احمدوند: اصل بر رقابتی نبودن جشنواره کودکان است

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر غیررقابتی یودن دنیای کودکان گفت: اصل بر رقابتی نبودن جشنواره ملی و بین‌المللی کودکان است، در این جشنواره کودکان کنار هم یاد می‌گیرند.

آیین رونمایی از نشان جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سرای اهل قلم بخش کودک و نوجوان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این آیین یاسر احمدوند رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی سخنگوی این نمایشگاه و اهالی قلم حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند.

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه رونمایی از این نشان کار بزرگی است، گفت: امیدوارم این جشنواره بتواند به کتاب کودک، ناشران و نویسندگان کودک کمک کند.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: خوشحالیم که نهادی برای حمایت از حوزه کودک تشکیل شود. نویسندگان و اهالی این حوزه می‌توانند در تکمیل آن کمک کنند.

به گفته معاون فرهنگی وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان از دنیای کودکی و کودکان در برگزاری این جشنواره استفاده کرد. اصل بر رقابتی نبودن جشنواره است و کنار هم بودن مهم است.

او با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی تلاش می‌کند به شکل حداکثری به این روند کمک کند، ادامه داد: شرایط خوبی فراهم است که جریانی در ادبیات و فرهنگ کودک شکل بگیرد. عزم دولت و حاکمیت این است که این کار به خوبی شکل بگیرد.

او افزود: گاهی اتفاق‌های مهمی در نمایشگاه کتاب می‌افتد، اما هم‌زمانی آن‌ها یکدیگر را خنثی می‌کند، این اتفاق مهمی است و به آن امیدوار هستیم.

لازم بود بخش کودک را از تابلوی کتاب سال خارج کنیم

علی رمضانی نیز با اعلام اینکه فضای نمایشگاه بهترین حال برای فعالان فرهنگی است، ادامه داد: رسیدگی به حوزه کودک و نوجوان از ابتدای دولت جدید مطرح شد، لازم بود فعالیت اختصاصی در حوزه کودک و نوجوان انجام دهیم. برخی از اقدامات مانند دوره‌های قاصدک انجام شد تا بتوانیم شاهد رشد نویسندگانی که دغدغه کودک نوجوان دارند باشیم.

قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب ادامه داد: لازم بود بخش کودک را از تابلوی کتاب سال خارج کنیم و با این جشنواره آن را بیشتر نمایان کردیم.

به گفته سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امید است اولین دوره این جایزه ملی و دو سالانه بین‌المللی با قوت انجام شود. تا بتوان این حوزه پر ظرفیت را بیشتر به چشم جهانیان بیاوریم.

رمضانی درباره اقدامات فرهنگی که در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، گفت: فضای نمایشگاه بهترین حال برای فعالان فرهنگی است. از ابتدای دولت جدید مطرح شد که باید کار اختصاصی در حوزه کودک و نوجوان انجام دهیم.

مفهوم جشنواره در ایران مفهوم تازه‌ای نیست

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نیز با اشاره به اینکه مفهوم جشنواره در ایران مفهوم تازه‌ای نیست، گفت: همواره توقع‌هایی از جشنواره وجود داشت که گاهی محقق می‌شد و گاهی محقق نمی‌شد.

محمد حمزه‌زاده با تاکید بر اهمیت جداکردن جایزه حوزه کتاب کودک از جایزه کتاب سال، ادامه داد: این دیدگاه مهم و ارزشمندی است.

او ادامه داد: جوایز در دنیا سه کارکرد دارند، هدف اول رصد آثار است، کارکرد دوم مساله رویشی و پایش است و هدف سوم جشنواره‌ها، جریان‌سازی و هدایتگری است.

جشنواره کودک و نوجوان فضای فرهنگی کشور را گرم می‌کند

نویسنده کودک و نوجوان نیز با اشاره به اینکه در جشنواره‌های مختلف داور بوده‌است، گفت: معمولا داوران جوایز، فداکارترین افراد هستند، زیرا باید از آثار خود بگذرند تا آثار دیگر نویسندگان دیده شود.

محمد میرکیانی با اشاره به فواید برگزاری جشنواره، ادامه داد: یکی از فواید جشنواره این است که فضای فرهنگی کشور گرم می‌شود. همچنین توجه مسئولان کشور به آن مساله جلب می‌شود. با برگزاری جشنواره ظرفیت ارزشمند ادبیات کودک به جهان معرفی می‌شود.

دیگر نویسنده کودک و نوجوان نیز با اعلام اینکه این جشنواره می‌تواند به ایجاد فضایی صمیمی‌تر و گرم‌تر کمک کند، گفت: جشنواره همیشه با رقابت همراه است. اما این جشنواره برای نشان دادن کودکی بدون حس رقابت برگزار می‌شود. امید است این جشنواره ملی همواره در دلش جایی برای حمایت از دیگر جشنواره‌ها در این حوزه ایجاد کند.

شهرام شفیعی با اشاره به عنوان جشنواره، گفت: با توجه به کارکرد جشنواره، عنوان شوق‌برانگیزی انتخاب شده است‌. عناوین بزرگ مفید هستند زیرا عزم‌های بزرگ ایجاد می‌کنند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا