هدف پایش سادهسازی مباحث اقتصادی است
ایمان علیمحمدی، تهیهکننده برنامه اقتصادی «پایش» بر لزوم ارتقای سطح دانش اقتصادی مردم تاکید کرد و گفت: «ما در برنامه پایش تلاش داشتیم که دانش اقتصادی مردم را بالا ببریم. در موضوعاتی مانند مالیات، برای شفافسازی و سادهسازی مفاهیم، کارشناسانی را انتخاب میکردیم که توانایی بیان مباحث به زبان ساده و قابل درک برای مخاطبان را داشته باشند.»
وی ادامه داد: «بحثها در قالب باکسهای ۴۰ دقیقهای ارائه میشود تا مخاطب بتواند به راحتی مفاهیم را درک کرده و خود را در جریان مسائل اقتصادی کشور احساس کند.» تهیهکننده «پایش» افزود که بازخوردهایی که از فضای مجازی و ارتباطات رو در روی مخاطبان دریافت کردهاند، نشاندهنده اثرگذاری مثبت این رویکرد است. به گفته وی، یکی از مخاطبان برنامه دو هفته پیش به او گفته است: «شما مباحث را سادهسازی میکنید و دانش اقتصادی ما را بالا میبرید.»
وی در ادامه اشاره کرد که تحلیل مسائل اقتصادی کشور دشوار است و افزود: «فضای مدیریت اقتصادی کشور به راحتی تحلیل نمیشود، اما ما در این برنامه سعی کردیم مباحث کلان و قابل تحلیل را با استفاده از کارشناسان متخصص به طور ساده منتقل کنیم.»
این تهیهکننده همچنین به بخشهای متنوع برنامه اشاره کرد و گفت: «آیتمهایی مانند بخش تاکسی در برنامه وجود دارد که در آن یک کارشناس اقتصادی به عنوان مسافر سوار تاکسی میشود و در مکالمهای با راننده و مسافران به مسائل اقتصادی میپردازد. این گفتگوها هدفدار و مبتنی بر تحلیلهای اقتصادی است.»
وی در ادامه افزود: «ما یک شبکه کارشناسی شامل استادان دانشگاه و کارشناسان اقتصادی داریم که روز به روز موضوعات مختلف اقتصادی جامعه را رصد کرده و به تیم ما برای انتخاب موضوعات برنامه کمک میکنند. برای مثال، یکی از موضوعات اخیر برنامه حذف ارز نیمایی بود.»
علیمحمدی از چالشهای موجود در تهیه برنامه اقتصادی سخن گفت و افزود: «یکی از چالشهای اصلی ما این است که در مسیر رسیدن به تحلیل درست، با نظرات و استدلالهای مختلف از سوی کارشناسان مواجه میشویم. این کارشناسان از طیفهای فکری مختلفی هستند، اما ما کارشناسان معتبر و صادق را انتخاب کردهایم تا پس از مشورت، بهترین تحلیلها و نظرات به مخاطب منتقل شود.»
وی در ادامه تاکید کرد که به دلیل محدودیت زمانی، تیم «پایش» نمیتواند به تمام موضوعات اقتصادی بپردازد و افزود: «ما هر هفته دو برنامه داریم که در آن دو موضوع اصلی را پوشش میدهیم و موضوع سومی هم در صورت لزوم و بر اساس رویدادهای مهم اقتصادی کشور به صورت تلفنی بررسی میشود.»
تهیهکننده «پایش» در پایان از بازخورد مثبت برنامه در فضای مجازی خبر داد و گفت: «ما تعامل خوبی با مخاطبان از طریق صفحات اینستاگرام، تلگرام، بله و سامانه پیامکی داریم. بخشهایی مانند آیتم تاکسی بازخورد بسیار خوبی داشتهاند و به همین دلیل تعداد ضبطهای آن را افزایش دادیم. همچنین، چون برنامه «پایش» به موضوعات کارآفرینی هم پرداخته، به سراغ مجموعههای کارآفرینی رفتیم و بخشهای جدیدی را برای پخش در هفتههای آینده آماده کردهایم.»
منبع: باشگاه خبرنگاران