یلداییهای تلویزیون مخاطب را راضی کرد؟
پخش برنامه های یلدایی تلویزیون امسال هم کمتر توانست مخاطب را راضی کند با این حال در هر شبکه نقاط قوت و ضعفی وجود داشت که به آنها اشاره شده است.
چند سالی است که ویژه برنامههای تلویزیونی به شکل ویژهای تحت رصد مردم و رسانهها قرار دارد تا خروجی آن را با دورههای مختلف مقایسه کنند. به ویژه که از ابتدای حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما بر دوره تحولی تاکید شده است و همین کلیدواژه باعث شده است تا مخاطب انتظار بیشتری از این رسانه داشته باشد.
از جمله مصادیق این رویکردها هم برمیگردد به مناسبتهای ملی و مذهبی و اینکه تلویزیون در این ایام چه تدارکی برای مخاطب میبیند؟ چقدر تلویزیون از کلیشههای خود فاصله میگیرد یا به دور از محافظه کاری عقاید و سلیقههای متنوع را به آنتن میآورد. حضور سلیقههای متنوع البته همچنان به عنوان یک کلیشه ثابت تلویزیونی در زمان انتخابات و رویدادهای سیاسی پیگیری میشود. اما برای مرور اینکه تلویزیون در برگزاری آیینهایی مثل جشن شب یلدا چگونه عمل کرده است مروری داریم روی شبکههای سیما و اتفاقاتی که رقم زدهاند.
شبکه یک سیما؛ ریتم کند و بدون طراحی ویژه
شبکه یک سیما با «ایران دوست داشتنی» ویژه برنامه یلدایی خود را به آنتن رساند که اسماعیل آذر اجرای آن را برعهده داشت. این برنامه یک شب دیرتر از بقیه برنامهها و شبکههای دیگر روی آنتن رفت. این برنامه که معمولاً در مناسبتها با حضور چند مجری روی انتن میرفت این بار اما همه بار ویژه برنامه را به اسماعیل آذر سپرد که طبیعتاً برنامه را به میزان بالایی سنگین کرد و باعث شد هم گاهی ریتم کند و هم گفتگوها طولانی و کسل کننده شود.
این ویژه برنامه نتوانست مخاطب را چندان روی شبکه نگه دارد و تم و طراحیها به صورت تکراری پیش رفت. برنامه البته در طراحی بصری صرفاً تلاش کرد از تغییر گرافیکهای ویدئو وال برنامه بهره بگیرد.
حضور اسماعیل آذر هم باعث شد بخشهایی از برنامه به صورت شب شعر برگزار شود و به برنامهای برای شبکه چهار سیما بیشتر شبیه باشد.
در قسمتهایی از برنامه نیز از حضور هنرمندان صنایع دستی مناطق مختلف کشور بهره گرفته شد تا از آئینها و فرهنگ این مناطق بگویند که پیش از این هم چنین رویکردی در این برنامه وجود داشته است و اتفاق جدیدی محسوب نمیشد.
شبکه یک سیما شبکه ای ملی است و اینکه اولین شبکه تلویزیونی با ذوق کمتری برای چنین ایامی تدارک ببیند، حسرت برانگیز است.
شبکه دو سیما؛ در تلاش برای متنوع بودن
شبکه دو با همان مجریان برنامههای روتین ویژههای یلدایی خود را پیش برد. این شبکه مثل همیشه دکور ویژه ای طراحی کرد و سعی کرد فضای بصری جلوه بیشتری کند. المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی مجریان «صبحانه ایرانی» بخشهایی از این ویژه برنامه را اجرا کردند و جمعه صبح نیز با فضایی یلدایی روی آنتن رفتند.
در عین حال محیا اسناوندی، محسن آزادی و قدسیه صالحی مجریان برنامه «عصر خانواده» نیز بخشی دیگر از برنامههای یلدایی را اجرا کردند. شروع ویژه برنامههای یلدایی از چهارشنبه شب ۲۸ آذر بود که با همین تیم هم شروع شد.
بخشی از برنامه هم با اجرای حامد عسگری که یکی دیگر از برنامههای شبکه دو را اجرا میکند پیش رفت که این بخش نتوانست در مقایسه با برنامههای روتین «نقل و نقل» ویژهتر باشد و حتی در بخش شعرخوانیها و حضور مهمانان اشک هم گرفت و برنامه از نشاط درآمد. برنامه «نقل و نقل» در حالت روتین گفتگوهای کشدار با ریتمی کند دارد و در مناسبتهای این چنینی حداقل لازم است این برنامه ادبی که البته در گروه معارف شبکه تولید میشود محتوای متناسبتری با این ایام طراحی کند تا محتوای جسورانه و جذابتری در حوزه ادبیات و شعر داشته باشد.
المیرا شریفی مقدم و وحید رونقی به مجریان ثابت چنین ایامی بدل شده اند که سعی شده بود با حضور مهمانان مختلف هنری و ورزشی فضای برنامه متنوعتر پیش برود. با این حال این برنامه هم نتوانست شگفتانه عجیبی رو کند. البته از جمله امتیازات این برنامه نمایش ساز در یکی از اجراهای گروههای موسیقی آذربایجانی بود که ساز به شیوه کلیشه تلویزیون با گلدان و انواع آکسسوار پوشیده نشد.
گفتگو با علی مولایی خواننده قطعه معروف «یلدا» نیز مورد توجه قرار گرفت.
شبکه سه سیما؛ قربان صدقه برای مادرها
شبکه سه هم برنامههای خود را از چهارشنبه ۲۸ آذر شروع کرد و البته قبل از برنامه اصلی یک حاشیه این برنامه را در صدر خبرها قرار داد. پخش ویدئویی از خوانندگی مهران مدیری و علی زندوکیلی به عنوان تیتراژ این برنامه در شبکههای اجتماعی که به صورت رسمی خبررسانی شد به اولین حاشیه یلدایی تلویزیون تبدیل شد. در این ویدئو که به عنوان بخشی از پشت صحنه تیتراژ برنامه یلدایی شبکه سه خبری شد مدیری و زندوکیلی حضور داشتند و قطعهای سنتی را همخوانی میکردند که البته این تیتراژ درنهایت پخش نشد.
اجرای برنامه یلدایی شبکه سه را ایمان قیاسی بر عهده داشت. ایمان قیاسی نسبت به سالهای گذشته و برنامههای پیشین توانست با تسلط بیشتری اجرا را بر عهده بگیرد با این حال او هنوز سبک و امضای خود را ندارد و همچنان اجرای احسان علیخانی را تداعی میکند و از این حیث شاید حامد سلطانی میتوانست انتخاب بهتری باشد.
این بار به جای یوسف تیموری که در برخی اعیاد و ویژه برنامههای شبکه سه حضور داشت از بهمن هاشمی بهره گرفته شد که او هم نتوانست طنازی و حضور ویژه یا متفاوتی برای مخاطب داشته باشد اما به سهم خود سعی کرد از جدیت در اجرای قیاسی بکاهد.
برنامه «یلدای مادرانه» سعی کرد یک خط ثابت را پیگیری کند و آن هم توجه به مادران بود که از هر یک از مهمانان میخواست با زبان و لحن خود قربان صدقه مادرشان بروند تا شب یلدا به نوعی گرامیداشتی برای مادران هم باشد. شاید این اتفاق در وهله اول خیلی رویکرد ویژه ای به نظر نرسد اما برای بسیاری از خانوادهها که شاید در شکل اولیه ارتباطات یعنی گفتگوی صمیمانه و قربان صدقه رفتنهای معمولی مشکل دارند و نمیتوانند به هم نزدیک شوند اتفاقاً تلویزیون لازم است فرهنگسازی کند از این رو این شیوه سپاسگزاری، رویکرد خوبی در برنامه بود.
این برنامه به صورت ویژه مهمانانی را از برنامههای روتین خود شبکه دعوت کرد و به صورت گروهی سراغ مهمانان در هر بخش رفت تا ریتم برنامه و تنوع آن بالاتر برود. برنامه «عمارت»، حضور دوبلورها، حضور ورزشکاران و … بخشهای مختلف این برنامه بود. حضور پسری که به ۸ زبان دنیا مسلط است از جمله بخشهای دیگر این برنامه بود که در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. حضور این نوجوان در مقابل نوجوانی که در یکی از مناسبتهای سال گذشته به عنوان بلاگر فضای مجازی معروف به «کیک یا واقعی» در همین شبکه با اجرای قیاسی حضور یافت اتفاق بهتر و درست تری بود.
شبکه نسیم؛ انتظار بیشتر از شبکه سرگرمی
شبکه نسیم شبکه سرگرمی است و از این شبکه انتظار بیشتری میرود که بتواند مخاطبش را سرگرم کند، بخنداند، او را با خود همراه کند و برنامهها را با ریتم تندتر و جذابتری روی آنتن بفرستد. با این حال این شبکه گاهی از شبکههای دیگر هم سخت گیرانه تر عمل میکند یا محتوای سنگین و فرهیخته ای در نظر میگیرد. از نمونه سخت گیری های این شبکه هم به ویدئویی برمی گردد که این یکی دو روز در شبکههای اجتماعی بازتاب یافت و از تقطیع غیرحرفه ای چهره کودکان در این شبکه خبر میداد.
شبکه نسیم در کنار برنامههای روتین که به صورت ویژه برنامه یلدایی پخش شدند برنامههایی جدید و تازه هم داشت که یکی از آنها مشاعرهای بود که به مناسبت این ایام در برنامه «حافظیه» بین کودکان برگزار شد. در این مشاعره اما بیشتر از کودکانی که با یکدیگر مشاعره میکردند چهره داوران نمایش داده شد. کودکان یا در چند ثانیه کوتاه روی آنتن رفتند و یا در یک مورد هیچ تصویری نمایش داده نشد. این برنامه هم با اجرای اسماعیل آذر پیش رفت که البته حضور او در چنین برنامهای درست بود و پیش از این هم مجری برنامههای برند مشاعره بوده است. با این حال نمایش قابهای شرکت کنندههای برنامه که با کج سلیقگی همراه شد در شبکههای اجتماعی اعتراضهایی به همراه داشت.
این شبکه برنامه «بگوبخند» با اجرای عبدالله روا را هم روی آنتن برد که به گفتگوهایی طولانی و کسل کننده تبدیل شد و سعی کرد در «خوش نمک» با شوخیهای مجریان جوان برنامه فضای طنازانه تری را به همراه آورد. برنامه «طنزیم» با اجرای شهرام شکیبا و اسماعیل باستانی هم در فضایی متفاوت و از جزیره کیش روی آنتن رفت که با برخی هنرمندان بومی این مناطق همراه شد.
در شب یلدا یکی از برنامههای برند شبکه هم به آنتن بازگشت؛ «چهل تیکه» که با حضور محمدرضا علیمردانی و مهمانانی از جمله شمسی فضل اللهی، فریبا متخصص و … همراه بود و هنوز در قسمت اول شگفتانه ویژهای رو نکرد اما بازگشت این برند به خودی خود میتواند اتفاق خوبی باشد.
این شبکه امشب هم قرار است ویژه برنامهای به مناسبت روز مادر داشته باشد که «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی نیا است.
منبع: مهر