زمان تاسیس شبکه فروشگاه‌های بزرگ کتاب، کتاب‌فروشی‌های محلی فراموش نشوند

تاسیس شبکه کتاب‌فروشی‌ها در شهرهایی که جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اقدامی است که می‌تواند موجب تسهیل دسترسی به کتاب شود، همچنین طی روند تاسیس و فعالیت این فروشگاه‌ها باید به حفظ حیات کتاب‌فروشی‌های محلی توجه شود.

تعطیلی کتاب‌فروشی‌هایِ محلی یکی از مسائلی است که در نتیجه افزایش قیمت کتاب و کاهش خرید این کالای فرهنگی اتفاق افتاده است. این در حالی است که تاسیس مجتمع‌هایی که در آن‌ها اجناس مختلف، از جمله کتاب فروخته می‌شود، در سال‌های اخیر بیش از گذشته شده است.

به منظور تاسیس کتاب‌فروشی‌ها در استان‌های مختلف، ستادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است

در روزهای گذشته، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از سخنانش در حیاط دولت خبر از ایجاد شبکه وسیعی از کتاب‌فروشی‌ها داد و گفت: برای ایجاد شبکه وسیعی از کتاب‌فروشی‌ها با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور به جمع‌بندی رسیدیم. قرار است در همه استان‌ها مجموعه‌های بزرگی راه‌اندازی شود.

به گفته محمدمهدی اسماعیلی به منظور تاسیس کتاب‌فروشی‌ها در استان‌های مختلف، ستادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران راه‌اندازی شده است.

او با تاکید بر اینکه اجرای این طرح در اختیار مردم است، افزود: این اقدامات با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهدشد.

زمان تاسیس شبکه فروشگاه‌های بزرگ کتاب، کتاب‌فروشی‌های محلی فراموش نشوند
 محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

کتاب‌فروشی‌ها در همکاری با بخش خصوصی راه‌اندازی خواهند شد

برخی از شهرهای ایران هنوز کتاب‌فروشی مجهز ندارند، به همین دلیل مخاطبان کتاب در این شهرها مجبور به خرید کتاب از سایر شهرها و حتی تهران می‌شوند. شاید تاسیس شبکه کتاب‌فروشی‌ها در استان‌ها بتواند به حل این مشکل کمک کند، اما نمی‌توان تاثیر آن بر کتاب‌فروشی‌های کوچک را نادیده گرفت.

کتاب‌فروشی‌هایی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ساخته می‌شود

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره این شبکه کتاب‌فروشی‌ها توضیح داد: منظور کتاب‌فروشی‌های فیزیکی هستند که قرار شده استان‌دارها همراهی کنند و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ساختمان مناسبی را در اختیار قرار دهند.

به گفته یاسر احمدوند این کتاب‌فروشی‌ها با همکاری بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد.

زمان تاسیس شبکه فروشگاه‌های بزرگ کتاب، کتاب‌فروشی‌های محلی فراموش نشوند
 یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعطیلی کتاب‌فروشی‌های کوچک و جایگزین شدن مجتمع‌های بزرگ، مساله ای است که بارها موضوع مقاله‌ها و یادداشت‌های متنوعی بوده است. گروهی اعتقاد بر ناگریز بودن این تغییر دارند چرا که به نظر آن‌ها کتاب‌فروشی های کوچکی که فقط کتاب می‌فروشند، در شرایط کنونی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود، پس مجبورند فعالیت خود را گسترش دهند یا تعطیل شوند.

مساله‌ای که نباید نادیده گرفته شود، فرهنگ گفت‌وگو با کتاب‌فروش در فروشگاه‌های کوچک است. کتاب‌فروشان که در نتیجه سال‌ها فعالیت میان کتاب، تبدیل به مشاوران کتاب متبحری می‌شوند و می‌توانند مناسب‌ترین کتاب را با توجه به کتاب‌هایی که مخاطب پیش از آن خوانده است و نظر او نسبت به آن کتاب، معرفی کنند.

ساخت مجتمع‌های کتاب‌فروشی در شهرهای مختلف، اقدامی است که ظرایف بسیاری به همراه دارد. مسئولان اجرای این طرح، باید در کنار پیش‌برد آن، به کتاب‌فروشی‌های کوچک توجه و از حیات آن‌ها حمایت کنند. اگر این طرح با در نظر گرفتن شرایط بومی هر منطقه اجرا شود، می‌تواند به دسترس‌پذیر کردن کتاب کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا