامه نیز به گونهای است که ما باید با ابزارهای ساده، محتوایی پربار و متفاوت ارائه دهیم. این نیاز به هماهنگی بالا و خلاقیت در اجرا دارد، اما همین چالشهاست که «نوسان» را از سایر برنامهها متمایز کرده است. در برنامههای گفتگو محور معمولاً چارچوب مشخصی وجود دارد؛ مجری در یک دکور ثابت مینشیند و در چند نمای (شات) مشخص، گفتگو با کارشناس یا مهمان برنامه را پیش میبرد. این گفتگوها اغلب شامل دو یا سه سوال هستند که یا کاملاً حرفهایاند یا چالشی. اما در «نوسان»، تمرکز اصلی روی ارائه مجری و ارتباط مستقیم او با مخاطب است. مجری قبل و بعد از نمایش هر ویدئو توضیحاتی ارائه میدهد و همین باعث میشود کوچکترین کامنت، حرف یا بحثی که مجری مطرح میکند، هم در فضای برنامه و هم در فضای مجازی بازتاب پیدا کند. این بازتابها گاهی به چالشهایی برای برنامه تبدیل میشوند. از این نظر، اجرای «نوسان» چالشبرانگیز است، زیرا برخلاف برنامههای معمول که بیشتر ساختار ثابتی دارند، در «نوسان» نقش مجری متفاوتتر است.
* پیش از اجرای «نوسان»، تجربه اجرای برنامههای دیگری نیز داشتهاید که در حوزه سیاسی نبودهاند. آیا این تجربهها به شما در این چالش کمک کرده است؟
طادی: بله، پیش از «نوسان» من اجرای برنامههایی مانند «سلام صبح بخیر»، «رایانما» و «هشتگ شبکه یک» را بر عهده داشتم. تمامی این برنامهها زنده بودند و موضوعات فناوری و تکنولوژی داشتند. اما «نوسان» اولین برنامهای است که در حوزه سیاسی اجرا میکنم. البته با فضای سیاسی بیگانه نبودم. تحصیلات من در حوزه روابط بینالملل است و به این حوزه علاقه دارم. مدرک دکترای روابط بینالملل دارم و در کنار آن، لیسانس مهندسی کامپیوتر نیز داشتهام. بنابراین، هم به حوزه فناوری علاقه دارم و هم علوم سیاسی و روابط بینالملل. اجرای «نوسان» با وجود اینکه در حوزه روابط بینالملل و مسائل سیاسی است، به علاقه و تخصص من مرتبط است. تجربه اجرای برنامههای سیاسی به این شکل نداشتم و اجرای «نوسان» بهعنوان یک برنامه سیاسی زنده با چالشهای خاصی همراه بود.
* در تلوبیون آمار این برنامه در حال حاضر حدود ۶ میلیون را نشان میدهد خود شما چه آماری از برنامه دارید چون همین میزان هم عدد قابل توجهی است.
طادی: تماسهایی که با سامانه ۱۶۲ برقرار میشود، معمولاً محدود هستند. نمیتوان گفت که تمام مردم با این سامانه تماس میگیرند یا اینکه این تماسها نماینده تمامی مخاطبان هستند. جامعه آماری تماسها خیلی بزرگ نیست، اما معمولاً شامل مخاطبان پروپاقرص رسانه ملی میشود. امروزه ابزارهای مدرنتری مانند تلوبیون وجود دارند که آمار دقیقتری ارائه میدهند. این ابزار میتواند تعداد کلیکها، مدتزمان مشاهده هر کلیپ و حتی بخشهایی از یک ویدئو را که کاربران بیشتر تماشا کردهاند، گزارش دهد. برای مثال، اگر کسی فقط کلیک کرده اما تا انتها تماشا نکرده، این را هم ثبت میکند.
تلوبیون گزارشهای دقیقی ارائه میدهد که به گفته مدیران این پلتفرم، آمار آن قابل استناد است. طبق آمار، برنامه «نوسان» تاکنون بیش از ۷ میلیون مخاطب داشته و در آستانه ۸ میلیون مخاطب قرار دارد.
* البته خود تلوبیون عدد ۶ میلیون را فعلاً نشان میدهد.
طادی: البته باید توجه داشت که آمارهای سایت تلوبیون ممکن است با اعدادی که روی سایت تلوبیون است کمی متفاوت باشد. دلیل این تفاوت مشکلات سرورهای آنها است. آنها به صورت دورهای فایلهای اکسل ارسال میکنند که شامل جزئیات مربوط به تعداد بازدید کلی هر ویدئو و همچنین مجموع بازدیدهای برنامه میشود که دقیق و قابل استناد است.
با این حال، نکته مهم این است که «نوسان» در مقایسه با سایر برنامهها، جایگاه خوبی دارد. طبق آمار تلوبیون، برنامه ما در رقابت با برنامههای خبری، سریالها و حتی مسابقات فوتبال، جزو ۱۰ برنامه برتر تلویزیون است. این برای یک برنامه سیاسی که در جبهه مقاومت تولید میشود، یک موفقیت بزرگ است. اگر بخواهیم رقابت را در نظر بگیریم، «نوسان» در رقابت مستقیم با برنامههای سرگرمی، سریالها و حتی اخبار قرار دارد. برای مثال، اخبار معمولاً به دلیل پخش مکرر و اهمیت محتوایی همیشه در صدر هستند. سریالها و برنامههای سرگرمی نیز جایگاههای بالایی دارند.
* مجری چقدر در این برنامه سهم دارد؟
عوضبیگی: فضای برنامه فضای سخت و سنگین است و این باعث میشود که اجرای آن کار آسانی نباشد. اجرای برنامه «نوسان» به چند دلیل دشوار است. اول اینکه، کلیپها و آیتمهای برنامه باید بهدقت انتخاب شوند تا با هم مرتبط بوده و یک خط روایی مشخص را دنبال کنند. این کار نیازمند دقت زیادی است و نمیتوان آیتمها را بدون ارتباط کنار هم قرار داد. دوم، تنوع آیتمهاست که یکی دیگر از سختیها و چالشهای اصلی ماست. برای مثال، ما همیشه تلاش میکنیم در هر برنامه یک آیتم موسیقی داشته باشیم که هم مناسب پخش در صداوسیما باشد، هم با موضوع و روایت برنامه هماهنگی داشته باشد. یافتن چنین آیتمهایی بسیار زمانبر و پیچیده است. سوم، بهروز بودن محتوا است که اهمیت زیادی دارد. برای مثال، ما برنامههایی داریم که از شنبه تا سهشنبه تولید میشوند، اما اگر اتفاق مهمی در چهارشنبه یا پنجشنبه رخ دهد، دیگر نمیتوانیم آن را در برنامه بگنجانیم، مگر اینکه آن اتفاق بازخورد بسیار گستردهای داشته باشد و همچنان تا زمان پخش برنامه مورد توجه باشد.
این فرایند به مجری برنامه، آقای طادی نیز وابسته است. او ویژگی اجرایی خاص خود را دارد که هیچ شباهتی به دیگران ندارد و این اصالت اجرا یکی از دلایل تمایز برنامه است.
* یعنی به آقای طادی گفته نشده است که به طور مثال برای این برنامه فلان سبک را داشته باشد؟
عوضبیگی: بله، دقیقاً. از مجری خواسته شده که شبیه کسی نباشند و سبک شخصی خود را حفظ کند. این خواست ما از ابتدا بوده و به بهترین شکل این انتظار را برآورده کرده است. خود بودن آقای طادی حالا بهنوعی شناسنامه برنامه «نوسان» شده است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، همراهی کامل مجری با سختیها و چالشهای تیم و برنامه است. اجرای برنامهای زنده که هر شب پخش میشود، نیازمند همکاری و هماهنگی بسیار زیادی است. این هماهنگی شامل پاسخگویی در هر لحظه، حتی ساعت ۱۲ شب و همراهی با تیم در تمامی مراحل است. یا هنر مجری این است که آیتمها را بهگونهای ارائه میکند که مخاطب با روایت کلی برنامه همراه شود. علاوه بر این، توجه به جزییات، مانند لباس، رفتار و حتی نحوه راه رفتن مجری، بسیار مورد توجه مخاطبان است.
* یعنی مخاطب دائم نسبت به سبک اجرا، پوشش و دیگر اتفاقات برنامه نظر میدهد؟
عوضبیگی: خیر مخاطب دائم رصد میکند. مخاطبان بهطور مرتب درباره لباس، نگاه و رفتار مجری نظر میدهند. حتی زمانی که ایشان برای مدتی در برنامه حضور نداشته باشند، پرسیده میشود که چرا آقای طادی در این قسمت حضور نداشتهاند. این بازخوردها به ما نشان میدهد که مخاطبان با برنامه و مجری آن ارتباط برقرار کردهاند. این ارتباط یکی از مهمترین اهداف ما در تولید «نوسان» بوده است. مخاطبان به اجرای منحصربهفرد آقای طادی علاقهمند هستند و همین تعاملات نشاندهنده موفقیت برنامه است.
* آمار پیامکهای برنامه «نوسان» چگونه است؟ چون با توجه به بازخوردی که میگویید باید پیامک بالایی داشته باشید.
عوضبیگی: آمار دقیق پیامکها را واقعاً نمیدانم، چون پنل پیامک ما جدا از برنامههای دیگر نیست و بهصورت مشترک استفاده میشود. اما چیزی که میدانم این است که برنامه ما جزو برنامههایی است که پیامکهای زیادی دریافت میکند. این موضوع از بازخوردهایی که از مخاطبان در پیامکها، سامانه ۱۶۲ و حتی فضای مجازی میگیریم، کاملاً مشخص است. مخاطبان ما اغلب پیگیر هستند و به جزییات برنامه توجه دارند. علاوه بر پیامکها، بازخوردهای میدانی نیز اهمیت زیادی دارد. وقتی صحبت از برنامه میشود، میبینیم که بسیاری از مردم برنامه «نوسان» را دیده یا شنیدهاند، چه از طریق تلوبیون و چه تلویزیون.
*یعنی برنامه شما در حوزه غزه و لبنان بیشتر از برنامههای دیگر حتی دیده میشود.
عوض بیگی: برنامههایی که خودم کار کردهام بله. شاید برنامههایی در شبکههای دیگر هم همین میزان مخاطب داشته باشد. اما درباره «نوسان» به دلیل تنوعی که دارد، نهتنها مخاطبان علاقهمند به مسائل سیاسی و مقاومت را جذب کرده، بلکه کسانی که به مسائل روز یا موضوعات هنری علاقهمند هستند هم با آن همراه شدهاند.
در «نوسان» موسیقیهایی پخش کردهایم که شاید برای اولین بار در تلویزیون ایران پخش شدهاند. مثلاً موسیقیهای رپ ایرانی و خارجی درباره فلسطین و غزه. این تنوع باعث شده که مخاطبان متفاوتی با برنامه همراه شوند*درباره تنوع پخش موسیقی هم صحبت کردید. آیا در برنامه موسیقیهای خاص مانند سبک رپ و … هم پخش شده است؟
عوضبیگی: ما در «نوسان» موسیقیهایی پخش کردهایم که شاید برای اولین بار در تلویزیون ایران پخش شدهاند. مثلاً موسیقیهای رپ ایرانی و خارجی درباره فلسطین و غزه. این تنوع باعث شده که مخاطبان متفاوتی با برنامه همراه شوند. برخی از این موسیقیها را از فضای مجازی انتخاب کردهایم. معمولاً این قطعات کمتر دیده یا شنیده شدهاند و ما آنها را وارد برنامه کردهایم. البته برای پخش آنها در تلویزیون، چارچوبها و خط قرمزها را رعایت میکنیم.
* برای پخش این موسیقیها در تلویزیون نیاز به مذاکره با مدیران هم داشتید؟
عوضبیگی: بله، مذاکره و هماهنگی با مدیران ضروری است. طبیعتاً باید بررسی شود که این قطعات با سیاستهای رسانه ملی تطابق داشته باشند. با این حال تلاش کردهایم که با حفظ چارچوبها و رعایت خط قرمزها یک پله جلوتر برویم و محتوای تازه و متفاوتی ارائه دهیم. بسیاری از این موسیقیها برای اولین بار در «نوسان» پخش شدهاند و پس از آن، حتی در شبکههای دیگر و فضای مجازی هم بازنشر شدهاند. این تنوع و نوآوری، یکی از ویژگیهایی است که «نوسان» را متمایز کرده است. ما همیشه سعی میکنیم محتواهایی ارائه دهیم که مخاطب را غافلگیر کند و به برنامه جذابیت بیشتری ببخشد.
*فکر میکنید حضور در شبکه دو چقدر موثر بود؟ مثلاً اگر در شبکه دیگری هم بودید کار سختتر بود یا به همین میزان رایزنی نیاز داشت؟
عوض بیگی: لطف شبکه قطعاً بوده است … این شبکه همیشه با دقت و حمایت ویژهای همراه برنامه بوده است. البته اگر در شبکه دیگری بودیم، شاید نیاز به مذاکرههای بیشتری برای پخش آیتمها داشتیم. اما لطف مدیران شبکه، گروه تولید، تیم اتاق فرمان و کارگردانی همه و همه باعث شدهاند که برنامه به بهترین شکل ممکن روی آنتن برود. این همراهی و حمایت از روی دغدغه مشترک برای مقاومت است.
اوایل پخش برنامه، به ما گفته میشد که مدل اجرا، نوع موسیقیها و حتی ساختار برنامه با استانداردهای رایج همخوانی ندارد. مثلاً موسیقیهایی که در برنامه پخش میشد، بسیار متنوع و متفاوت بودند و استقبال مخاطبان از برنامه بهقدری خوب بود که برنامه جلو رفت
طادی: اوایل پخش برنامه، به ما گفته میشد که مدل اجرا، نوع موسیقیها و حتی ساختار برنامه با استانداردهای رایج همخوانی ندارد. مثلاً موسیقیهایی که در برنامه پخش میشد، بسیار متنوع و متفاوت بودند و استقبال مخاطبان از برنامه بهقدری خوب بود که برنامه جلو رفت؛ البته نباید از نقش حمایتی مدیر محترم شبکه غافل شد و همین حمایت نقش بسیار مهمی در ادامه پخش برنامه داشت. به نظرم استقبال مخاطبان باعث شد که مدل برنامهسازی «نوسان» جا بیفتد. اگرچه برنامه ما خارج از استانداردهای سنتی برنامهسازی سازمان بود، اما مخاطبان آن را پسندیدند. برای مثال، ریتم تند برنامه که در ۲۰ دقیقه شامل ۱۵ تا ۲۰ رفتوبرگشت بین آیتمها است، چیزی است که در استانداردهای برنامهسازی سازمان وجود ندارد. همینطور مدل اجرا، لباس پوشیدن و حتی نحوه صحبت کردن مجری برنامه با استانداردهای سنتی فاصله زیادی دارد.
در ابتدا این موارد واکنشهایی را به دنبال داشت که گفته میشد «غیرحرفهای است» یا «درست نیست». اما استقبال مخاطبان نشان داد که این سبک جذابیت دارد و میتواند جا بیفتد. حالا میبینیم که این سبک از برنامهسازی که شاید در ابتدا غیرمعمول به نظر میرسید، به مرور به یک الگوی موفق تبدیل شده است.
تنوع آیتمها و ریتم تند برنامه دقیقاً همان چیزی است که باعث جذابیت شده است. «نوسان» توانسته در میان برنامههای مختلفی مثل سریالها، اخبار، و حتی مسابقات فوتبال، جایگاه خوبی پیدا کند. برای مثال، گزارشهایی که نشان میدهند برنامه ما بارها و بارها در میان پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی قرار گرفته، نشاندهنده موفقیت این مدل است. این بازخوردها باعث میشود که به ادامه مسیر خود مطمئنتر و حتی به دنبال تنوع و نوآوری بیشتری در برنامه باشیم. من برای برخی از صحبتها و کنایههایی که به رژیم صهیونیستی زدهام، بازخوردهای منفی هم دریافت کردهام.
* چه کنایههایی مثلاً؟
طادی: مثلاً وقتی عباراتی مانند «قلاده صهیونیست» یا کنایههای مشابه استفاده میکردم؛ نکته اینجاست که برخی از این عبارات برگرفته از سخنان رهبر انقلاب هستند، عباراتی که بارها از سوی ایشان مطرح شده است. به نظر من، وقتی عبارتی مبنای درستی دارد، باید به کار برد.
«نوسان» به واسطه زحمات سردبیر و تیم برنامهساز، جایگاه ویژهای پیدا کرده است. این برنامه را دیگر با برنامههای جبهه مقاومت مقایسه نمیکنند. ما اکنون در سطح سریالها و برنامههای سرگرمی سنجیده میشویم، نه صرفاً با برنامههای سیاسی، بهویژه وقتی توجه کنیم که ما نه مهمانهای مشهور (سلبریتی) داریم، نه از چهرههای جنجالی استفاده میکنیم. این عدم حضور مهمانهای مشهور یا جنجالی، نقطه قوت برنامه است.
* برخی از ویدئوها و آیتمهای برنامه، بازتاب گستردهای در فضای مجازی داشتهاند. این بازتاب به دلیل دلخراش بودن یا حسی بودن این ویدئوها بوده است؟
عوضبیگی: ویدئوهایی که در «نوسان» پخش میشوند، کاملاً حسابشده و با وسواس انتخاب میشوند. ما هرگز ویدئوهای دلخراش یا صحنههایی که مناسب پخش در تلویزیون نیستند، پخش نکردهایم. البته در فضای مجازی ممکن است چنین ویدئوهایی وجود داشته باشد، اما ما سعی کردهایم از آنها فاصله بگیریم.
* درباره بازخوردهای مخاطبان، به نظر میرسد برخی درباره پوشش مجری و سبک اجرای برنامه نظرهای متفاوتی دارند. مدل پوشیدن هودی که تاکنون در برنامه سیاسی نداشتهایم کلیشه شکن است.
عوضبیگی: بازخوردهای مخاطبان درباره پوشش یا سبک اجرای برنامه همیشه وجود داشته است. برای خود من هم جالب است که این بازخوردها گاهی حتی به نوع لباس مجری نیز توجه میکنند. ما در برنامه پوششهای مختلفی داشتهایم؛ از کتوشلوار رسمی گرفته تا سویشرت و هودی. البته هیچکدام از این پوششها خارج از چارچوب سازمان نبودهاند، اما شاید نسبت به سایر برنامههای سیاسی تلویزیون کمی کلیشهشکن به نظر برسند. این رویکرد کاملاً آگاهانه بوده است. «نوسان» فضایی ایجاد کرده که رسمی نیست، اما کاملاً جدی و حرفهای است.
ما از همان ابتدا سعی کردیم که از قالبهای کلیشهای فاصله بگیریم. حالا میبینیم که برخی از برنامهها در شبکههای دیگر هم تلاش کردهاند تا از آن چارچوبهای سنتی فاصله بگیرند. نمیگویم این تغییرات بهطور مستقیم از «نوسان» الهام گرفته شدهاند، اما به نظر میرسد فضای کلی برنامهسازی تلویزیون در حال تغییر است.
* برنامه «نوسان» با وجود موفقیت در تلوبیون و تلویزیون، به نظر میرسد که در فضای مجازی مانند اینستاگرام حدود ۲۰ هزار مخاطب دارد و از آنجایی که ویدئوهای شما در برخی موارد بازخورد بالایی داشته است چرا در این فضا کمتر دیده شده است؟
طادی: ما در اینستاگرام با محدودیتهای جدی مواجه هستیم. برای مثال، صفحه «نوسان» در مدت کوتاهی، مثلاً حدود یک ماه، ۲۰ هزار فالوور جذب کرد، اما به دلیل محدودیتهایی که روی صفحه اعمال شد، این رشد متوقف شد.
این محدودیتها شامل دیده نشدن صفحه در اکسپلور، عدم ارسال نوتیفیکیشن به مخاطبان و محدودیت در نمایش پستها میشود. حتی وقتی کامنتها را بررسی میکنیم، متوجه کاهش شدید بازخوردها میشویم. برای مثال، ماه اول صفحه حدود هفت هزار کامنت دریافت کرد، اما حالا گاهی تعداد کامنتها به پنج یا هفت عدد میرسد. این نشان میدهد که مخاطبان به دلیل این محدودیتها (قوانین سیاسی اینستاگرام) کمتر به محتوای ما دسترسی پیدا میکنند.
مشکل محدودیت مربوط به اینستاگرام است. در پلتفرمهایی مانند تلوبیون یا پیامرسانهای داخلی، ما چنین محدودیتهایی نداریم. برای همین، تمرکز بیشتری روی پلتفرمهایی داریم که بتوانیم در آنها آزادانه فعالیت کنیم. از ابتدا، تیم سردبیری تصمیم داشت که از پیامک بهعنوان ابزار سنتی فاصله بگیرد و مخاطبان را به پلتفرمهای جدیدتر هدایت کند. پیامک دیگر ابزار مؤثری نیست. دنیا تغییر کرده و ما باید همراه این تغییر حرکت کنیم. به همین دلیل، سعی کردیم از مخاطبان بخواهیم تا در تلوبیون یا پیامرسانهایی مثل ایتا و بله ما را دنبال کنند. در ابتدا از فعالیت در اینستاگرام رضایتبخش بود زیرا این پلتفرم مخاطبان زیادی دارد. اما به مرور، با محدودیتهای اعمالشده، فعالیت در آن دشوار شد.
منبع: مهر