پخش مستند «قانون نانوشته»؛ پرتره‌ محمدجعفر جعفری لنگرودی

مستند «قانون نانوشته» پرتره محمد جعفر جعفری لنگرودی استاد برجسته حقوق، ادبیات فارسی، از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مستند «قانون نانوشته» پرتره محمدجعفر جعفری لنگرودی استاد برجسته حقوق، ادبیات فارسی، به کارگردانی کتایون جهانگیری یکی از مستندهای مجموعه «چونان سرو» است که یکشنبه- ۲۳ اردیبهشت ماه- ساعت ۲۱ از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

کارگردان مستند «قانون نانوشته» با اشاره به محتوای این مستند اظهارداشت: «قانون نانوشته» داستان مردیست که با تلاش ب‌ پایانش ظلم، فقر و جنگ را به فرصت تبدیل کرد و در زمره نخستین و برترین مردان حقوق ایران قرار گرفت. شاید بتوان به راحتی دکتر جعفری لنگرودی را پدر و پایه گذار علم نوین مفاهیم حقوق ایران نامید. او آمد و دیگر چون او نیامد.

جهانگیری گفت: جعفری لنگرودی پس از دانش‌اندوزی وسیع در مشهد، در سال ۱۳۳۱، به تهران رفت و با برخورداری از فضل بسیار وارد دانشکده حقوق شد و به تحصیل در رشته حقوق قضایی پرداخت و از این پس بود که از روزن دانشکده حقوق دانشگاه تهران، به افق دانش غرب، سر کشید و به‌ قدر توانایی خود مشغول ترجمه کتب حقوقی فرانسه شد. چهره انسانی غرب در افق علوم، قابل تحسین بود اما او هرگز فکر نمی‌کرد که روزی رضا به قضا دهد و به خدمت قضا درآید.

وی اظهارداشت: جعفری لنگرودی رشته حقوق را تا درجه اخذ دکترا در سال ۱۳۳۹ به پایان برد و رساله دکترایش با عنوان «تأثیر اراده در حقوق مدنی» در سال ۱۳۴۰ منتشر شد. او ادبیات فارسی را نزد مرحوم ادیب نیشابوری (ادیب ثانی) آموخت. او صرف نظر از استادی در ادبیات عرب و فارسی، همچون پدر فرزانه‌اش از ذوق و قریحه شاعری نیز برخوردار بود.

کارگردان مستند «قانون نانوشته» بیان کرد: لنگرودی بنیان نخستین دایره المعارف حقوقی را از سال ۱۳۳۶ پی نهاد؛ نهالی که در سال ۱۳۵۸ به بار نشست. او در تمام این سال‌ها علاوه بر قضاوت و تحقیق، از تدریس و تربیت شاگردان بنام غافل نماند و بیش از ۳۰ سال از عمر خود را صرف تدریس و تعلیم کرد. کتاب دائره المعارف عمومی حقوق (الفارق) از تألیفات وی در سال ۱۳۸۷ و در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب سال ایران به عنوان برترین کتاب سال رشته حقوق شناخته شد.

براساس این گزارش، دیگر عوامل این مستند عبارتند از: تهیه‌کننده: سعید وزیری، مشاور هنری: مصطفی رزاق کریمی، مشاور رسانه‌ای صدرا صدوقی، مدیر اجرایی و ارتباطات: بهروز آریان، امور مالی و اداری: عاطفه زارع آرندی، تصویربرداران: احسان طاهری، مهدی مناجاتی، دستیار تصویر: امیر گودرزی، تدوین و اصلاح رنگ و نور: درسا جهانگیری و صداگذار سیاوش حیدری.

مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه‌کنندگی محمد سعید وزیری و با حضور کارگردانی همچون مسعود طاهری، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، فاطمه رسول زاده، کتایون جهانگیری و محسن عسکری زاده از شبکه مستند پخش می‌شود. مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی، مصطفی رزاق کریمی است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا