«خائن کشی» از جشنواره انصراف داد

مسعود کیمیایی کارگردان و پولاد کیمیایی بازیگر فیلم «خائن کشی» از داوری شدن در بخش کارگردانی و بازیگری چهلمین جشنواره فیلم فجر انصراف دادند.

به گزارش صبا ساعاتی پیش پولاد کیمیایی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود از حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

پولاد کیمیایی نوشت:

«وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت های بزرگ کار آدم های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی، بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می کنم.»

در ادامه مسعود کیمیایی نیز با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که از جشنوراه کناره‌گیری می‌کند.

یادداشت مسعود کیمیایی بدین شرح است:

«به نام خدا

درود سرزمین کهن -ایران
درود به مردم قدرندیده و هنرمندان

با احترام،
به هنرمندان و زحمت‌کشیدگان فیلم خائن‌کشی، با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران و مقوله قرضه ملی بوسیله دکتر محمد مصدق در سالهای ۱۳۳۰ که با مردم انجام شد، این دوست در هشتادویک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.

دیگر هنرمندان فیلم خائن‌کشی به جای خود می‌مانند.
در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم.

عدالت همیشه نگران قضاوت است.»

به نظر می‌رسد انصراف مسعود و پولاد کیمیایی در اعتراض به حضور شهاب حسینی در هیات داوران جشنواره چهلم فیلم فجر شکل گرفته است، اما این به منزله خروج فیلم «خائن کشی» از جشنواره نیست، چرا که انصراف از جشنواره باید توسط تهیه کننده صورت گیرد.

با این شرایط در حقیقت مسعود کیمیایی از داوری شدن در بخش کارگردانی و پولاد کیمیایی از داوری شدن در بخش بازیگری انصراف داده‌اند و «خائن کشی» در سایر بخش‌ها همچون دیگر آثار مورد بررسی و قضاوت قرار خواهد گرفت.

ماجرای اختلاف کیمیایی و شهاب حسینی چیست؟

شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بدون نام بردن از کیمیایی از او که با اعلام انصراف از نمایش اثرش در جشنواره فیلم فجر منجر به اعمال فشار بر دیگر سینماگران حاضر در جشنواره شده بود گفت: امکان ندارد در گوشه‌ای از این سرزمین اتفاقی بیفتد و ما رنجیده خاطر نشویم. هر واقعه تلخی که در این مدت رخ داده مایه تاسف است و قلب آدم را به درد می‌آورد. ما باید راه و اهداف عزیزانی که از دستشان دادیم را ادامه دهیم. حضور در فجر برای من در بخش خارج از مسابقه امتیاز ویژه نیست. چهار سال است اصلا در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم. من از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم از جدا نکردن طیف‌های مختلف. هر چقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد، سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم. جشنواره‌ فیلم فجر مثل هر فستیوال دیگری در دنیا یک امکان است. من کاری به فیلمسازان خیلی پرسابقه یا پیشکسوت ندارم. من با فیلمسازان جوانی کار دارم که قرار است پتانسیل و داشته‌های آینده این کشور باشند. من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما، که سال‌هاست روند کاریش پیش چشم تماشاگر مشخص است، و هر ساله تماشاگر برخورد ناراحت‌کننده‌ای با فیلم‌های ایشان دارد، می‌آید و امسال هم فیلمی را می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با فیلمش اتفاق می‌افتد و بنابراین می‌آید و آن روغن ریخته را اصطلاحا نذر امامزاده می‌کند و سنگ‌بنایی را می‌گذارد که نتیجه‌اش جز نفاق و تفرقه و نفرت‌پراکنی چیز دیگری نیست. بقیه را در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. کسانی که با یک دنیا عشق و امید و آرزو آمده‌اند فیلمی را ساخته‌اند که قرار است با آن آینده خودشان و سرزمین‌شان را رقم بزنند.این بی‌انصافی است که آدم اینقدر خودخواه باشد که طوری حرف بزند که ملاحظه‌ هیچ کس دیگری را در آن نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا