مقاومت کودکان غزه در برابر دشمن از لالایی مادرانه نشات گرفته است

پژوهشگر حوزه ادبیات گفت: مقاومت و شجاعت کودکان غزه در برابر دشمن، بمب و موشک و نفرت آنان از رژیم صهیونیستی از تربیت مادران آنان به‌خصوص شنیدن لالایی‌های مادرانه نشأت گرفته است.

اختتامیه اولین فراخوان ملی لالایی با عنوان «گهواره» با محوریت لالایی‌های نواحی ایران با معرفی برگزیدگان و با حضور محمدرضا سنگری پژوهشگر حوزه ادبیات، بشری صاحبی دبیر این رویداد، کمال شفیعی نماینده هیئت داوران و مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، از هوشنگ جاوید، پژوهشگر فرهنگ و مردم و موسیقی اقوام کشور، به پاس سال‌ها تلاش در این عرصه تقدیر و تشکر صورت گرفت و تابلویی نفیس همراه با تندیس به ایشان تقدیم شد.

در ابتدای این اختتامیه صاحبی گفت: آینده از آن کسانی است که رویایی دارند و آن رؤیا را روایت می‌کنند و خوشبخت ما که میراث‌دار رؤیای آینده روشنیم؛ رویایی که نسل به نسل لالایی مادرانمان است و بازگشت آن مرد بزرگ را نوید می‌دهد و چراغ «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» را در دل‌ها روشن نگاه می‌دارد. لالایی که نه کلام صرف است و نه موسیقی مطلق، عصاره فرهنگ و یکی از اولین مواجهه‌های انسان با هنر و ادبیات هر ملت است و موجبات آرامش توأمان مادر و فرزند را فراهم می‌سازد و چه زیباست که حلاوت داشتن رؤیای آینده روشن از روزهای نخست زندگی و از طریق لالایی به جان نسل‌های آینده بنشیند.

وی ادامه داد: اولین فراخوان ملی لالایی که با عنوان گهواره شناخته می‌شود با دو هدف منتشر شد؛ نخستین هدف احیای ظرفیت فرهنگی مهم اما مغفول‌مانده لالایی بود که از قدیمی‌ترین قوالب ادبی ایران و جهان است و به‌رغم اثرگذاری فراوان بر شکل‌گیری هویت کودکان، امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود. هدف دیگر فراهم آوردن شرایطی بود که بتوانیم رؤیای آینده روشن را از روزهای نخست زندگی در گوش فرزندانمان زمزمه کنیم و اینگونه در مسیر تحقق آن رؤیا قدمی برداشته باشیم.

دبیر فراخوان ملی لالایی گهواره افزود: نزدیک به یک‌سال زمان برد تا طرح گهواره که شامل اولین فراخوان ملی لالایی و اولین دوره تخصصی آموزش لالایی است بعد از ساعت‌ها مطالعه و مشورت با اساتید مختلف به قوام رسید. در ۳۰ مرداد سال جاری با حضور اساتید برجسته شعر کودک و نوجوان، پژوهشگران عرصه لالایی و فعالان حوزه روانشناسی کودک، از پوستر گهواره رونمایی شد و تا ۳۰ مهر آثار ارزشمند هنرمندان را در سه محور احیای تراث، سرایش لالایی با محورهای موضوعی طرح‌شده و بازآفرینی لالایی مادران شهدا به انتظار نشستیم.

صاحبی گفت: نزدیک به ۲۰۰ اثر از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه رسید و برای داوران مربوطه ارسال شد. داوری بخش سرایش موضوعی که مهم‌ترین بخش فراخوان و زمینه‌ساز همراهی دغدغه‌مندان و کشف استعدادهای عرصه لالایی بود در سه محور ادبی، محتوایی و روانشناختی انجام شد و سرانجام در ۲۱ آبان طی نشست جمع‌بندی داوری، اولین فراخوان ملی لالایی برگزیدگان خود را شناخت.

وی ادامه داد: اختتامیه گهواره است و این پایان راه نیست، بلکه شروع مسیر روشن سرایش لالایی است؛ مسیری که با حضور و همراهی یکایک شما هموارتر خواهد شد. در پایان از حوزه هنری کودک و نوجوان و به‌ویژه واحد قصه و روایت که سختی قدم گذاشتن در این مسیر صعب‌العبور و تازه احداث را به جان خرید تشکر می‌کنم. از داوران محترم گهواره که با تخصص و تعهد در امر مهم بررسی آثار ارسالی ما را همراهی کردند کمال تشکر را دارم. از همه شما بزرگواران، هنرمندان و اساتید شعر و ادبیات که با حضور خود به این محفل اعتبار بخشیدید، سپاسگزارم.

در ادامه این مراسم سنگری گفت: مقاومت و شجاعت کودکان غزه در برابر دشمن، بمب و موشک و نفرت آنان از رژیم صهیونیستی از تربیت مادران آنان به‌خصوص شنیدن لالایی‌ها مادرانه نشأت گرفته است.

وی افزود: سه دسته لالایی داریم و آن بی واژه، به همراه نیمه واژه و واژه است. تنها محتوای سه درصد از لالایی‌ها دارای گلایه است و حدود ۳۵ درصد آنها محتوای سوگ و دلتنگی مادران نسبت همسرانشان را در بردارد.

شفیعی در ادامه اختتامیه اولین فراخوان ملی لالایی بیانیه‌ای را قرائت کرد. در متن این بیانیه آمده است: «هیئت داوران نخستین جشنواره ملی لالایی با سپاس از درگاه خداوند بزرگ و تبریک به خاطر به بار نشستن نهال نوپای این جشنواره، بدین وسیله اعلام می‌دارد؛ با عنایت به بخش‌های سه‌گانه ارائه‌شده در فراخوان جشنواره، آثار رسیده به دبیرخانه، از منظر کیفیت و غنای ادبی، دربردارنده بودن و بهره‌مندی از گنجینه‌های ارزشمند فرهنگ و ادبیات بومی و منطقه‌ای، از نظر رعایت بهداشت روانی مخاطبان، و هماهنگی با مضامین و اهداف جشنواره در یک بخش احیای تراث، بخش بازسرایی و سرایش لالایی‌های نو با توجه به مضامین مورد انتظار جشنواره و بخش ویژه لالایی مادران شهدا بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت.

هیئت محترم داوران، طرح گهواره به‌عنوان نخستین جشنواره ملی لالایی را به فال نیک گرفته و در ادامه مواردی را در جهت هرچه بهتر شدن و غنای این اقدام شایسته تقدیم می‌کند.

اول- توجه جدی و ویژه به موضوع پژوهش در سطوح علمی و دانشگاهی با حمایت از پایان‎‌نامه‌ها و کتاب‌های در دست تألیف، دوم- برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های ویژه سرایش لالایی با حضور اساتید مجرب به منظور تولید و نمونه‌آفرینی و بازآفرینی خلاق لالایی با عنایت به تنوع اقلیمی ایران عزیز، سوم- توجه به امکانات و ابزارهای جدید مانند فرآوری آثار با موسیقی، پویانمایی و انواع مختلف و متنوع تولیدات چندرسانه‌ای به منظور همسو بودن با نیازهای جامعه امروز.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان عزیز، شرکت‌کنندگان و اساتید و مهمانان محترم، خاطرنشان می‌شود که با توجه به درنظرگرفتن کیفیت آثار دریافت‌شده، شاعران و سرایندگان لالایی می‌بایست افق‌های تازه‌تری را در سرایش لالایی‌ها مدنظر قرار دهند و دیگر اینکه توجه به موسیقی در لالایی و پرهیز از تصاویر شعرهای بزرگسالانه و یأس و ناامیدی درآثار از مهم‌ترین ویژگی‌های لالایی در سرایش است.

و سخن پایانی اینکه با توجه به گستردگی اهمیت و زیربنایی بودن موضوع لالایی در ایران اسلامی، شایسته است مراکز و معاونت‌های محترم حوزه هنری و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان در دوره‌های بعد شانه به شانه حوزه هنری کودک و نوجوان، برای به بار نشستن این نهال مبارک گام بردارند.

با سپاس و درود فراوان، داوران گهواره، نخستین جشنواره ملی لالایی، آقایان: غلامرضا بکتاش، دکتر محسن رضوانی، کمال شفیعی و سرکار خانم دکتر حسنا افشاری»

در پایان این مراسم مذکور برگزیدگان بخش احیای تراث و سرایش لالایی نیز معرفی شدند. دکتر حسین زنگویی از بیرجند رتبه سوم، عبدالغفار کرد از زاهدان رتبه دوم و شادی پاکزاد از مهاباد رتبه اول بخش احیای تراث را کسب کردند.

منیره هاشمی و عطیه سادات حجتی مقام سوم مشترک، ناهید رفیعی از تهران رتبه دوم و لیلا جعفری از چهارمحال و بختیاری رتبه اول بخش سرایش لالایی را به خود اختصاص دادند.

زهرا داوری از بجنورد، سید محمدحسین آل‌مجتبی از قم، مصطفی توفیقی از مشهد، مریم زارعی از شیراز، مریم شیخیونی از بوشهر و زهرا علیشاهی از تهران عنوان شایستگان تقدیر بخش سرایش لالایی را از آن خود کردند. بخش مادران شهدا در این دوره نیز برگزیده‌ای نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا