روایتی جادویی از یک افسانه‌ کُردی؛ «عشق» آدم را اهلی می‌کند

نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم کوتاه «اهلی» با اشاره به الهام از یک افسانه کردی گفت که فیلم فانتزی او را به فضای ذهنی‌اش نزدیک‌تر می‌کند.

نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم کوتاه «اهلی» با بیان اینکه عشق می‌تواند آدمی را اهلی کند، درباره ایده اصلی این فیلم گفت: فیلم کوتاه «اهلی» روایتگر یک درام عاشقانه و فانتزی است که از یک افسانه قدیمی در دل کردستان الهام گرفته شده است، افسانه‌ای که مشابه آن در فرهنگ‌های مختلف جهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: داستان این فیلم از این قرار است که افشین در شبی مهتابی، در راه بازگشت به خانه با بزی جادویی روبه‌رو می‌شود. این بز جادویی با شرط و شروطی خاص به او وعده می‌دهد که آرزویش را برآورده کند.

روایتی جادویی از یک افسانه‌ کُردی؛ عشق آدم را اهلی می‌کند

این فیلمساز درباره سبک رئالیسم جادویی و فضای فانتزی این فیلم توضیح داد: «اهلی» مرا به دنیای شخصی‌ام نزدیک‌تر کرد؛ دنیایی که همیشه دوست داشتم خلق کنم. هدف اصلی‌ام از ساخت این فیلم، به‌تصویر کشیدن فضایی متفاوت بود که بسته به حال‌وهوای داستان، مرا در چالش‌های سخت و جدیدی قرار داد و تجربه‌های بی‌نظیری برایم ساخت. به‌نظرم، فیلم کوتاه مناسب‌ترین بستر برای خلق چنین فضایی است، جایی که فیلمساز می‌تواند خودش را به چالش بکشد.

وی با اشاره به تنوع ژانر در عرصه فیلم کوتاه ایران بیان کرد: امروزه بسیاری از فیلمسازان فعال در عرصه فیلم کوتاه، رویای ساخت فیلم بلند را در سر می‌پرورانند و به نظر من، مسیری که طی می‌کنند، قطعاً راه را برای ساخت آثار بلند برایشان هموارتر خواهد کرد.

عبدالعظیمی ادامه داد: در بازه زمانی کوتاهی که پشت سر گذاشتیم، با تنوع ژانری چشمگیری در سینمای کوتاه ایران روبه‌رو شدیم و به‌گمانم یکی از دلایل این تحول، اهداف و جهت‌گیری انجمن سینمای جوان در سال‌های اخیر بوده که فیلمسازان را به سمت این مسیر سوق داده است. از نگاه من، این حرکت تأثیری شگرف داشت و هم‌گام با سینمای کوتاهِ امروز جهان پیش رفت.

روایتی جادویی از یک افسانه‌ کُردی؛ عشق آدم را اهلی می‌کند

وی با اشاره به علاقه شخصی‌اش نسبت به ساخت فیلم‌های فانتزی عنوان کرد: اگر از من بپرسند که آیا مسیر ساخت فیلم فانتزی را ادامه خواهم داد یا خیر پاسخم قطعاً مثبت است زیرا احساس می‌کنم هنوز جای کار دارد و من را به دنیایی که در ذهن دارم نزدیک‌تر می‌کند. البته این به معنای آن نیست که سینمای رئال را دوست ندارم اما فکر می‌کنم در این فضا (ژانر فانتزی و سوررئال) می‌توانم توانایی‌های خود را بهتر بروز دهم. از طرفی، متفاوت بودن این ژانر به‌خودی‌خود برای مخاطب جذاب‌تر است.

این کارگردان با اشاره به المان‌های بومی «اهلی» درباره توجه به روایت‌های محلی ایران توضیح داد: ایران سرزمینی است سرشار از رازها و ظرافت‌های ناشناخته که هر قوم و فرهنگ با پوشش و آداب خاص خود، گنجینه‌ای از داستان‌ها و افسانه‌های غنی را در دل دارد؛ گنج‌هایی که نسل‌به‌نسل و سینه‌به‌سینه به امروز رسیده‌اند. جدا از جذابیت دراماتیک این روایت‌ها، به‌نظر من بخشی از رسالت هنر و زنده نگاه داشتن این میراث در گذر زمان است. بومی‌گرایی از این منظر، نه تنها یک انتخاب هنری که راهی است برای نمایش چهره واقعی ایران؛ سرزمینی که به پهناوری و زیبایی اقیانوسی بی‌کران است.

روایتی جادویی از یک افسانه‌ کُردی؛ عشق آدم را اهلی می‌کند

عبدالعظیمی در پایان درباره فیلمنامه جدیدش گفت: در حال حاضر مشغول کار روی فیلمنامه جدیدم هستم که باز هم به قلم آکو زندکریمی نوشته شده است. داستان این فیلم هم در فضایی شبیه به «اهلی» روایت می‌شود و در پروسه جذب سرمایه برای این فیلم هستم.

عوامل فیلم کوتاه «اهلی» عبارتند از کارگردان: نیما عبدالعظیمی، فیلمنامه: آکو زندکریمی، نیما عبدالعظیمی، وحید احمدی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران، نیما عبدالعظیمی، نیشتمان صالحی، بازیگران: میثم دامن‌زه، کژوان محمدی، شیما ملایی، مشاور کارگردان: آکو زندکریمی، مدیر فیلمبرداری: نوید زارع، طراح صحنه و جلوه‌های ویژه میدانی: حسام حسینی، مدیر صدابرداری: ایرج نوروزی، تدوین: پگاه احمدی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: آرش کاظم‌زاده، موسیقی: پیام آزادی، طراح لباس: شاهده کریمی، مدیر تولید: صباح گویلی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز، عکاس: آرمین ابراهیمی، طراح تیزر: امید میرزایی، گرافیست: اشکان ساعدپناه، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: اشکان الله‌ویسی.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا