ادبیات فلسطین در کشورمان نحیف و ضعیف است

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: ادبیات فلسطین در کشورمان نحیف و ضعیف است.

میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور در برنامه «ساعت به وقت قدس» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، درباره فعالیت‌های ادبی در حوزه فلسطین در ایران گفت: اگر نهضت امام (ره) ردیابی کنیم در مقابله با تکون و گام‌های اول اسرائیل شکل گرفته است. مردم ایران از همان ابتدا متوجه ارتباطی بین حاکمیت طاغوت بر ایران و اسرائیل بودند و هر روز آگاه‌تر شدند تا به انقلاب سال ۵۷ رسیدند. اما در خصوص ادبیات مقابله با رژیم صهیونیستی می‌شود گفت فقط در سطوح سیاسی و تحلیل‌های آن محدود شده و تعداد کتاب‌هایی که درباره فلسطین توسط نویسندگان منتشر شد به مسائلی چون تاریخ فلسطین، تاریخ صهیونیسم و اتصالات آن به رژیم صهیونیستی و آمریکا و لابی‌هایی در کشورهای اروپایی و… محدود بود.

وی افزود: اما در حوزه ادبیات نحیف بوده و هستیم، شعر ما قدری جلوتر از قصه و داستان و رمان ما است اما آن هم ضعیف و نحیف است. در طول این سال‌ها تلاش‌هایی شده و این اواخر نیز با جایزه فلسطین تلاشمان را بیشتر کرده‌ایم تا با کمک اتحادیه‌های ادبی و کشورهای هم عهد با فلسطین گام‌های رو به جلویی برداشته شود در داخل کشور هم انگیزه‌های نوشتن درباره فلسطین بیشتر شده است.

نیلی درباره جایزه فلسطین گفت: این اولین جایزه بین المللی است که اتحادیه ادبی جهان به خصوص کشورهای اسلامی با هم پایه گذاری کرده‌اند ما نشست‌های ادبی را در سال ۹۷ با انجمن‌های ادبی و اتحادیه کتاب جهان عرب از سوریه، مصر، عراق، تونس تا الجزایر، لبنان، ترکیه، اندونزی و پاکستان داشتیم تا جریان سازی کنیم. آن سال جایزه تصویب و اساسنامه آن نوشته و فراخوانش منتشر شد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره فعالیت ناشران در این حوزه گفت: ما از سبک زندگی مردم فلسطین خیلی آگاه نیستیم، نخبگان و مردم ما در خصوص حقانیت فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی مطلع هستند اما چیزی درباره آداب و رسوم و نحوه زندگی این مردم که آگاهی ندارند. در حالی که به چنین جزئیاتی برای نوشتن قصه و رمان نیاز است. ما وقتی نمی‌دانیم اسم خیابان‌ها در آنجا چیست، افراد بیشتر چه اسامی روی بچه‌هایشان می‌گذارند و… اثری خلق نمی‌شود.

وی در پایان گفت: بنابراین نویسندگان و ناشران ما حق دارند قدری در این زمینه عقب باشند اما قابلیت جبران وجود دارد و در سال‌های اخیر اتصالاتی بین کسانی که به سبک زندگی در فلسطین واقف هستند و کسانی که انگیزه نگارش در این حوزه به صورت ادبی و روایی را دارند ایجاد شده است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا