قرارداد نافرجام با شهاب حسینی نمونه بارز فرصت سوزی است

مسعود دلخواه در عملکرد خانه تئاتر:

مسعود دلخواه با تاکید بر ضرورت تغییراتی در خانه تئاتر، قرارداد نافرجام این تشکل با شهاب حسینی را نمونه بارز فرصت‌سوزی دانست.

این کارگردان و مدرس تئاتر که پیش‌تر در هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر و کانون کارگردانان حضور داشته است، در گفتگو با ایسنا دلایل کناره‌گیری خود را از فعالیت‌های صنفی تشریح و ابراز امیدواری کرد در انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر که طی چند هفته اخیر برگزار می‌شود، افرادی روی کار بیایند که اراده تغییر داشته باشند.

دلخواه گفت: مدت‌هاست رابطه مستقیمی با خانه تئاتر ندارم. هرچد قبلا در هیات مدیره مرکزی و هیات مدیره کانون کارگردانان بودم. وقتی ما با تیم جدیدی وارد خانه تئاتر شدیم، انتظار می‌رفت هوای تازه، دریچه نو و تغییراتی در ساختار خانه تئاتر و اساسنامه آن ایجاد شود ولی مجموعه‌ای از عوامل سبب شد که این اتفاق رخ ندهد.

او در تشریح دلایل این ناکامی توضیح داد: یکی از عوامل، وضعیت ثبت انجمن‌های صنفی در وزارت کار بود که سبب می‌شد رابطه انجمن‌ها با خانه تئاتر قطع شود. به همین دلیل تلاش شد اساسنامه جدیدی نوشته شود و دو سال و نیم برای این ماجرا وقت گذاشته شد ولی در نهایت آنچه نصیب شخص من شد، اتلاف وقت بود.

این استاد دانشگاه در عین حال تاکید کرد: هرگز مخالف فعالیت‌های صنفی نیستم ولی خودم را کنار کشیدم و فکر می‌کنم ماموریت و وظیفه‌ای را که درباره صنف داشتم، انجام دادم و با وجود کناره‌گیری‌ام، هرگز دیگران را به انفعال تشویق نمی‌کنم به ویژه نسل جوان را که باید خواهان تغییر باشد، چه در بدنه تشکیلات و چه در اساسنامه.

دلخواه با ابراز تاسف از فعالیت‌های کمرنگ خانه تئاتر اضافه کرد: نمی‌خواهم بر هیچ فرد خاصی انگشت بگذارم ولی تفکر غالب در خانه تئاتر سبب شده این تشکل کم فعالیت شود. به عنوان نمونه، سالن استاد جوانمرد که اتفاقا سالنی مجهز است، فعالیت چندانی ندارد و فقط به صورت موردی، درآن برنامه برگزار می‌شود. در شرایطی که این همه جوان به دنبال سالنی برای فعالیت‌های خود هستند، اگر من تصمیم‌گیرنده بودم، امکان نداشت اجازه بدهم این سالن یک روز خالی بماند. این یکی از نمونه‌های بارز انفعال در هیات مدیره است.

این بازیگر در پاسخ به اینکه با وجود نظر مثبت اکثر اعضای هیات مدیره، قرارداد خانه تئاتر با شهاب حسینی برای فعال‌سازی سالن جوانمرد ناکام ماند، توضیح داد: اگر اکثریت هیات مدیره موافق این قرارداد بوده‌اند و تعداد اندکی با آن مخالفت داشته‌اند، یعنی آن اعضای مخالف، حق وتو داشته‌اند. من در جریان جزییات این ماجرا نیستم ولی واقعا مایه افسوس است که این همکاری خوب، به نتیجه نرسید بلکه باید از این فرصت طلایی، حداکثر بهره را می‌بردند.

دلخواه اضافه کرد: ماجرای شهاب حسینی یک نمونه این گونه فرصت‌سوزی‌هاست. مساله دیگر، کافه تریای خانه تئاتر است. پرسش این است که چرا این کافه اجاره داده نمی‌شود که هم محلی برای دید و بازدید خانواده تئاتر و پایگاهی برای بحث‌های هنری باشد و هم زمینه‌ای برای درآمدزایی خانه تئاتر بخصوص که برنامه‌ریزی خیلی پیچیده‌ای هم نمی‌خواهد. وقتی اینها که ساده‌ترین امور هستند، اتفاق نمی‌افتند، طبیعتا اعضای خانه تئاتر انتظار تغییر دارند.

او در تشریح دیگر نواقص خانه تئاتر افزود: یک نمونه ساده دیگر است که یک خبرنامه داخلی نیست که اعضا را در جریان امور صنفی قرار بدهد. در حال حاضر اعضای خانه تئاتر نمی‌دانند در این خانه چه اتفاقاتی در جریان است. انفعال خانه تئاتر، نشان‌گر کم شدن انگیزه‌هاست که البته بخشی از آن به شرایط اجتماعی و اقتصادی برمی‌گردد اما بخش مهم آن با سیاست‌های خانه تئاتر ارتباط مستقیم دارد. به طوری که معلوم نیست چرا برای جذب اعضا و انگیزه‌بخشی به آنان هیچ تمهیدی وجود ندارد. گویی این تفکر جریان دارد که همین که هست، خوب است و البته این نگاه فقط در صنف نیست بلکه در مسئولان فرهنگی و هنری کشور هم جود دارد که جلوی تغییرات تازه را می‌گیرد.

دلخواه در ادامه درباره ضرورت نظارت بر انتخابات توضیح داد: چند بار این مساله مطرح شده که در رای‌گیری‌ها سلامت کامل وجود ندارد. مطمئنا راه‌هایی برای پیشگیری هست. در قرن ۲۱ با این همه پیشرفت تکنولوژی می‌توان جلوی هر گونه تقلب و شایبه‌ای را گرفت ولی مهم‌ترین مساله، ایجاد اراده برای تغییر است؛ چه در بدنه اعضا و چه در راس خانه تئاتر و بعد از آن می‌توان راهکارهای ایجاد این تغییر را پیدا کرد. همچنانکه در مسائل اجتماعی هم همین موضوع صدق می‌کند. یعنی اگر اراده شکل بگیرد، راهکار تغییر را می‌توان پیدا کرد.

او با بیان اینکه همیشه خوش بین بوده است، افزود: وقتی من با این همه خوش‌بینی به اینجا رسیده‌ام، وای به کسانی که بدبین بوده‌اند. به هر حال معتقدم تا جایی که آرامش روانی و سلامتی آدم به خطر نیفتد، باید تلاش کرد و با همین نگاه به دوستانی که فعالیت صنفی می‌کنند، احترام می‌گذارم و اگر حس کنم وجودم در بهتر شدن وضعیت اثرگذار خواهد بود، قطعا دریغ نمی‌کنم. ولی اگر حس کنم حق وتویی وجود دارد که بتواند همه امور را دست بگیرد، قطعا حضور افرادی مانند من موثر نخواهد بود.

مسعود دلخواه در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: امیدوارم در این دوره، هیات مدیره‌ای روی کار بیاید که اراده تغییر داشته باشد.

انتخابات هیات مدیره خانه تئاتر روز ۲۶ خرداد ماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا