سینمای اجتماعی باید مطالبه‌گر باشد/ دولت بسترسازی کند

تهیه کننده سینما:

تهیه‌کننده و کارشناس حوزه سینما می‌گوید: سینمای اجتماعی باید مطالبه‌گر باشد و بی‌تعارف مسائل اجتماعی را عنوان کند.

امیرحسین علم‌الهدی درباره وضعیت گیشه و استقبال از برخی آثار و اینکه آیا گرایش به سمت کارهای اجتماعی به وجود آمده است؟ اظهار داشت: باید صبر کنیم و جشنواره فیلم فجر را ببینیم. چون این جشنواره حاصل سیاست‌های دولت چهاردهم است. برخی از این آثار مثل «پیرپسر» که الان مورد استقبال هستند مدت‌ها توقیف بود و این می تواند دلیل استقبال باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که دولت در حوزه سیاست‌های فرهنگی در حال عقب‌نشینی است و مصداق بارز آن، اتفاقی است که برای نادره رضایی در امور هنری و میثم زندی مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی افتاد.

تهیه کننده فیلم «روحن، شکوه خاموش» گفت: باید صبر کرد تا ببینیم، فیلم‌های دیگری که در حوزه اکران گیر هستند مانند «صد سال به این سال‌ها»، «شیشلیک»، «غریزه» و بقیه فیلم‌های اجتماعی آیا می‌توانند رنگ پرده را ببینند؟ یا فقط تک ستاره «پیر پسر بود» که نمایش داده شد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. عمدتا سینمای اجتماعی باید مطالبه‌گر باشد و بی‌تعارف مسائل اجتماعی را عنوان کند.

علم‌الهدی گفت: جشنواره فیلم فجر امسال مشخص می‌کند که دولت در کجا ایستاده است. فارغ از این‌ها، دولت‌ها را عمدتا اجتماع، سیاست‌های داخلی و خارجی و تهدیدهایی که هست، به سمت سیاست‌های انبساطی و نه انقباضی می‌برد. طبق سیاست‌های انبساطی، فضا را نمی‌بندند، بلکه باز می‌کنند. امیدوارم مجموعه حاکمیت به سمت سیاست‌های بازکننده اجتماعی برود. در غیر این صورت، فضا خصوصا در ژانر اجتماعی برای سینما بسته‌تر خواهد شد.

او ادامه داد: ژانر کمدی برای دوستانی که دنبال بهانه هستند خیلی مهم نیست. برای اینها موارد خارج از عرف در سینمای کمدی هم اصلا مهم نیست. «پیرپسر» نشان داد که سینمای اجتماعی مخاطب دارد. سینمای اجتماعی مطالبه‌گر می‌تواند به بالندگی یک اجتماع کمک کند.

سینمای اجتماعی باید مطالبه‌گر باشد/ دولت بسترسازی کند

سینما در کشور ما فردمحور است تا کمپانی‌محور

علم‌الهدی به این سوال که سینمای ما در دست یک سری تهیه‌کننده‌های خاص است چه پیامدهایی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ گفت: سینما در کشور ما فردمحور است تا کمپانی‌محور. در سینما حاکمیت سرمایه است و همه جای دنیا به همین شکل است. اگر سینما بخواهد تبدیل به صنعت شود، شما نمی‌توانی سرمایه را حذف کنی اما در عین حال هم باید توجه کرد که سینما بنگاه کاریابی هم برای همه نیست. سینما تخصص و سرمایه و در عین حال تعهد می‌خواهد. نمی‌توان گفت من تخصص دارم تو باید بروی سرمایه‌ات را جور کنی.

او افزود: وقتی بسترسازی اتفاق نمی‌افتد، طبیعی است که رانت‌هایی پای قضیه می‌آید و در این رانت‌ها هم یک سری افراد رشد می‌کنند که حقشان هم نیست و یک سری هم که حقشان است سقوط می‌کنند و دیده نمی‌شوند.

سینما، محل عرضه و رقابت است مشروط به این‌که دولت بسترسازی‌ها را درست انجام دهد

علم‌الهدی تصریح کرد: سینما، محل عرضه و رقابت است مشروط به این‌که دولت بسترسازی‌ها را درست انجام دهد. اصولا موفقیت در طول زمان و نه در عرض آن است که اتفاق می‌افتد، وقتی یک نفر در مدت کوتاهی موفق می‌شود بدانید که در پشت او اتفاق‌هایی می‌افتد اما وقتی یک نفر در طول زمان رشد می‌کند، این رشد طبیعی است.

او تاکید کرد: اگر دولت بسترسازی کند و امضاهای طلایی را بردارد و به همه حق حیات و فعالیت بدهد، مطمئنا می‌شود آن موقع به سمت این که همه افراد می‌توانند رشد کنند، رفت. وقتی سیاست‌ها انقباضی می‌شود، رانت‌سواران و سرمایه‌های بفرموده و مشکوک پای قضیه می‌آید و طبیعی است به سمت افرادی می‌رود که ناگهانی رشد می‌کنند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا