در کمیسیون فرهنگی چه گذشت؟؛بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از بودجه سهم ندارد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: از کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست کردیم تا در جریان جزئیات مصرف اعتبارات اختصاص یافته به نهادهای مربوطه در تولید بازی‌های رایانه‌ای باشند.

باشند؛ هم در مرحله انتخاب پروژه‌ها و هم در مراحل نظارت بر پروژه‌ها تا محصول نهایی به دست کاربران برسد. برای تحقق این امر، یک سیستم علمی‌تر و دقیق‌تر برای کنترل پروژه ضروری است، چرا که برخی از نهادها تخصص کافی در حوزه بازی‌سازی ندارند.

حاجی‌میرزایی گفت: برای مثال، در بعضی موارد از ما خواسته شده بود که درباره تولید انیمیشن یا برنامه تلویزیونی مشاوره دهیم. اما در زمینه بازی‌سازی، بسیاری از نهادها تجربه‌های ناموفقی داشته‌اند؛ گاهی پروژه‌ها به تولید محصولی منجر شده‌اند که یا کیفیت لازم را نداشته یا از لحاظ زیرساختی ضعیف بوده‌اند. مثلاً یک بازی ممکن است روی لپ‌تاپ مدیر به‌خوبی کار کند، اما وقتی تعداد کاربران بالا می‌رود، دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این مجموع اعتبارات نباید فقط صرف تولید بازی شود؛ باید بخشی از آن برای انتشار، تبلیغات، جذب کاربر، و به‌روزرسانی‌های آینده در نظر گرفته شود، زیرا تولید تنها مرحله‌ای از مسیر است. ما تلاش می‌کنیم بدون دریافت سهمی از بودجه، به نهادها کمک کنیم تا این فرآیند را به شکلی بهینه اجرا کنند. تیم کارشناسی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که تاکنون بیش از ۱۰ سال تجربه دارد، با همین هدف فعالیت می‌کند و مأموریت ما استفاده از تخصص این دوستان برای پیشبرد امور است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما تلاش می‌کنیم که این پروژه‌ها به نتیجه برسند و برای این منظور معیارهای مشخصی تعیین کنیم. این معیارها عددی هستند و اگر آن‌ها تأمین شوند، می‌توانیم وارد مراحل بعدی شده و تیم‌ها و بازی‌ها را بر اساس شاخص‌های کاملاً علمی و عینی ارزیابی کنیم. هدف اصلی ما این است که کمک کنیم بودجه‌ها به‌صورت بهینه مصرف شوند.

وی ادامه داد: در ادامه، باید بودجه اختصاصی خودمان را هم بررسی کنیم. این موضوع کمی به تصمیم‌گیری کلان‌تر در سطح وزارتخانه و سایر نهادها مثل مجلس مربوط می‌شود. طبیعتاً همه دوست دارند بودجه بیشتری در اختیار خودشان باشد، اما امسال بودجه عملیاتی ما بسیار محدود است و عمدتاً برای امور داخلی خودمان کافیست، نه برای اقدامات گسترده‌تر. با این حال امیدواریم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که در سال آینده تغییرات معناداری ایجاد شود.

نزدیک به یک همت اعتبارات برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در نظر گرفته شده است

حاجی‌میرزایی گفت: در متن قانون، توجه به بازی‌ها مورد تأیید قرار گرفته و برای این حوزه نزدیک به یک همت بودجه در نظر گرفته شده است. البته نمی‌توان انتظار داشت که مجموع این مبلغ به ما اختصاص یابد، اما اگر این بودجه در یک فضای مدیریتی مشترک و منسجم برنامه‌ریزی شود، هر نهاد می‌تواند نقش تخصصی خود را ایفا کند. این‌طور مشخص می‌شود که کدام بخش در چه زمینه‌ای قابلیت‌های بیشتری دارد و می‌تواند بهتر عمل کند.

وی افزود: برای برنامه‌های حمایتی فعلی، ما به دو یا سه میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و برای تأمین آن در تلاش هستیم. طی همین مدت، مذاکراتی با برخی سازمان‌ها داشته‌ایم. برای مثال، یک دستگاه اعلام کرد که با اسناد بالادستی خود گفت‌وگو کرده و موفق شده ۳۰۰ میلیارد بودجه برای ساخت بازی‌ها دریافت کند. چنین تلاش‌هایی قابل تقدیر است، و ما از هر گونه افزایش بودجه در این حوزه استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: انتظار ما این است که در چارچوب مشاوره‌هایی که ارائه می‌دهیم، بتوانیم مسیر حمایت از بازی‌سازان را به شکل دقیق‌تری مشخص کنیم؛ نحوه انتخاب آن‌ها، معیارهای ارزیابی و شیوه‌ای بسترمند برای پیشبرد اهداف. ما یک ساختار تخصصی به نام همگرا داریم که بازی‌سازها در آن عضو هستند. اطلاعات مربوط به نمونه کارهای قبلی، تعداد کاربران بازی‌ها، امتیازات کسب‌شده، و سایر شاخص‌های عددی نیز در این بستر موجود است.

وی افزود: اگر شما بتوانید بر اساس ملاک‌ها و اهداف فرهنگی مدنظر خود از این ظرفیت استفاده کنید، داوری مناسب را انجام دهید و تصمیمات حمایتی از طریق این بستر اتخاذ کنید، ما آمادگی داریم تا روند کار را تسهیل کنیم. علاوه بر این، بعدها گزارش اثربخشی اقدامات نیز ارائه خواهیم داد تا مشخص شود که حمایت‌های انجام‌شده چه نتایجی داشته‌اند.

حاجی‌میرزایی گفت: به‌طور مثال یک شرکت که پیش‌تر ۱۰ نیرو داشت توانسته تعداد نیروهای خود را به ۱۵ نفر افزایش دهد یا درآمد و تعداد کاربرانش رشد قابل توجهی داشته است. مثلاً، تعداد کاربران یک بازی داخلی از ۲ میلیون به ۵ میلیون رسیده است؛ نتیجه‌ای که باعث جذب سه میلیون مصرف‌کننده جدید به بازی‌های داخلی شده است.

منبع: مهر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + یک =

دکمه بازگشت به بالا